Tips på backup av NAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Tips på backup av NAS

Hej!
Jag har en NAS till alla mina filer. Jag har även en lika stor usb-disk för backup av nas-disken.

Varje gång jag gör backup tar jag bort allt på usbn och kopierar in allt från min nas. Omständligt och tar tid.

Hur kan jag endast kopiera in ändrade filer och mappar samt nya?

Jag kör både Mac och PC men vill helst styra detta från min Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2010

Underlättar om du anger vilken NAS du har...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2005

om din nas har stöd för rsync så är ju det ett himla smutt alternativ..
men det förutsätter ju som sagt stöd för rsync..
Annars kan du ju alltid köra backupen genom datorn och använda nån form av backupprogram som stödjer synkronisering, exempelvis comodo backup tror jag skulle kunna funka..

Workstation "Miranda": P8Z77-V Deluxe | i5 3570K | 2x8Gb DDR3-1333 | GTX 1080 | Samsung Evo 850 + 1TB Lagring | P183 | XenServer "Elize": | Xeon E3| 8Gb DDR3 | Netbook "Ebba": NC10 | Nät: c3550-T12 | c892FSP | c1812 | c881 | c2960G-8TC | HP 1910-8G-PoE+ | Ciscodiplomerad: CCNP-Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

det absolut enklaste sättet är ju att (fungerar på windows iaf) kopiera över allt ifrån NASen till din backup, sedan får du upp en förfrågan om du vill ersätta eller inte kopiera filen. om du väljer att inte kopiera filen (och markerar gör detta för alla följande) så gör den bara backup på sådant som inte finns på backupen redan.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av morxy49:

det absolut enklaste sättet är ju att (fungerar på windows iaf) kopiera över allt ifrån NASen till din backup, sedan får du upp en förfrågan om du vill ersätta eller inte kopiera filen. om du väljer att inte kopiera filen (och markerar gör detta för alla följande) så gör den bara backup på sådant som inte finns på backupen redan.

Man kan automatisera det hela med SyncToy (http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15155)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

Rsync låter som bättre alt. då slipper du blanda in en klientdator. Många konsument-NASar idag har stöd för detta

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Western digital

Hej!
Jag har en western digital 1tb world edition. Vad är rsync?

Disken har en usb-anslutning som har en 1b usb-disk påkopplad.

Stefan

Skrivet av Hotcpu6:

Underlättar om du anger vilken NAS du har...

Skickades från m.sweclockers.com