Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2012

Rengöra CPU med handdesinfektion?

Har monterat bort min kylare och ska lägga ny pasta. Undrar om man kan rengöra heatspreadern med 60% handessinfektion?

Skickades från m.sweclockers.com

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Jul 2003

Är det sån återfuktande är det nog ingen bra idé alls

Intel Core i5-3570K @ 4,3ghz | Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 16GB | Intel SSD 330 Series 60GB, Seagate Barracuda Green 2TB | MSI Z77A-G43 | Fractal Design R4 White | Silver Power SP-SS850 850W | Corsair H80i | Dell U2414H | Qpad MK-70 | QPAD 5K Pro | Qpad QH-90 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Feb 2005

Intygar det azmodan säger!

I regel så innehåller det glycerol för att huden inte ska torka ut och spricka. Den kommer lägga sig som en hinna på prollen.

.:i5 2500K@4GHz ♠ Zalman 9700 ♠ Asus P8P67 Deluxe ♠ 2x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL9 ♠ ZOTAC GeForce GTX 780 3GB ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Antec P180B med 4x Nexus 120mm:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jul 2011

Har du inget "rengöringsmedel" som inte lämnar spår efter sig, så tror jag det nästan är bättre att låta bli att kladda med sådant som handsprit och bara torka rent så mycket som möjligt med vad för torr duk, trasa, etc du tänkt använda.
Möjligen kan en lätt fuktad "trasa" med vanligt kallvatten ur kranen gå att använda för att lösa det som eventuellt är vattenlösligt i resterna och sedan eftertorka så att det blir helt torrt. Tänk bara på att det är några droppar vatten på en trasa som gäller och torkar man inte torrt så finns risken att man tillför mer föroreningar än man får bort. Dessutom spelar vattenkvaliten in så om du inte har mjukt vatten (dvs låga mängder kalcium och magnesium) så skulle jag inte rekomendera vatten.

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

Fråga frugan/bruden/morsan efter nagellackbortagningsmedel (utan olja) ifall det krisar - funkar, men aceton, t-röd eller kemiskt ren bensin fungerar bättre. Helst rengöringssprit (isopropanol/isopropylakohol), tror man kan köpa på närmsta apotek.
Googlade lite och ser att Kjell&Co säljer det också

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Jag körde med absolut vodka i brist på annat, funkade fint Dyra droppar dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland (Finland)
Registrerad
Mar 2012

Gå till närmaste mack och köp T-röd. Superbilligt, räcker länge, rengör bra!

Define R4 Black | Asus P8Z77-V | Intel i5 3570K | Samsung 850 PRO 256GB
WD Caviar Black 500GB | Gigabyte GTX 980 ti | Corsair Vengeance LP 16GB
Newton R2 800w | Silent Wings 2 140mm | Silent Series R3 140mm | Windows 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2008

Ren aceton/bensin på ica, runt 15kvar. Räcker ett bra tag!

Stuff.