Permalänk
Medlem

Få ut vattnet ur reservoir!

Hejsan!

Jag har nyss tjoffat i vattnet i systemet på min vattenkylda dator. Jag har ett litet problem med att få ut all luft verkar det som. Jag sätter igång pumpen, skakar lite för att få ut bubblor och sedan så flyter allt på bra och jag kan inte se några bubblor i slangarna. Men varje gång jag stänger av pumpen så åker allt vatten lite baklänges och det blir stora luftfickor igen.

Jag har fortfarande reservoiren öppen till en påfyllnadsslang. Är det så att det sugs in vatten där när jag stänger av pumpen? Och är det då bäst att jag kör pumpen, skakar chassit som fan så att så mycket luft som möjligt är borta och sedan stänger igen håler medans pumpen fortfarande går?

En annan fråga: Hur mycket vatten ska jag fylla på i reservoiren? Nu är den ganska full, dvs någon centimeter under helt full XD (250ml res)

tackar!

Permalänk
Medlem

Ligger Reservoiren över eller under pumpen?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorobay:

Hejsan!

Jag har nyss tjoffat i vattnet i systemet på min vattenkylda dator. Jag har ett litet problem med att få ut all luft verkar det som. Jag sätter igång pumpen, skakar lite för att få ut bubblor och sedan så flyter allt på bra och jag kan inte se några bubblor i slangarna. Men varje gång jag stänger av pumpen så åker allt vatten lite baklänges och det blir stora luftfickor igen.

Jag har fortfarande reservoiren öppen till en påfyllnadsslang. Är det så att det sugs in vatten där när jag stänger av pumpen? Och är det då bäst att jag kör pumpen, skakar chassit som fan så att så mycket luft som möjligt är borta och sedan stänger igen håler medans pumpen fortfarande går?

En annan fråga: Hur mycket vatten ska jag fylla på i reservoiren? Nu är den ganska full, dvs någon centimeter under helt full XD (250ml res)

tackar!

Spontant tycker jag att det låter som en för liten marginal i reservoaren. Har du räknat på volymökningen vid uppvärmning? Hur är systemet kopplat? Ordning på alla delar i kylsystemet samt deras fysiska placering i förhållande till varandra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut:

Högst upp rad, sedan res under och pump under res....

Lite tidig bild så pumpen är inte ikopplad här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorobay:

Så här ser det ut:

http://i.imgur.com/NEdeL.jpg

Högst upp rad, sedan res under och pump under res....

Lite tidig bild så pumpen är inte ikopplad här...

Du ska ha reservoaren högst upp så att eventuell luft i systemet flyter upp dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Du ska ha reservoaren högst upp så att eventuell luft i systemet flyter upp dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju dock lite omöjligt...Hela chassit var ju byggt med tanke på att man skulle ha en radiator i toppen...?

Permalänk
Medlem

Du behöver bara få ut luften. Testa att lägg ner datorn på båda sidorna medan den är igång. Det brukar frigöra luften om den sitter på ett ställe där den inte kommer loss. Därefter måste du bara göra om det om du tömt systemet.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorobay:

Det är ju dock lite omöjligt...Hela chassit var ju byggt med tanke på att man skulle ha en radiator i toppen...?

Har du provat att stänga hålet där påfyllningsslangen sitter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

om resen har ett hål i botten (eller toppen om du vänder) kan du ju på ett enkelt sätt fylla på och tömma genom att fixa ett hål i botten av chassit, fästa en fillport och täta med en plugg

Permalänk
Medlem

Tror inte du kommer bli av med luften när du dragit slangarna på det där sättet.
Reservoarens största uppgift, förutom att agera buffer för dunstning, är att fånga upp luft.
Om jag förstått din dragning rätt kommer vattnet ner från rad:en till res:ens topp.
Eventuell luft som gärna vill stanna högst upp, dvs i din rad (näst sämsta stället att ha luft på, då värmeutbytet mellan vatten och luft blir helkasst) inte kan "fastna" i res:en utan bubblar tillbaka upp i rad:en.
Har tyvärr inget smidigt tips hur du skulle kunna fixa det bra, men att sätta en t-koppling längst ner på res:en och låta vattnet flöda rakt fram under den och bara koppla en fyllslang till toppen skulle göra det hela lite bättre.
Då har små bubblor chansen att bubbla upp i res:en när de passerar under.
Jag skulle kasta ut den res:en och köpa en res och montera i 5,25"-bay.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Har du provat att stänga hålet där påfyllningsslangen sitter?

