Vilket stresstest program är bäst av dessa ?

Permalänk

Vilket stresstest program är bäst av dessa ?

Undrar vilket test som är bäst för att se om datorn är stabil.
Det som ger CPUn en lindring så att seja.
OCCT eller Prime95, vilket är bäst ?
Om ni väljer OCCT ska man stresstesta i medium Data paket eller stora data paket ?
Och vill även påpeka vilket av dessa som är mest lovande att se vad kylaren går för.

Permalänk

Jag hade inte rekomenderat någon av de utan tagit AIDA64 som kan stresstesta alla delar i CPU:n

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Jag hade inte rekomenderat någon av de utan tagit AIDA64 som kan stresstesta alla delar i CPU:n

Ok, vad är det för ett program då ?
Är den trovärdig och stabil mot komponenterna ?

Permalänk
Medlem

Prime95 är väl inte så bra som program att kolla om datorn är stabil eller inte, men det är ett bra program för att få nån sorts referens temperatur med.

Programmet största problem är att en dator kan vara hur stabil som helst med prime95 gående för fullt, men datorn kan krascha hejvilt tex vid nära idle eller bara när man försöker starta ett program, då prime95 bara testar med en jämn och hög konstlad/syntetisk belastning.

För stabilitet kör jag intel burn test mest, eller ovan nämnda AIDA64 är bra också vilket är före detta Everest.
Sen OCCT har ju även linpack test också, vilket är rätt bra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Ok, vad är det för ett program då ?
Är den trovärdig och stabil mot komponenterna ?

Den är absolut trovärdig sålänge man håller den uppdaterat om man har ny hårdvara. 2500k serierna och phenom II från AMD är den helt trovärdig mot och mäter av mätarna korekt. Men som alla vet är det fel i AMD:s temperaturmätare.

Men den är stabil och testar processorn på 100% och även minnen och hårdiskar samt grafikkort.

Programmet i själv kostar pengar ifall man väljer att använda den lagliga varianten. Det är program för att se vad man har för hårdvara, testa hårdvara och kontrollera i vilken hastighet allt går i. Det går även använda till den del mer.

Permalänk
Medlem

Ska du spela mycket med datorn?
Ett bra sätt är att köra 3dmark 11, då ser man tempen i samband med värme från GPUn, annars använder jag endas Prime

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Ska du spela mycket med datorn?
Ett bra sätt är att köra 3dmark 11, då ser man tempen i samband med värme från GPUn, annars använder jag endas Prime

Jo spelar en del.
Men vart ser man tempen i 3D mark 11 ?