SFTP på FreeNas, hur kommer jag åt det?

Permalänk
Medlem

SFTP på FreeNas, hur kommer jag åt det?

Ska sätt upp en server som kommer köra freenas 8 snart.
Försöker då lära mig os:et i en virtuell miljö nu. Jag har fått igång det och har confat en volume, tror jag fått igång FTP och SSH.
Men hur kommer jag åt det jag delar ut?
för det jag vill göra, när jag har NASen på riktigt, är att lagra filer, till exempel skolfiler, och strömma film från nasen till t.ex htpc men även surfplattan. Hur?!!
Och hur lägger jag filer på volumen jag har nu? Vill testa och strömma en film..
Tacksam för snabba svar, jag sitter fast.

Edit:
För att förtydliga vad jag vill få ut av denna Nasen så skriver jag en punktad lista och vill då veta hur jag ska få det att fungera.
*Strömma filmer till windows-datorer som kör xbmc
*Strömma filmer till android-enhet som kör xbmc
*Lagra filer från min skollaptop, typ som google drive (jag har en mapp på laptopen som synkas till nasen) [EJ OBLIGATORISKT, men ett plus]
*Strömma filmer till Windows-datorer som inte kör xbmc, vill att det ska vara som en vanlig hdd typ så man bara kan gå in där och välja film och sen dubbelklicka på filmen för att starta den i typ VLC.

Hur uppnår jag det? Nasen kommer vara datorn i sign, ungefär, så jag antar att prestandan finns.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Sftp i linux funkar ju så att man loggar in med sftp mot den vanliga ssh-porten med sitt vanliga ssh-konto. Personligen använder jag sshfs för att strömma filer från filservern till mina datorer.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk

Hade också rekommenderat sshfs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Sftp i linux funkar ju så att man loggar in med sftp mot den vanliga ssh-porten med sitt vanliga ssh-konto. Personligen använder jag sshfs för att strömma filer från filservern till mina datorer.

Sitter på windows-datorer.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

kör samba då ju

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagofiguren:

Hade också rekommenderat sshfs.

Varför? Hur får jag igång det?

Skrivet av fisk1n:

kör samba då ju

Utveckla? Kan inget om sånt här.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Samba använder samma protokoll som "windows-nätverket" och servern/nasen dyker upp som en nätverksenhet i ditt winows-nätverk. Du kan på så vis montera den som en disk, typ z:. Vet inte hur man konfar det i freenas, men det ska nog inte vara så svårt i webklicket

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Samba använder samma protokoll som "windows-nätverket" och servern/nasen dyker upp som en nätverksenhet i ditt winows-nätverk. Du kan på så vis montera den som en disk, typ z:. Vet inte hur man konfar det i freenas, men det ska nog inte vara så svårt i webklicket

men jag kommer även att använda den till surfplattan(android) och så vill jag inte bara ha internt, utan jag ska komma åt mina filmer när jag är ngn annan stans än hemma.
Hur?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

För att förtydliga vad jag vill få ut av denna Nasen så skriver jag en punktad lista och vill då veta hur jag ska få det att fungera.
*Strömma filmer till windows-datorer som kör xbmc
*Strömma filmer till android-enhet som kör xbmc
*Lagra filer från min skollaptop, typ som google drive (jag har en mapp på laptopen som synkas till nasen) [EJ OBLIGATORISKT, men ett plus]
*Strömma filmer till Windows-datorer som inte kör xbmc, vill att det ska vara som en vanlig hdd typ så man bara kan gå in där och välja film och sen dubbelklicka på filmen för att starta den i typ VLC.

Hur uppnår jag det? Nasen kommer vara datorn i sign, ungefär, så jag antar att prestandan finns.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Då skulle jag lösa det på följande sätt:

För att strömma media till windows-burkar i samma lan: samba
För att strömma media till linux-baserade enheter (tex en andriod-enhet): sshfs. Vad jag vet så brukar det gå att få igång sshfs på android-enheter, men det kan krävas att man rootar dom och/eller byter kärna. Men det ska inte vara allt för svårt Kanske finns andra sätt också, men det är det bästa sättet jag känner till. Oavsett om du använder xbmc eller inte så funkar väl samma teknik, för jag antar att xbmc kan spela upp filer ur filträdet.

sshfs går att använda över internet bara servern är åtkomlig utifrån.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Då skulle jag lösa det på följande sätt:

För att strömma media till windows-burkar i samma lan: samba
För att strömma media till linux-baserade enheter (tex en andriod-enhet): sshfs. Vad jag vet så brukar det gå att få igång sshfs på android-enheter, men det kan krävas att man rootar dom och/eller byter kärna. Men det ska inte vara allt för svårt Kanske finns andra sätt också, men det är det bästa sättet jag känner till. Oavsett om du använder xbmc eller inte så funkar väl samma teknik, för jag antar att xbmc kan spela upp filer ur filträdet.

sshfs går att använda över internet bara servern är åtkomlig utifrån.

Men samba går inte över nätet eller? Då behövs ytligare sak haha. För jag vill ha det så att om jag är hos en kompis och ska se en film, så vill jag bara kunna logga in någon stans och kunna strömma mina filmer till datorn jag loggade in från. Hur får jag det att fungera?

Vad för klient behövs på android för att kunna ta emot en stream från NAS'en (som inte är på samma wlan) på 3g/wlan?
Hur sätter jag igång delning av filmer från min NAS via SSHFS?

EDIT: Tydligen klarar ES file explorer att ta emot samba, så då behövs bara samba i guess!
Men hur får jag det att fungera över internet? Inte bara internt.
EDIT: ES file explorer är en Android-app.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Men samba går inte över nätet eller? Då behövs ytligare sak haha. För jag vill ha det så att om jag är hos en kompis och ska se en film, så vill jag bara kunna logga in någon stans och kunna strömma mina filmer till datorn jag loggade in från. Hur får jag det att fungera?

Använder du google så lovar jag att du hittar svaret du söker, jag hade löst det vi ftp men antar att det finns en smidigare lösning.

Permalänk
Medlem

Jo det ska tydligen gå att köra samba över internet också, jag har aldrig gjort det så jag vet inte hur, men det handlar nog bara om att öppna rätt portar i routern och ställa in samba att tillåta trafik från hela världen.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Hade ju nästan varit läge för en VPN-anslutning för dig.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

*Lagra filer från min skollaptop, typ som google drive (jag har en mapp på laptopen som synkas till nasen) [EJ OBLIGATORISKT, men ett plus]

Antingen kör du sftp. Men då blir synkningen manuell om du inte sätter upp nåt cronjob eller ställer in FTP-programmet att göra automatisk backup.

Men du kan också testa en annan rolig grej, Owncloud.
här är en videoreview: http://www.youtube.com/watch?v=FzwtvwohfIo (owncloud börjar 46:30, men resten är lite intressant också)
http://owncloud.org/
Vet inte om det är lätt att installera på FreeNAS dock. Värt att kolla upp kanske

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Till en SFTP-server ansluter man till med en SFTP-klient...
Det finns ett antal olika att välja på till olika operativsystem. Det är relativt lätt att hitta dessa med hjälp av Google.

Till Windows om du vill montera anslutningen så finns inte så många riktigt bra alternativ, men det finns några. Exempelvis:
ExpanDrive: Betalprogram. Enkelt att använda och snygg integrering mot operativsystemet. Ger inte så hög hastighet dock av vad jag testat.

WebDrive: Betalprogram. Var ett tag sedan jag testat, men då hade det sämre integrering mot operativsystemet men bättre hastigheter. Dock inte i närheten av sshfs hastigheter.

win-sshfs: Öppen källkod. Har ej testat denna, men jag testade ett äldre alternativ för några år sedan som baserades på samma lösning, och fick det då aldrig att fungera bra. Kanske att win-sshfs har löst detta nu?

Swish: Öppen källkod. Är ej äkta montering, utan en "Windows Explorer extension". Är i alpha-stadiet, så kanske inte riktigt redo än för att användas fullt ut. Men det kan vara något att hålla ögonen på i framtiden om man letar efter bra fria alternativ till Windows.

Vad det gäller backup så är SFTP ett filöverföringsprotokoll och ej en backup-mjukvara. Vill du ta backup till en SFTP-server så behöver du använda dig av ett backup-program. Om du monterar SFTP-anslutningen så kan du använda näst intill vilket backup-program du vill, och bara ta backupen mot en mapp i den monterade ytan.

Det är ju inte självklart att dina önskemål löses bäst med enbart ett filöverföringsprotokoll.
Du kan ju välja att använda exempelvis SMB eller FTP lokalt, och SFTP, WebDAVs eller VPN+SMB utifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Jo det ska tydligen gå att köra samba över internet också, jag har aldrig gjort det så jag vet inte hur, men det handlar nog bara om att öppna rätt portar i routern och ställa in samba att tillåta trafik från hela världen.

Ska ge det ett försök när jag kommer hem!

Skrivet av devour:

Hade ju nästan varit läge för en VPN-anslutning för dig.

Jasså? Hur? Varför?

Skrivet av usilusken:

Antingen kör du sftp. Men då blir synkningen manuell om du inte sätter upp nåt cronjob eller ställer in FTP-programmet att göra automatisk backup.

Men du kan också testa en annan rolig grej, Owncloud.
här är en videoreview: http://www.youtube.com/watch?v=FzwtvwohfIo (owncloud börjar 46:30, men resten är lite intressant också)
http://owncloud.org/
Vet inte om det är lätt att installera på FreeNAS dock. Värt att kolla upp kanske

Owncloud verkar vara jättebra för molnlagring! Tack!

