Permalänk
Medlem

Hur mycket kan man overclocka?

hur vet jag hur mycket jag kan overklocka? Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) har en 620w så det blir nog inte det största problemet, har även cooler master cpukylare hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

4.5ghz bör du fixa utan problem

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Volontot:

hur vet jag hur mycket jag kan overklocka? Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) har en 620w så det blir nog inte det största problemet, har även cooler master cpukylare hyper 212 evo

Vad är det för märke på nätagget? Samt vad har du för temps nu? När den är i full load ofc, använd hwmonitor för att kolla temperaturerna och för att stress testa cpun använd prime95 eller intel burn test, kör detta i ca 1h.

Jag tror att ingen i hela världen kan säga exakt hur mycket du kommer kunna klocka Det är bara att testa sig fram! Försök att hålla dig under 70C iaf

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Hedersmedlem

ja som föregående skrev du borde klara 4,5 det som sätter stop för det på ivy bridge är temperaturen den måste man ha koll på

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

körde på 4,4 funkar bra borde jag hålla ett öga på tempen ändå fast det funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volontot:

körde på 4,4 funkar bra borde jag hålla ett öga på tempen ändå fast det funkar?

Ja. Det kan funka fint fast du ligger på väldigt höga temperaturer.
Processorn slits dock mer

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

vilken temp borde jag ligga runt då? den ligger runt 40,

Permalänk

Som sagt.. så länge temps håller sig nere och systemet är stabilt så är det väl bara att köra på

Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Permalänk
Hedersmedlem

ligg helst under 70 men sålänge du inte är över 85 så kommer inget att hända

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Det är ingen fantastisk prestanda skillnad kan jag ju inte säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

ligg helst under 70 men sålänge du inte är över 85 så kommer inget att hända

. hur länge ska jag hålla koll på den? det är inte max jag ska kolla på va

Permalänk
Medlem

hallå max ökar hela tiden men value är stabil vad gör jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volontot:

. hur länge ska jag hålla koll på den? det är inte max jag ska kolla på va

Du stresstestar den med t.ex. intel burn test eller occt och sedan kollar du temperaturen (max såklart) med t.ex. HWmonitor. Kör gärna testen i en halvtimme eller så så ser du att den är stabil.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet