Permalänk
Entusiast

Thermalright Silver Arrow SB-E vs H100

Sitter i dagsläget på den förstnämnda kylaren och är väl relativt nöjd med den rent ljudmässigt. Orsaken jag har funderingar på att byta är vid överklockning...

4.6Ghz @ 1.31 fungerar alldeles utmärkt, men när jag ska öka en aning så måste jag öka volten ganska så rejält och då sticker även temperaturen iväg. För att komma upp i 4.8Ghz så måste jag öka på upp till 1.37 vilket även påverkar temperaturen ganska så negativt. Den sticker iväg i över 80 grader och kylaren räcker alltså inte till...

Tror ni att en H100 med såna här fläktar kommer hålla processorn i schack temperaturmässigt: fyra https://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-c...

Nästa fråga är hur jag ska göra med fläktarna. Moderkortet har ju bara möjlighet till att ansluta två fläktar via PWM, så de två andra måste anslutas till chassits fläktkontroller. Bör jag köra på två pwm och två "vanliga"? Vad är skillnaden mellan de två andra fläktarna som inte är PWM-styrda?

https://www.inet.se/kategori/419/120mm/428/cougar

Kostnaden sticker iväg och om det är värt det kan ju diskuteras, men är man en gammal nörd så är man

Permalänk

Skillnaden i temp kommer bli minimal, räkna med +/- 5C° beroende på hur du monterar H100. Behåller du orginalfläktarna på H100 så kommer du kanske käna nån grad, byter du fläktar så kommer det bli i pricip samma temp som du har idag.
Det är endast om du monterar H100 så att du kan ha fläktarna som inbåls i chassit som du kommer märka nån direkt skillnad, dock max 5C° skulle jag tippa.

Vill du ner i temp måste du skaffa "riktig" vattenkylning.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Entusiast

http://www.coolingstuff.se/p/513/ek-kit-h3o-supreme-ltx-240-c...

Rent prismässigt så blir det ungefär samma summa... skulle detta vara ett bättre alternativ?

Skrivet av dannydallas:

Skillnaden i temp kommer bli minimal, räkna med +/- 5C° beroende på hur du monterar H100. Behåller du orginalfläktarna på H100 så kommer du kanske käna nån grad, byter du fläktar så kommer det bli i pricip samma temp som du har idag.
Det är endast om du monterar H100 så att du kan ha fläktarna som inbåls i chassit som du kommer märka nån direkt skillnad, dock max 5C° skulle jag tippa.

Vill du ner i temp måste du skaffa "riktig" vattenkylning.

Hur kan två fläktar prestera bättre än fyra? Dessutom ska väl de medföljande vara både dåliga och högljudda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Sitter i dagsläget på den förstnämnda kylaren och är väl relativt nöjd med den rent ljudmässigt. Orsaken jag har funderingar på att byta är vid överklockning...

4.6Ghz @ 1.31 fungerar alldeles utmärkt, men när jag ska öka en aning så måste jag öka volten ganska så rejält och då sticker även temperaturen iväg. För att komma upp i 4.8Ghz så måste jag öka på upp till 1.37 vilket även påverkar temperaturen ganska så negativt. Den sticker iväg i över 80 grader och kylaren räcker alltså inte till...

Tror ni att en H100 med såna här fläktar kommer hålla processorn i schack temperaturmässigt: fyra https://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-c...

Nästa fråga är hur jag ska göra med fläktarna. Moderkortet har ju bara möjlighet till att ansluta två fläktar via PWM, så de två andra måste anslutas till chassits fläktkontroller. Bör jag köra på två pwm och två "vanliga"? Vad är skillnaden mellan de två andra fläktarna som inte är PWM-styrda?

https://www.inet.se/kategori/419/120mm/428/cougar

Kostnaden sticker iväg och om det är värt det kan ju diskuteras, men är man en gammal nörd så är man

Riktig vattenkylning är det nog som gäller, eller se över om det går att förbättra luftflödet i hela burken på något sätt, alternativt sätta på starkare fläktar på Silver Arrow helt enkelt.