Skickades från m.sweclockers.com

Nope men jag tänkte göra det efter att jag fått ut så mycket lyft jag bara kan så får jag se hur det fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorobay:

Så här ser det ut:

http://i.imgur.com/NEdeL.jpg

Högst upp rad, sedan res under och pump under res....

Lite tidig bild så pumpen är inte ikopplad här...

Hm. Andra personen på kort tid med samma problem:
Så länge du har kopplat returslangen i toppen av reservoaren på det där sättet så kommer du alltid att få in luft i systemet. Koppla istället om reservoaren så att returslangen mynnar ut _under_ vattenytan i reservoaren. Sen är det bara att lufta och problemet är löst.

Jag är inte bekant med de här EK Multioption reservoarerna, men är det inte så att det finns något plaströr som mynnar ut en bit upp i reservoaren och som mynnar ut i en öppning i botten av reservoaren? Isf. använd den och fyll upp reservoaren så att det täcker plaströret + lite till.

Jag kör med en Swiftech micro res. Den sitter garanterat inte högst upp i systemet, men det fungerar klockers ändå. Se bild:
http://imgur.com/PCpBv
Observera var returen sitter.

Tillägg: Kom att tänka på det. Antagligen så går det att montera det där plaströret så att det sitter i toppen av reservoaren och mynnar ut längre ner. Det lär också funka. Huvudsaken är som sagt att återflödet mynnar ut _under_ vattenytan i reservoaren. Du vill aldrig passera en vatten/luft gräns i loopen.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorobay:

Det är ju dock lite omöjligt...Hela chassit var ju byggt med tanke på att man skulle ha en radiator i toppen...?

Visst följde det med ett plaströr man kan sätta på insidan av reservoaren när du köpte den? Allt du behöver göra är att sätta det röret över ingången där vattnet går in i reservoaren, och fylla upp den så att änden av röret alltid är under vatten, då kommer du kunna lufta ut enklare. Om du inte har ingången under vattenytan kommer luften att flyta uppåt in i radiatorn om du inte har reservoaren högst upp.

Tänk på att det kan finnas kvar luftbubblor i veckor även om du luftat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorobay:

Det är ju dock lite omöjligt...Hela chassit var ju byggt med tanke på att man skulle ha en radiator i toppen...?

* som en ovan skrev vänd på reservoaren oxo så in och utgång ligger undervatten..

lossa på reservoaren och din radiator.. sen lägger du ner din dator på sidan. se till att din radiator befinner sig lägre punkt än reservoaren och starta så pumpen går igång. sen fyller du på sakta sakta. repetera tills du tror det är fullt .. förmodligen har du inte fyllt på tillräckligt. när du fyller på vätska så måste reservoaren vara högsta punkten..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

lossa på reservoaren och din radiator.. sen lägger du ner din dator på sidan. se till att din radiator befinner sig lägre punkt än reservoaren och starta så pumpen går igång. sen fyller du på sakta sakta. repetera tills du tror det är fullt .. förmodligen har du inte fyllt på tillräckligt. när du fyller på vätska så måste reservoaren vara högsta punkten..

Varför ska han fylla reservoaren medans han kör pumpen? Väldigt osmart, om pumpen går torr kan den förstöras. Det finns förövrigt ingen anledning att fylla den samtidigt som den är igång heller. Bättre att fylla så mycket det går, och köra pumpen stötvis för att få ut bubblor. Sen fyller man på mer vätska eftersom vätskenivån i reservoaren minskar. Att skaka datorn och vända på den flera gånger medan pumpen går är också smart. Reservoaren behöver inte vara den högsta punkten för att kunna fylla på som du skriver, men det kan underlätta. Det viktigaste om man vill få ut bubblor enklare är att reservoaren är vänd med ingångarna och utgångarna uppåt så att luften enklare kommer ut.

Permalänk
Medlem

Har du nagra bleedports pa din radiator? Jag har en liknande setup med reservoaren under oversta radiatorn, och oppnade bara bleedportsen pa ovansidan av radiatorn for att fa ur all luft ur systemet. Behovde bara luta chassit i alla vaderstreck och vanta, tog typ 10 minuter sen var systemet helt urluftat. Tank pa att du behover fylla i vattnet genom radiatorns bleedport om du gor som jag.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Fint bygge. Det här blir lite off topic men jag skulle ha dragit slangen på följande sätt
[radiator]-->[cpu]-->[moderkort]-->[grafikkort]-->sen lite osäkert men troligen [resorvar]-->[pump]-->[radiator]

Skrivet av Zorobay:

Så här ser det ut:

http://i.imgur.com/NEdeL.jpg

Högst upp rad, sedan res under och pump under res....

Lite tidig bild så pumpen är inte ikopplad här...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm