Stänga av fabriks-överklockning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Stänga av fabriks-överklockning?

Hejsan,

Jag köpte ett EVGA 680 SC II för ett tag sedan och har märkt att jag får svart skärm ibland med meddelandet att drivrutinerna har slutat fungera och även krashar i borderlands 2 när jag hade på physx. Detta löste sig när jag "nollade" överklockningen med hjälp av precision X genom att underklocka i programmet. Nu undrar jag dock om det går att lösa detta på något annat vis än på det jag har gjort, t.ex. i bios eller dyl.

Tackar för hjälp.
/Johan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Du kan ju skapa ett eget BIOS för grafikkortet och flasha över.

Kortet är ju dock defekt så ska inte vara några problem att skicka tillbaka det.
Har du köpt ett SC så ska det såklart vara Superklockat.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2, CMC2S2, DB1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Jo jag kan väl det, men kostar inte det massa pengar i frakt? Sen är det lite tråkigt att sitta med en dator utan grafikkort ett längre tag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hultsfred
Registrerad
Mar 2011

Om det visar sig vara fel ska man väll få ersättning för frakten?

System
Case: NZXT Switch 810 (white) Motherboard: ASRock Z77 OC FORMULA CPU: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Graphics card: MSI GeForce GTX 680 2048MB Lightning RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE Quad Channel HDD: Samsung SSD 830-Series 128GB PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold Mouse: Mionix Naos 3200 Keyboard: Logitech G910 Orion Spark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Jo jag kan väl det, men kostar inte det massa pengar i frakt? Sen är det lite tråkigt att sitta med en dator utan grafikkort ett längre tag.

Om det är fel på produkten ska företaget du köpte det av stå för frakten.
Men visst, kan vara tråkigt att vara utan grafikkort.

I MSI Afterburner kan du ju dock kryssa i att det ska ställa in klocken där när datorn startar.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Rydisen:

I MSI Afterburner kan du ju dock kryssa i att det ska ställa in klocken där när datorn startar.

Jo, det fungerar så också med Precision X, dock är problemet att vissa spel med grafikmods (Skyrim med EBNSeries) inte fungerar när man använder program som Afterburner eller Precision X.

Men jag borde väl egentligen skicka in det, jag har ju ändå ett annat grafikkort jag kan använda under tiden (gammalt 4750).

Någon som har gjort en RMA med EVGA och vet hur lång tid det kan ta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Jo, det fungerar så också med Precision X, dock är problemet att vissa spel med grafikmods (Skyrim med EBNSeries) inte fungerar när man använder program som Afterburner eller Precision X.

Men jag borde väl egentligen skicka in det, jag har ju ändå ett annat grafikkort jag kan använda under tiden (gammalt 4750).

Någon som har gjort en RMA med EVGA och vet hur lång tid det kan ta?

Du ska nog skicka direkt till butiken du köpte det ifrån. Vart köpte du det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Rydisen:

Du ska nog skicka direkt till butiken du köpte det ifrån. Vart köpte du det?

cdon.se, fast det står ju på insidan av lådan (till kortet) att man INTE ska skicka till butiken utan till EVGA, men jag kan väl kontakta CDON och se vad de säger.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

I Sverige brukar det vara butiken som sålt varan som tar första smällen, så hör med dem först!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud