Permalänk
Avstängd

Vrida åt skruvar på kylare

hej jag har en antec 620 vattenkylare o brukade ha temps på 20-25 idle för några veckor sen vred jag åt skruvarna hårdare på den (vet inte om för hårt går det) o nu brukar jag ha temps på 35-45 idle kan det bero på det eller annat? gpun är idle också o jag har 4 fläktar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alexman:

hej jag har en antec 620 vattenkylare o brukade ha temps på 20-25 idle för några veckor sen vred jag åt skruvarna hårdare på den (vet inte om för hårt går det) o nu brukar jag ha temps på 35-45 idle kan det bero på det eller annat? gpun är idle också o jag har 4 fläktar

Det beror vilket temperatur du har i rummet, ~30 grader idle är normalt men sen är det ju alltind load som är viktigast att kolla.

Permalänk
Avstängd

100% load ligger på 65-70c om man googlar så är det normala ca 55c så min kylare ligger 10c över normala konstant

Permalänk
Avstängd

varför har du en i5 K serie o bara har 3,4? min ligger på 4,4ghz vet inte hur man överklockar i5 så sjukt anorlunda än amd o forum hjälper mig inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

100% load ligger på 65-70c om man googlar så är det normala ca 55c så min kylare ligger 10c över normala konstant

Och vad har "alla" andra haft för temperatur i sina rum där datorn har stått monterad då... 10 grader är inom felmarginalen helt klar,t speciellt när omgivningstemperaturen är okänd...

Permalänk
Avstängd

21c rum min ligger nog på 26-28c

Permalänk
Avstängd

dock så brukar jag haft så varmt o jag har haft temp lägre

Permalänk
Medlem

De beror på att du har dragit skruvarna för hårt och att plasten på baksidan av ditt moderkort inte håller emot. Jag har samma problem på en av mina fyra skruvar på min H620. När du skruvar känner du då att det liksom glider till och sen blir svårare att spänna igen?

Själv anser jag att det är ett tillverkningsfel då plasten inte ska ge med sig om man råkar dra 0,1nm för hårt. Min 3770K ligger på Ca 40C Idle och 55 under belastning. Kör på 40C idle för att få ner ljudnivån. Är i övrigt inte alls nöjd med denna kylare. Mestadels för att jag hade vanföreställningen att den skulle vara mycket tystare.