Redan gamla Silver Arrow-modellen var ju i klass med H100 med två standardfläktar i medium speed, på high blir H100 1-2 grader kallare bara och får ett par dBA högre ljudnivå. De medföljande är väl inget fel på, de blåser ju på bra, men låter som sagt en del verkar det som, 10dBA mer än de tysta 140mm-fläktarna på Silver Arrow.

Kör du dessutom nya Silver Arrow SB-E, så bör tempskillnaden bli ännu mindre. Att montera fyra fläktar blir nog marginell skillnad på några få grader högst.

EDIT: Att två kan vara bättre än fyra, beror på att de medföljande är rätt så bra tryck i, därav den höga ljudnivån, sätter du dit fyra tystare fläktar, så kanske du inte får lika bra flöde trots Push/Pull om de inte är starka nog.

http://www.anandtech.com/show/5054/corsair-hydro-series-h60-h80-and-h100-reviewed/5

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Helt rätt av "blackeagle", dessutom så har Silver Arrow större yta på kylflänsarna och det är minst lika viktigt när det kommer till att jaga grader på CPU:n.

Dessutom så gör det inte mer än 1-2C° skillnad på att köra singel fläkt mot p&p, därav anledningen till att 4st inte alls behöver va bättre än 2st

Jag testade detta på min Phanteks. Tre st Noctua NF-P12 kyler ungefär samma som dom 2 medföljande 140 fläktarna, Noctua var ca 2C° kallare. Testade sen med bara en fläkt i mitten och det gjorde inte mer än 5-6C° skillnad mot tre st.

Fläktarna som följer H100 är det riktigt bra tryck i, men som sagt väldigt högjudda.

Hade det varit min Silver Arrow så hade jag satsat på att köra 3st GT 1850 fläktar istället för orginal 140mm om du nu inte vill ta steget upp till "riktig" vattenkylning.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Entusiast

Jo att det var tryck i de som följer med vet jag... trodde dock att det skulle vara en förbättring med de fyra cougar-fläktarna.

Hur pass stor skillnad är det uppskattningsvis med paketet från coolingstuff som jag länkade till mot för en H100?

http://www.overclock.net/t/1261295/how-much-better-is-a-custo... <--- där verkar det vara en rejäl skillnad, dock kör han en 360 radiator och förmodligen lite dyrare saker än i det paket jag länkade till...

Ähhh kanske blir för mycket jobb och för dyrt i slutändan, samt att jag aldrig tidigare jobbat med vattenkylning. Så noga är det inte med överklockningen

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Jo att det var tryck i de som följer med vet jag... trodde dock att det skulle vara en förbättring med de fyra cougar-fläktarna.

Hur pass stor skillnad är det uppskattningsvis med paketet från coolingstuff som jag länkade till mot för en H100?

http://www.overclock.net/t/1261295/how-much-better-is-a-custo... <--- där verkar det vara en rejäl skillnad, dock kör han en 360 radiator och förmodligen lite dyrare saker än i det paket jag länkade till...

Anledningen till att Cougar är sämre är för att orginal fläktarna har nästan dubbla trycket. Tryck är mycket viktigare än flöde när det kommer till kylare.

Det kittet du länkade till är ett bra "instegskitt" men ger inte så jättestor skillnad, kanske runt 10C° beroende på fläktar och luftflöde i ditt chassi. Är väldigt svårt att säga hur många grader du känar på det, googla och försök hitta en jämnförelse.
Ska man ha ett "bra" kit får man lägga runt 2500 :- ca

Men helt klart är att ju större radiator desto lägre temp.

Nödvändigt? nej --- Roligt? JA!!!!!!!

Jag har min i5 2500K på 4,9 nu, har haft en uppe i 5,0 men då ligger jag runt 80C° så sitter själv och funderar på att gå över till vatten...

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |