Fortsatt låga priser på DRAM-minnen

Permalänk
Medlem

Finns väl åtskilliga test där man visar att man inte vinner ett skit på att ha mer än 8 gig ram i dagens spel? Var många spel som inte utnyttjade ens 4 gig har jag för mig. Så denna ram-hysteri är väl lite å ta i om man nu inte pysslar med CAD osv?

SSD's är ju så pass billiga nu att man kan köpa flera stycken och köra RAID0 så har man ju monsterprestanda, tjänar man så mycket på att ha en RAM-disk? Känns inte som om man har långa load-times i spel längre ändå?

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Finns väl åtskilliga test där man visar att man inte vinner ett skit på att ha mer än 8 gig ram i dagens spel? Var många spel som inte utnyttjade ens 4 gig har jag för mig. Så denna ram-hysteri är väl lite å ta i om man nu inte pysslar med CAD osv?

SSD's är ju så pass billiga nu att man kan köpa flera stycken och köra RAID0 så har man ju monsterprestanda, tjänar man så mycket på att ha en RAM-disk? Känns inte som om man har långa load-times i spel längre ändå?

RAM-hysteri? Tycker mer folk skriver att det är så billigt så då köper dom bara för att.

Om man vill ha något igång utöver spel så är det bra med mer RAM så man slipper stänga ner program när man ska spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Hoppas priserna på ECC sjunker lite mer om de ska fokusera på servrar mer. Lite dyrare, men så otroligt värt priset då man slipper de tysta filkorrumptionerna på sin egenbyggda NAS/server..... Men billigare är godare.;)

Låter som du ska testa på att köra ZFS då så slipper du

glömde quote
Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Skrivet av eonic:

Låter som du ska testa på att köra ZFS då så slipper du

Googlade på det och det verkar inte som det?

http://hardforum.com/showthread.php?t=1689724

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gulbanan:

Hej swec ville fråga er en sak

Vill skaffa mej 16gb men ska man 4x4 eller 2x8, vilken och varför?

Det e snyggare med 4ram minne men dock så kan man inte uppgradera till32gb sen...

2 är ju bättre än 4 eftersom det finns mindre minnen som kan gå sönder.

Och med 2x8 så kan man ju uppgradera till 32gb, men det kommer du inte behöva göra innan vi har ddr4 eller kanske tom ddr 5

4x4 minnen brukar oftast vara lite snabbare och lite billigare, men hastigheten kommer du tyvärr inte att märka.

Köp dom du känner för, spelar ingen större roll, men låg profil minnen (LP) är ju alltid ett bra köp. Jobbigt om man köper en ny cpu kylare och sen så kan man inte använda den pga att minnerna är för höga.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

DDR-2 kostar dock lika mkt som DD3 nu för tiden :/ Tråkigt när man har en gammal server

Dags att börja köpa beggat? Man brukar kunna komma över 4gb för 150:- och 8gb för 300:- om man är lite het på gröten ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Hur stor skillnad gör hastigheten egentligen? Jag vet, google har svaret på allt men jag tänkte lägga mig, så om någon orkar berätta är jag tacksam, annars får jag väl googla när jag väl vaknat.