Epiphany processor, något som kan vara intressant?

Permalänk
Medlem

Epiphany processor, något som kan vara intressant?

Jag sitter och kollar lite på kickstarter och tänkte ifall SweClockers medlemmar har några synpunker på detta projekt? =P

"Once completed, the Parallella computer should deliver up to 45 GHz of equivalent CPU performance on a board the size of a credit card while consuming only 5 Watts under typical work loads. Counting GHz, this is more horsepower than a high end server costing thousands of dollars and consuming 400W."

http://www.kickstarter.com/projects/adapteva/parallella-a-sup...

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl dock inget vanliga människor har så stor nytta av (och finansieringen verkar väl gå sådär).

Permalänk
Medlem

såg detta för mer än en vecka sen om inte jag minns fel. fattar inte riktigt vad han snackar om.
våra cpu:er är ju snabba nog för i princip allt vi gör på datorn varför ska vi då köra upp dom i 45GHz som är en sjuk siffra...

tror inte jag har fattat grejen här...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simon253:

våra cpu:er är ju snabba nog för i princip allt vi gör på datorn varför ska vi då köra upp dom i 45GHz som är en sjuk siffra...

Det rör sig dock om en lösning med flera (64 alternativt 16) kärnor (av egenutvecklad typ, men tydligen programmerbara i c/c++) vilket säkert kan vara användbart om man har enkelt parallelliserbara algorimer och krav på låg effekt.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl egentligen att den där processorn inte kommer vara så snabb på det vi sitter och gör på våra datorer. Visst, för rena beräkningsuppgifter som kan delas upp och parallelliköras i mängder av trådar lär den förmodligen bli kickass, men det är ju inte riktigt fallet med den typ av uppgifter vi använder våra persondatorer till. Om jag förstått det rätt blir det ju rätt märkbara problem att utnyttja processorn effektivt redan när man börjar komma över det antal cores som det som står på våra skrivbord idag normalt är bestyckat med.

Kort och gott: det är frågan om en nischprodukt som förmodligen blir kanonbra att cruncha SETI och liknande med, men som inte kommer mångdubbla FPS:en i den senaste iterationen av Battlefield, eller på något annat vis innebära en revolution på persondatormarknaden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Kort och gott: det är frågan om en nischprodukt som förmodligen blir kanonbra att cruncha SETI och liknande med, men som inte kommer mångdubbla FPS:en i den senaste iterationen av Battlefield, eller på något annat vis innebära en revolution på persondatormarknaden.

Det häftiga är väl att den drar 5W, annars har man nog roligare med ett modernt grafikkort. De påstår att den där levererar 100 Gflops, vilket kan jämföras med 3790 hos ett 7970...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det häftiga är väl att den drar 5W, annars har man nog roligare med ett modernt grafikkort. De påstår att den där levererar 100 Gflops, vilket kan jämföras med 3790 hos ett 7970...

Själv grejen är väl att det ska komma igång och användas billigt för att stödja forskningen och kanske köra modeller för att kunna skapa effektivare forskning. Betänk att man kör processorövningar gällande nya processorer för att få reda på hur de skulle klara viss påfrestning etc. Då borde väl detta vara rätt bra? Kanske inte är något för speldatorn direkt men INdirekt

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D