Permalänk

Vattenkylning: Fläkt till radiator

Hej allesammans!

Jag är intresserad av vattenkylning till processorn. Ivy bridge i7 eller i5 kommer det att bli. Primärt är detta för att systemet ska bli så tyst som möjligt och då undrar jag hur varma radiatorerna blir och hur varma de inte bör bli. Jag tänkte mig Corsair Hydro eller Antec Kuhler.

Noctua har tysta fläktar men om man vill att de ska vara väldigt tysta blir det inte så högt luftflöde resp högt tryck. Därför undrar jag vad som är tillräckligt i en sådan lösning. Om man måste dra på radiatorfläkten rejält, försvinner halva poängen med vattenkylning för mig del. Noctuas D14 processorkylare är vad jag har förståt det både tyst och högpresterande.

Önskan är väl att byta ut fläkten till Noctua S12B FLX och köra den på den lägsta eller näst lägsta nivån. Om det duger för radiatorn då.

Chassit är Fractal Design Define R2

Tack på förhand!

Edit: Tanken är även att radiatorerna på 120mm ska räcka. 240mm medför två st fläktar så om det går att undvika vore det bra.

Permalänk
Medlem

I ett FD R2 blir det svårt att montera 240mm utan modifikationer.
Kör på en Corsair H80 med t.ex Noctua NF-F12. Det är en fläkt från Noctua med högt statiskt tryck och relativt låg ljudnivå.

Du bör även ta en titt på Corsair SP120 High Performance och Scythe Gentle Typhoon 1450rpm som många har gett bra omdöme.

Permalänk
Skrivet av kevvs:

I ett FD R2 blir det svårt att montera 240mm utan modifikationer.
Kör på en Corsair H80 med t.ex Noctua NF-F12. Det är en fläkt från Noctua med högt statiskt tryck och relativt låg ljudnivå.

Du bör även ta en titt på Corsair SP120 High Performance och Scythe Gentle Typhoon 1450rpm som många har gett bra omdöme.

Precis, 120mm radiator var tanken. Det du säger låter som en bra idé. Är fortfarande lite nyfiken på radiatorers värmeutveckling och liknande. Om man kan placera radiatorn där ett normalt fläktutblås sitter får man förstås bonusen att radiatorfläkten ersätter en ensam fläkt.

Permalänk
Medlem

Du bör sätta 120mm radiatorer där din fläkt i baksidan sitter i vanliga fall. Även om du väljer att göra en push/pull-konfiguration så agerar radiatorn utblås. Förstår kanske inte din fråga riktigt, är du orolig över att värmeutvecklingen i chassit stiger om du har en radiator i baksidan av chassit vs en ensam fläkt?

Skillnaden bör ej vara så markant då du trots radiator har fläktar, sen att radiatorn blockerar luftflödet det kompenserar du ju genom att ha en fläkt med högt statiskt tryck som orkar trycka luft igenom en tät radiator. Hoppas detta reder ut dina frågetecken.

Permalänk

Javisst. Dina svar uppskattas mycket!