Permalänk
Medlem

ASUS och autoöverklockning

Hej!

Min dator är en ASUS P8Z77-V PRO, i5-2500K.
Har använt ASUS autoöverklockning 'Fast' och fått den överklockad till 4.3 GHz.
Allt verkar bra, nästan.
Från gång till annan så beter sig datorn underligt vid start. Den kan starta om en eller flera gånger innan den går igång. Ibland startar den direkt. Idag stoppade den vid uppstart och visade BIOS setuppen och sa något om att överklockningen falerade.
Men jag tryckte på spara och startde om datorn och då gick den igång utan probler. Överklockning är OK.
När jag överklockade, det var för ett tag sedan, så verkade det som inställningen sparades i en ini fil som läses in när datorn booter. Är det riktigt uppfattat?
Är det då den som krånglar vid starten ibland?
Skulle det bli bättre om man skriver av värdena från CPU-Z och ställer in dessa manuellt i BIOS?
För och nackdelar?
Vet att flera förespråkar att man inte skall använda autoöverklockningen. Varför? Den finns ju med på ASUS moderkort eller på programmet som är med moderkortet. Borde inta ASUS ha koll på att det fungarar bra?

Permalänk
Medlem

Auto-funktioner har en tendens att överkompensera vissa värden, så ja pröva stänga av funktionen och göra det för hand. Är inte exakt svårt att hitta en bra klock ändå, bara att testa sig fram.

När jag tänker efter så är det en stund sen jag överklockade något...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Någon som har mer uttömmande svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av js6033:

Hej igen!

Någon som har mer uttömmande svar?

Ja, du ska göra det manuellt. Auto-funktioner ger ofta mycket mer Vcore än som behövs och det isig kan möjligtvis ge problem, utvecklar också mer värme desto högre Vcore.

Angående exakt hur så finns det massvis med guider på hur att överklocka SB, och det är allt utom svårt. Angående dom exakta värdena du ska ha så är det annorlunda från processor till processor, en kanske kan göra 5GHz medans den andra inte ens klarar 4.4GHz.

Här är en ganska okay guide på hur att överklocka I5 2500K, men som sagt innan måste du testa dig fram till en stabil klockning eftersom det är är olikt mellan processor till processor.
http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Har tagit bort den automatiska överklockningen och via BIOS satt in desamma värden som den automatiska överklockningen visade.
Men fortfarande starar datorn om ett antal gånger innan den går igång på riktigt. Det inträffar inte vid varje start men likväl då och då.
Är detta tecken på ostabilitet?
Vad kan man göra åt detta?