intel i5 3570k temperatur + högt load på en kärna under idle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Sep 2010

intel i5 3570k temperatur + högt load på en kärna under idle

Om jag bara startat datorn och låter den stå på några minuter utan att spela och kanske kika runt lite på Internet så ser det ut såhär

core 0 = 34C

core 1 = 28C

core 2 = 33C

core 3 = 34C

Men om jag lirar lite battlefield 3 på ultra ett tag så drar tempen upp till 60 - 62C (max temp jag har haft var 63 grader). Det skumma är att tempen aldrig går ner riktigt efter jag har spelat, utan den brukar lägga sig på runt 45 - 49 grader och stannar där trots att jag inte gör något på datorn. Är det ok temperaturer?

Ej clockad, Sitter Original kylare på.

En annan skum sak är att nu när jag bara sitter och surfar runt utan att ha massa processer igång så har jag 78% load på core #0 och runt 3 - 6 på dom andra kärnorna. Varför?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Sep 2010

Löste problemet själv. Har bara haft datorn i två dagar och började inte kolla temperaturer osv förens efter jag installerat battlefield 3. Självklart så stängde jag aldrig av Origin. När jag stängde av Origin så sjönk temperaturer på samtliga kärnor direkt, snittar runt 32 - 35 grader, samt att alla kärnor belastas jämnt och fint.

WTF? varför blir det så när jag startar Origin? (har alltså inte battlefield igång, bara Origin)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av gismaa:

Löste problemet själv. Har bara haft datorn i två dagar och började inte kolla temperaturer osv förens efter jag installerat battlefield 3. Självklart så stängde jag aldrig av Origin. När jag stängde av Origin så sjönk temperaturer på samtliga kärnor direkt, snittar runt 32 - 35 grader, samt att alla kärnor belastas jämnt och fint.

WTF? varför blir det så när jag startar Origin? (har alltså inte battlefield igång, bara Origin)

Jag tror att det beror på att när du startar upp något på din dator så använder datorn processorn.
Så ju fler "flikar" (stav fel?) du har uppe på tex firefox så behöver datorn använda processorn mer.
Så då går tempen upp pga processorn "anstränger" sig mera.

Jag kanske har helt fel Dock.

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Wulf92:

Jag tror att det beror på att när du startar upp något på din dator så använder datorn processorn.
Så ju fler "flikar" (stav fel?) du har uppe på tex firefox så behöver datorn använda processorn mer.
Så då går tempen upp pga processorn "anstränger" sig mera.

Jag kanske har helt fel Dock.

Jo men det konstiga var ju att bara en av kärnorna belastades (70 - 90%) medan de andra kärnorna låg på 2 - 6%.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Timrå
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av gismaa:

Jo men det konstiga var ju att bara en av kärnorna belastades (70 - 90%) medan de andra kärnorna låg på 2 - 6%.

Enkeltrådat program...

Clevo P170EM, 17,3" 1920x1080, I7 3740QM, 16gb 1600mhz Corsair cl10, 7970M 2gb, 2x120gb SSD, Intel Centrino Ultimate 6300