Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Vet ej hur gå in i bios?

Som sagt så vet jag ej hur jag går in i bios på min acer aspire 5738zg. Skulle vilja börja överklocka lite.
Vilken tangent och när ska man trycka på den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2011

Om du inte ens kommer in i bios ska du inte ens börja fundera på överklockning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Shito:

Om du inte ens kommer in i bios ska du inte ens börja fundera på överklockning.

haha helt rätt!

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bättre Steam design: Metro for Steam Bästa gaming VOIP: Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Hur gör man då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Cooling23:

haha helt rätt!

nä men va inte så grabben vill ju lära sig och det e ju det som sweclockers är till för.

SVAR: pumpa DEL när datorn startar. Men men lär dig lite om vad saker heter och videre, läs guiderna som finns. Men har du köpt en komplett datorn från typ elgiganten är det inte säkert att du kan klocka det. Lycka till// Melker S

Datorn 1: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX670 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro
Dator 2:Intel core 2 Quad Q6600 2,6Ghz, hemmagjord CPU kylare, moderkort: P5K, 4Gb Ram, Readon HD 7750, 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av spang420:

Hur gör man då?

1. Vet du inte hur man kommer in i BIOS så nej.
2. Det är en laptop, mer nej,

[ Antec P280 ] [ Fractal Newton R3 600w ] [ AMD FX-8350 5.5Ghz ] [ Asus 970 Pro Gaming Aura ] [ GTX970 OC @ 1.55Ghz]
[ 16GB Crucial 1600Mhz DDR3 ] [ Samsung 850 Pro 256GB + Kingston HyperX 240GB + 4.75TB Hdd ] [ Logitech Z-2300 + G930 ] [ Corsair H80] [ Win8.1 x64 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av spang420:

Som sagt så vet jag ej hur jag går in i bios på min acer aspire 5738zg. Skulle vilja börja överklocka lite.

Välkommen till SWEC, lyssna inte på stollarna här inne i tråden för mycket Klart man skall testa att överklocka. Men ett tips är att läsa igenom
lite guider innan, försök att skaffa dig så mycket information som möjligt om ditt system. Sen kan du alltid ställa frågor här, finns säkert mer vänliga forumanvändare som kommer hjälpa till

Tjoho, jag har lärt mig ett nytt ord, ojailbreakead, måste ha något med något att göra :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Brukar stå vid bootscreen vad man ska klicka för att komma in i BIOS, men som de andra påpeka så kan det vara bra att vänja sig vid BIOS, dvs kolla runt och läsa på nätet vad de olika sakerna som finns i BIOS gör. Överklockning bör man inte göra fören man är säker på vad de olika parametrarna gör. OBS! Dessa parametrar som finns i ditt BIOS behöver inte heta likadant för andra.

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Har som ni säger läst runt en del nätet. Förstår nästan hur allt funkar. Pro9blemet är bara komma in i BIOS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Kristerj:

Välkommen till SWEC, lyssna inte på stollarna här inne i tråden för mycket Klart man skall testa att överklocka. Men ett tips är att läsa igenom
lite guider innan, försök att skaffa dig så mycket information som möjligt om ditt system. Sen kan du alltid ställa frågor här, finns säkert mer vänliga forumanvändare som kommer hjälpa till

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av spang420:

Lycka till.

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av spang420:

SpAmMa ''Delete'' eller ''Del'' som det oftast står .. när du startar datorn och dit moderkorts-reklam kommer upp .. Oftast kommer reklamen upp om man har Asus Motherboard ..vet ej om det händer med andra men Det står i alla fall ''Push Del bottom to Bios'' ... sen om du Failar så är det ditt eget fel

One ring to rule them all.
One ring to find them.
One ring to bring them and in the darkness bind them - Gandalf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osby
Registrerad
Aug 2010

Tycker visst han ska lyssna på stollarna här på forumet då det är en lappis det handlar om .....det är ganska sällan de klarar av å kyla en överklockad cpu.

Och klarar man å läsa på google så klarar man av å läsa sin moderkorts manual ..... jag hjälper gärna folk .... men de får hemskt gärna ha försökt lite själva först.

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT