Maximus V GENE - kan ej styra CPU-fläkthastighet O_o

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002

Maximus V GENE - kan ej styra CPU-fläkthastighet O_o

Det medföljande FAN Xpert 2 ska ju kunna justera fläktarna beroende på temperatur. Man kör "Fan Auto Tuning" så ska den varva ner fläktarna en efter en och kolla hur lågt dom kan gå utan att dom stannar. Den lyckas göra så med två chassifläktar men de två fläktarna jag har på radiatorn har jag kopplat till CPU och CPU_OPT och dom varvar den inte ner alls utan kör på max oavsett temp. Två 120mm fläktar på 2500 rpm är inte jätteskoj, önskar jag iaf kunde köra med ena avstängd när man slösurfar och den andra på jättelågt. :/

Gör jag något fel eller? Jag förstår inte poängen med den här runkiga fläktstyrningen annars.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av FL3JM:

Det medföljande FAN Xpert 2 ska ju kunna justera fläktarna beroende på temperatur. Man kör "Fan Auto Tuning" så ska den varva ner fläktarna en efter en och kolla hur lågt dom kan gå utan att dom stannar. Den lyckas göra så med två chassifläktar men de två fläktarna jag har på radiatorn har jag kopplat till CPU och CPU_OPT och dom varvar den inte ner alls utan kör på max oavsett temp. Två 120mm fläktar på 2500 rpm är inte jätteskoj, önskar jag iaf kunde köra med ena avstängd när man slösurfar och den andra på jättelågt. :/

Gör jag något fel eller? Jag förstår inte poängen med den här runkiga fläktstyrningen annars.

Har för mig att CPU och CPU-Opt endast klarar av att styra fläktar som har PWM.

Om jag har fel så kan du testa att styra fläktarna från BIOS. Avinstallera Fan Xpert först.

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008

Du kan ENBART styra PWM fläktar på CPU portarna. Så bara att byta fläktar.

Gör Om. Gör Rätt! Känns som de passar in här då du som är Civilingenjör i Maskinteknik hade kunna läsa dig till de i förväg.

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING] [ADATA SSD Premier Pro SP900 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500] [fraktfritt @ inet.se vid orders över 500kr[/U]] [http://www.aifi.se/]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Whiip:

Har för mig att CPU och CPU-Opt endast klarar av att styra fläktar som har PWM.

Om jag har fel så kan du testa att styra fläktarna från BIOS. Avinstallera Fan Xpert först.

Tack!

Skrivet av Ant3:

Du kan ENBART styra PWM fläktar på CPU portarna. Så bara att byta fläktar.

Gör Om. Gör Rätt! Känns som de passar in här då du som är Civilingenjör i Maskinteknik hade kunna läsa dig till de i förväg.

Ant3, VAR står det nånstans i produktbeskrivningen att CPU-portarna enbart kan styra PWM-fläktar medans resterande portar funkar utmärkt med "vanliga"? Läser man på sidan står det bara hur fucking awesome deras Fan Xpert är.

Sen förstår jag inte varför du har en sån dryg attityd? Vad fan spelar min utbildning för roll när det är en produkt som suger? En produkt som påstår sig kunna kontrollera fläktarna antar man ju kunna göra just detta, man ska inte behöva läsa på forum och kolla om den verkligen kan det och om det finns några specialfall där skiten inte funkar. Det är ju konstigt att den kan styra varvtal utan problem på vissa portar.