Permalänk

Bra kylare till s775

Tjena behöver en bra kylare till min kommande Q6600... Den ska vara enkel att montera. Helst så att man inte behöver ta bort moderkortet, men det finns undantag om det är en riktigt bra kylare för en bra peng.

Och jag undrar också om det är värt att sätta i en stor kylare och ta bort en riktigt stor insugsfläkt på sidan av chassit, insugsfläkten har en diameter på ca 20cm

Visa signatur

LittleBennyBoi

| i5 3570k | MSI Z77A-G43 | DDR3 8GB TEAM GROUP | XFX 6870 1GB |

Permalänk
Medlem

Det finns bra kylare i alla prisklasser.
En riktigt billig är Arctic Freezer pro rev.2.
Jag gick från vatten till en sån och fick kliva ner från 3,6 GHz till 3,4 GHz på min Q9550.
Skapligt tyst när den idlar, men bra snurr när det behövs.
149:- på webhallen tex. Mer bang for the buck hittar du inte.

Men visst finns det mer bang att hitta ifall du behöver det.
Du skriver inte så mycket om vad du vill åstadkomma med din kylare.
Ska du överklocka och behöver max kylning oavsett ljudnivå, en kompromiss eller bara bygga tvärtyst system?

Varför ska du ta bort fläkten?

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

hade samma cpu som du har och jag rekomenderar verkligen den fläkten "Spaceman" rekomenderar. den har fungerat hur bra som helst

Edit: du behöver inte ta bort moderkortet om du inte har någon backplate där redan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag har tänkt att klocka den till kanske 3,0-3,4 nånstans där... Jag vill ha ett hyffsat tyst system men jag det är inte jätte viktigt. Så länge komponenterna inte går sönder eller ligger och blir överhettade så..

Jag har tänkt att jag kan lägga max 500 kr kanske lite mer. Men jag tror inte att den får vara mer än 12 cm hög annars blir jag tvungen att ta bort en stor fläkt som blåser in då får jag ca 3cm till. Är det bättre kanske?

Visa signatur

LittleBennyBoi

| i5 3570k | MSI Z77A-G43 | DDR3 8GB TEAM GROUP | XFX 6870 1GB |

Permalänk
Medlem

www.arctic.ac/en/p/detail?sArticle=4.%3F
14,5cm hög är arctic freezer.
Finns kanske lägre, men klarar du dig utan fläkten så räcker nog denna kylare till, iaf upp till 3,0.
Hur varm prollen kommer bli beror ju mest på hur mycket du måste höja volten för att få den stabil.

Har du fläkt fram och bak och inget värstinggrafikkort klarar du dig utan sidofläkten.
Kanske även med värstingkort.
Testa koppla ur den och se vad du får för temp i lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk

Jag köpte en zalman cnps9700 nt idag för 99 kronor på elgiganten. Den är tyst och så och jag har processorn på 3,2ghz och då maxar den ca 50 grader det är alltså min gamla processor E6750, har inte fårr Q6600 än. Blev självklart tvungen att ta bort min stora fläkt och då höjdes grafikkortets temp från 56-66 i idle. Ligger typ på 75 när man spelar.

På speedfan står det! Nu vid surfande alltså

Temp1: 52C
Temp2: 37C
Temp3: -2C
HD0: 45C
HD1: 44C
GPU: 66C
Core0: 35C
Core1: 35C

Funderar på att sätta in några andra bättre vanliga fläktar.. Nu har jag några skit fläktar som låter mycket och inte flyttar så mycket luft.

Visa signatur

LittleBennyBoi

| i5 3570k | MSI Z77A-G43 | DDR3 8GB TEAM GROUP | XFX 6870 1GB |

Permalänk
Medlem

Har du ett vettigt moderkort så kan du låta det styra fläktarna så att de varvar ner när du idlar,
och då kan du köpa effektivare snurror utan att behöva leta efter lågvarviga.
Har själv Fractals lågvarviga 140mm och de flyttar inte mycket luft oavsett volttal, men de är alltid knäpptysta.
När mitt 6970 varvar upp, och CPU-fläkten med, så hade det inte gjort ett piss skillnad om även chassifläktarna lät lite mer.

Anandtech.com har just gjort ett test på 120mm-fläktar.
Visserligen för radiatormontering, men ljudnivåer stämmer ju ändå, och man kan nog anta att är den bra på en radiator så fungerar den nog även fint som chassifläkt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Hoppar också på tåget angående Arctic Cooling Freezer 7 PRO rev.2. Bra kylare för pengarna. Använder den för att kyla min i7:a, vilket den räcker och blir över till. Finns även spelrum för klockning.
Kör klocken jag har i spec med den kylaren. Håller stabilt mellan 80-85c under torture-test på PRIME 95 efter ca 20 min run @ 4GHz.

Det bör alltså finnas potential även för din prolle med denna. Rekommenderas som sagt!

Permalänk

Går det att ställa in på ett gigabyte ga-p35c-ds3r ... ? Och vet du någon bra fläkt för en bra peng som man kan sätta vid en pci plats så den drar ut luft från grafikkortet?

Visa signatur

LittleBennyBoi

| i5 3570k | MSI Z77A-G43 | DDR3 8GB TEAM GROUP | XFX 6870 1GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlebennyboi:

Går det att ställa in på ett gigabyte 35c-ds3r ... ? Och vet du någon bra fläkt för en bra peng som man kan sätta vid en pci plats så den drar ut luft från grafikkortet?

Vet inte hur det är med just det moderkortet, men kolla bios. Går ju att köpa någon billig fläktkontroller annars, eller fläktar som inte låter för mycket.

Pci-fläktar har jag ingen vidare god erfarenhet av.
Ganska dåligt sug och en del ljud.
Sätter du den direkt under ett grafikkort som även det vill suga in luft finns ju risken att grafikkortet får mindre kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water