Skrivet av Genesis:

Till en SFTP-server ansluter man till med en SFTP-klient...
Det finns ett antal olika att välja på till olika operativsystem. Det är relativt lätt att hitta dessa med hjälp av Google.

Till Windows om du vill montera anslutningen så finns inte så många riktigt bra alternativ, men det finns några. Exempelvis:
ExpanDrive: Betalprogram. Enkelt att använda och snygg integrering mot operativsystemet. Ger inte så hög hastighet dock av vad jag testat.

WebDrive: Betalprogram. Var ett tag sedan jag testat, men då hade det sämre integrering mot operativsystemet men bättre hastigheter. Dock inte i närheten av sshfs hastigheter.

win-sshfs: Öppen källkod. Har ej testat denna, men jag testade ett äldre alternativ för några år sedan som baserades på samma lösning, och fick det då aldrig att fungera bra. Kanske att win-sshfs har löst detta nu?

Swish: Öppen källkod. Är ej äkta montering, utan en "Windows Explorer extension". Är i alpha-stadiet, så kanske inte riktigt redo än för att användas fullt ut. Men det kan vara något att hålla ögonen på i framtiden om man letar efter bra fria alternativ till Windows.

Vad det gäller backup så är SFTP ett filöverföringsprotokoll och ej en backup-mjukvara. Vill du ta backup till en SFTP-server så behöver du använda dig av ett backup-program. Om du monterar SFTP-anslutningen så kan du använda näst intill vilket backup-program du vill, och bara ta backupen mot en mapp i den monterade ytan.

Det är ju inte självklart att dina önskemål löses bäst med enbart ett filöverföringsprotokoll.
Du kan ju välja att använda exempelvis SMB eller FTP lokalt, och SFTP, WebDAVs eller VPN+SMB utifrån.

TAck för alla länkar!
Men kan jag inte bara köra samba för lokalt och utifrån och sen Owncloud för backup? Skulle vara jättebra och smidigt!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

win-sshfs: Öppen källkod. Har ej testat denna, men jag testade ett äldre alternativ för några år sedan som baserades på samma lösning, och fick det då aldrig att fungera bra. Kanske att win-sshfs har löst detta nu?

win-sshfs fungerar helt okej nu för tiden, iallafall det lilla jag har testat. Funkade att strömma HD-filmer, dock tog det längre tid att starta filmen än det gör med sshfs i linux.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Tråden dog ut? Jag anser att jag fortfarande inte fått veta hur jag ska fixa detta? Samba lokalt, men över internet då? Hjälp mig!
Hur funkar transmissions för Freenas? Hur jag inte torrenter där?
Jag har idag 4 2tb varav två är tomma och användas inte och 1 1tb. Hur får jag in, minst 2 2tb och 1 1tb, i nasen utan att förlora min data? Förstått att jag måste formatera om de till SFS eller vad filsystemet hette..
Jag har även funderat på att göra någon form av raid, men vet inte vilken eller om jag kan.. De diskarna jag har är;
1 Western digital EARS 2tb
1 Western digital EARX 2tb
2 Seagate Barracuda XT 2tb (TROR JAG)
1 samsung F3 1tb
EARS och F3:an är lika gamla, cirkus 2-2,5 år. EARX är ~1år tror jag. Barracuda XT:orna är nya och helt oanvända.
Kan jag verkligen blanda dessa i en raid?

Myckte frågor tyvärr, men tänkte installera freenas ikväll, så snabba svar uppskattas!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Söker fortfarande hjälp hur jag ska göra för att inte förlora min data. Resten kan jag nog lista ut.
Håller på att fixa usb-minnet nu så ska snart installera Freenas tänkte jag.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Hittade denna länken; http://andypottsblog.blogspot.se/2012/02/mounting-external-nt...
om jag gör så, kommer det att fungera? Jag vill kopiera mina filer till en extern för att sedan få till få tillbaka de till servern med ZFS formaterade hårdiskar.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Hittade denna länken; http://andypottsblog.blogspot.se/2012/02/mounting-external-nt...
om jag gör så, kommer det att fungera? Jag vill kopiera mina filer till en extern för att sedan få till få tillbaka de till servern med ZFS formaterade hårdiskar.

Du får inte posta tre, eller två, gånger på raken i en tråd men ja, det där kommer fungera.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Du får inte posta tre, eller två, gånger på raken i en tråd men ja, det där kommer fungera.

Tack!
Mitt moderkort gick åt skogen igår så det ska in på reparation, så allt ligger lite på is nu.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

HJÄLP!
Servern är uppsatt och diskarna cofigade och ser dem i windows på andra datorer. MEn hur får jag in mina fimer på dem? Jag har dem på usbdiskar. Jag kan ju inte lägga ngt från någon dator till den för den säger att jag inte har rättigheter..
Och det jag skulle skriva, som står i länken två inglägg upp funkar inte..
Snälla hjälp mig fort!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"