Frågor om SLI och Crossfire! (Noobfrågor)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Frågor om SLI och Crossfire! (Noobfrågor)

Tjenare SweC!

Jag har en oerhörd noob fråga till alla er proffs där ute, den lyder:

Vad är SLI och Crossfire och hur kör man det? Måste man betala något eller är något slags program man laddar ned?

Skulle uppskattas ytterst mycket om någon vänlig själ skulle kunna svara på de frågorna!

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland / Skaraborg
Registrerad
Jul 2001

SLI / Crossfire är att ha 2 grafikkort som är sammankopplade..

| Intel i7 4790K @4,7Ghz | Noctua NH-U14S | ASUS Z97-PRO GAMER |
| EVGA NEX750B 750W | G.Skill Ripjaws X 16GB @1600Mhz |
| Fractal Design R4 | EVGA GeForce GTX 980 Ti GAMING ACX 2.0+ |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Maj 2011

Och det behövs bara gratis profiler från AMD/Nvidias hemsida

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

SLI är nVidias lösning medan CrossFire är AMD:s dito.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Jan 2010

i7 6700k @ 4.6GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | EVGA 1080 FTW | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 2x2TB | Silverstone TJ08B-E | QX2710 | U2412M | AW2310 | Filco Majestouch MX Brown TKL | Logitech G403

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

Googlade SLI/Crossfire - 1:a svaret.

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av MrApA:

Och det behövs bara gratis profiler från AMD/Nvidias hemsida

Behöver man inte... typ ett extra kort/GPU för att köra Crossfire/SLI eller har jag missat tekniken som låter dig köra Crossfire/SLI med en GPU?

SLI och Crossfire är indirekt bara två olika namn på liknande tekniker. SLI kör Nvidia med och CF kör AMD med. Det är när man kopplar ihop två kort i med en sk. "SLI/CF brygga" och då ökar prestandan.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Tumnus:

Behöver man inte... typ ett extra kort/GPU för att köra Crossfire/SLI eller har jag missat tekniken som låter dig köra Crossfire/SLI med en GPU?

SLI och Crossfire är indirekt bara två olika namn på liknande tekniker. SLI kör Nvidia med och CF kör AMD med. Det är när man kopplar ihop två kort i med en sk. "SLI/CF brygga" och då ökar prestandan.

Jag menade mer att man inte behövde någon dyr extra mjukvara eftersom han ovanför redan hade svarat på den första frågan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av hznn:

SLI / Crossfire är att ha 2 grafikkort som är sammankopplade..

Jaha.. Så tex två st Gtx 670 blir alltså Gtx 670 sli?
Och en annan fråga,, måste det vara samma grafikkort? Kan man inte tex ta ett 660 och ett 670?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kil
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Swagfag:

Och en annan fråga,, måste det vara samma grafikkort? Kan man inte tex ta ett 660 och ett 670?

kan kan du.. men ingenting man kan rekommendera, lite onödigt rätta mig om jag har fel men prestandan blir den samma som 2 st 660

Adam Mcintosh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Adammcintosh:

kan kan du.. men ingenting man kan rekommendera, lite onödigt rätta mig om jag har fel men prestandan blir den samma som 2 st 660

Ok, tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om stockholm
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Swagfag:

Precis, det måste vara samma, typ 670 med 670, 660 med 660

Gtx 970 i5 2500k 4,4ghz Noctua NH-D14
Corsiar RM 850w guld - Silverstone Fortress FT04 - G.Skill 8GB 1600mhz - MSI Z68 GD55
A-Data 256 GB - 640GB WD Blue - 500GB Extern USB 3.0 - 250GB Extern USB 2.0
Sennheiser pc 360 - Asus Xonar D1 - CM Storm QuickFire Ultimate Brown - Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Swagfag:

Skrivet av Adammcintosh:

Om jag minns rätt så går det att blanda olika AMD kort med varandra så länge de tillhör samma serie. T.ex. så funkar ett Radeon 7970 med ett Radeon 7950, men inte ett 7970 med ett 7870. I det första fallet kommer dock 7970-kortet att bete sig som ett 7950. Med Nvidia-kort så måste dock båda korten vara av samma modell, t.ex. GTX 670 + GTX 670.

Sen så kan du såklart ha två olika grafikkort i din dator för att kunna använda flera skärmar, men de kommer inte kunna samarbeta med varandra för att öka spelprestandan så länge de inte uppfyller ovan nämnda krav. Men som sagt, någon får även rätta mig också om jag har fel.

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Adammcintosh:

Inte om han skall köra SLI. Då ska det vara samma krets och mängd minne. Det är lite enklare med CF. Där är det den andra siffran på kortet som styr om du kan CF:a dem + att de kort som har två GPU:er klarar att köras med x8xx korten.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Swagfag:

Man måste ha två kort (eller fler) med samma GPU på sig för att kunna köra dessa i SLI/CF. Alltså så körs 2x GTX 670 gpu:er i SLI. Finns iof fall där någon kört med HD6950 och HD6970 i CF med resultat av att HD6970 har klockat ner sig. Men har inte hört något om liknande upptäckter hos Nvidia användare.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds