Flytta mysql-db mellan två siter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2006

Flytta mysql-db mellan två siter

Jag har en oscommerce-shop i drift och håller på att bygga en ny på annat ställe. Nu skulle jag vilja prova att flytta (kopiera) min befintliga databas till min nya shop.

Båda shopparna är installerade och fungerar, den nya shoppen har ett litet demosortiment i en databas. Den databas jag vill flytta/kopiera har ett annat namn än den jag vill flytta till (och därmed skriva över).

Jag har fixat en dump (export) av min befintliga databas i phpmyadmin men går bet på hur jag ska göra vid importen på min nya site. Ja, hur göra nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2006

Du är nästan klar!
Öppna phpmyadmin på den nya servern, skapa en ny databas och välj ett namn (samma kanske?).
Markera den skapade databasen i listan till vänster, välj därefter importera i huvudmenyn högst uppe och leta reda på din exportfil.

Klart!

Det enda du kan behöva göra är att i filen oscommerce ändra så att du använder den nya databasen med ev nytt användarnamn, lösenord, ip-adress och databasnamn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av Johan_Sandmark:

Du är nästan klar!
Öppna phpmyadmin på den nya servern, skapa en ny databas och välj ett namn (samma kanske?).
Markera den skapade databasen i listan till vänster, välj därefter importera i huvudmenyn högst uppe och leta reda på din exportfil.

Klart!

Det enda du kan behöva göra är att i filen oscommerce ändra så att du använder den nya databasen med ev nytt användarnamn, lösenord, ip-adress och databasnamn.

Tack så mycket för ditt snabba svar! Jag hade tanken att få skriva över den befintliga databasen (på nya siten) och därmed använda det namn databasen har där. Kan man göra så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av davidfh:

Tack så mycket för ditt snabba svar! Jag hade tanken att få skriva över den befintliga databasen (på nya siten) och därmed använda det namn databasen har där. Kan man göra så?

Ja det ska inte vara några problem