Processor till multitask server

Permalänk
Medlem

Processor till multitask server

Hej hopp!

Jag går i tankarna att bygga en server, denna server ska göra både det ena och det andra i form av att hosta spelservrar, folda då och då, agera filserver och ibland även köra compileringfar för tunga för min bärbara dator.

Nu sitter jag dock här med ett s1155 moderkort, och tittar då på en Intel Xeon E3-1275v2 3,5GHz. 4 kärnor och 8 trådar, 22nm etc etc.

Märker dock att jag får en AMD FX-8120 OCh ett moderkort för samma slant som Xeon prollen ligger på. Det är 8 kärnor på 8 trådar, vilket ju måste vara bättre i ett multitaskingsyfte? Dock är det AMD, så jag oroar mig för värme och värme, och lite mera värme.

Vilken hade du valt?

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att det ÄR bättre men jag hade valt intel. FX-8xxx har väl kärnorna arrangerade i block om 2, alltså 4 block med 2 i varje. Tydligen är det inte helt optimalt i alla lägen. Den är väl inte direkt känd för att vara strömsnål heller.

Jag har inget emot AMD, har en Phenom 2 X6 i min server hemma.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Kör på Intel varianten om AMD inte är billigare. AMD FX är bra i de användningsområden som den tjänar väldigt mycket på men även där kommer den bara marginellt före Intel om ens alls. Intels processorer är däremot väldigt bra all around.

Skickades från m.sweclockers.com