Permalänk
Medlem

wiiu.guide har instruktioner.
Du behöver ett stort SD-kort för installation och överföring av spel och en gammal extern usb-hårddisk, helst en 3.5" med extern nätdel då wiiu inte orkar driva några hårddiskar (möjligtvis en 2.5" med ovanlig usb-y-kabel för att dra ström från båda portarna)
Sedan kan man utan att hacka konsollen köra homebrew och installern genom att genom webbläsaren, det räcker för att installera nya wiiu spel på USB - dock inte DLC, wii eller emulatorer.

Permalänk
Medlem

Ja, reparera den för 850 är ju helt meningslöst. Det får man ju en komplett begagnad för på Tradera, dessutom kan man kränga Wii U gamepaden för säkert 600kr på Tradera, samt den trasiga spelkonsollen för absolut minst 200kr gissar jag.

Eller så skaffar man minst 32GB sdkort (vanligt eller micro med adapter), 128-256GB USB-minne, och klarar sig utan optisk läsare. Billigast är nog att köpa från typ Amazon.de om man inte redan har grejor. Över 40E blir fri frakt numera tror jag.

Jag kör minneskort-USB på 2 Wii U och 2 Wii, har även en USB-hårddisk till Wii men har undvikit att prova på Wii U. Har inte haft behov av gigantisk lagring. Det sägs att usb-hårddiskar är stabilare än usb-minnen, men, tja, jag har inte haft problem och gör backup någorlunda regelbundet på barnens spar-filer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Går det fortfarande att flytta över saker från Wii till Wii U på något sätt eller är det helt kört?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Att byta ut läsaren då, är det något alternativ? TvSpelskungen ska ju stänga så dom verkar sälja ut sina grejor.. https://tvspelskungen.se/sv/wii-u/1000-wii-u-3700a-optical-la...
Och alla spel som ni pratar om att ni har.. inte har ni skivor till dessa? Dom hittas väl online?

Permalänk
Medlem

Begagnade spel till Wii U är rätt billiga, speciellt om man är enda budaren på Tradera. Zelda- och Mariospel får man dock sällan för en spottstyver. Liknande med Wii. Ibland bra rea på e-shopen, men skivor oftast billigast då man ju kan köpa dem begagnade. Jag menar att Wii/Wii U är perfekta till barnfamiljen som snabbt och enkelt vill fixa billiga spel till mindre barn som inte känner behov av switch.

Men visst är det vanligt med "upplåsta" enheter, Wii U är den kanske mångsidigaste Nintendon som klarar det mesta. Tror dock inte folk överlag kopierar spel till konsoller längre, för mycket besvär kanske.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nånstans där jag kan köpa Wii U fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowyn:

Nånstans där jag kan köpa Wii U fortfarande?

Begagnat är det nog som gäller. Jag tror mig ha en över i gömmorna själv.

Ska du köpa en ny har alltid gameshop en för 10882 kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1410441

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowyn:

Nånstans där jag kan köpa Wii U fortfarande?

https://www.amazon.de/Mario-Luigi-Premium-Pack-black/dp/B00FS...
Finns ett nytt exemplar för ca 6 papp, annars är de begagnade i olika prisklasser som gäller.

https://www.amazon.de/Nintendo-Wii-Konsole-Premium-schwarz/dp...
Bara konsolen, finns ingen ny, men en begagnad som är "wie neu" för 3å5 typ.

Jag hade nog satsat på nån begagnad där skicket beskrivs som "sehr gut" (väldigt bra) eller "wie neu" (nyskick).

Annars kan du söka på blocket, dom verkar ligga på 1800-2500 kr beroende på tillbehör och spel.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minihus:

Att byta ut läsaren då, är det något alternativ? TvSpelskungen ska ju stänga så dom verkar sälja ut sina grejor.. https://tvspelskungen.se/sv/wii-u/1000-wii-u-3700a-optical-la...
Och alla spel som ni pratar om att ni har.. inte har ni skivor till dessa? Dom hittas väl online?

Hur löste du ditt problem?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Wii U har blivit perfekta konsollen för mig att spela med min dotter. Så många Mariospel och den stödjer så många olika kontroller. Dessutom kan man köra Wii spel. Spelen är ofta billigare än till Switch dessutom och Nintendospel åldras inte så fort i grafik pga den tecknade stilen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur löste du ditt problem?

Det slutade faktiskt med att jag sålde konsolen på Tradera, fick 400:- för den och köpte mig en ny begagnad. Den hade dessutom några spel redan installerade så slutet gott, allting gott