Permalänk
Avstängd

Antec Kuhler 620 "surrande ljud"

Köpte en Kuhler 620 idag, nu när jag installerat den och spelat lite surrar pumpen ganska högt vilket är väldigt irriterande, även i idle surrar den. Ska det vara såhär elr har jag råkat ut för måndagsex?

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Köpte en Kuhler 620 idag, nu när jag installerat den och spelat lite surrar pumpen ganska högt vilket är väldigt irriterande, även i idle surrar den. Ska det vara såhär elr har jag råkat ut för måndagsex?

Hur låter det, beskriv det lite tydligare.
Min låter som en kaffekokare

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galarix:

Hur låter det, beskriv det lite tydligare.
Min låter som en kaffekokare

Låter typ "zzzzzzz"

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Låter typ "zzzzzzz"

Jag antar att du har monterat den på din cpu?
Testa detta : #12817224

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

#1: Bubblor i pumpen, skaka/lägg ner burken, håll den upp o ner etc tills det försvinner
#2: Obalanserad impeller(?): Går att lösa med en magnet, men garantin täcker det.
http://www.youtube.com/watch?v=tcgVzf2tsjI&feature=related

Permalänk
Medlem

Pumpen ska ha 12v annars så låter den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

#1: Bubblor i pumpen, skaka/lägg ner burken, håll den upp o ner etc tills det försvinner
#2: Obalanserad impeller(?): Går att lösa med en magnet, men garantin täcker det.
http://www.youtube.com/watch?v=tcgVzf2tsjI&feature=related

Har skakat radiatorn när pumpen är igång, läste att man skuller göra så på antec hemsida för att få bort bubblor. Hjälpte ej. Vände sen på radiatorn och då blev pumpen lite tystare. Tror ej min impeller är obalanserad då min inte gjorde ifrån samma ljud. Ljudet från min pump är mer ett högfrekvent surrande.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Jag kopplade min pump upp och ned på CPU. Det hjälpte. Den låter annars som en kaffebryggare.
Dock kom ljudet tillbaka efter jag flyttat runt på datorn lite.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd

Ska nog åka till Webhallen och försöka få den utbytt, börjar bli less på ljudet. Dessutom var några flänsar på radden skadade när jag fick den vilket kan tyda på att den fått nån smäll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Hmm har du monterat pump/block med slangarna uppåt? och radden med slangarna neråt? Det skall vara bäst, då får du UR luften ur pumpen och den samlas i toppen av radiatorn.
Har du möjlighet så kör systemet utan att starta datorn(koppla ur allt och trigga nätagget, bara att sätta ett gem mellan två pinnar på 24-pinnarn, koppla ur allt utom +12v till pumpen) sedan skakar du pumpen tills den blir tyst och återmontera, det bör få bort det mesta av luften, om det är det...

Permalänk
Avstängd

Gick till webhallen idag och fick den utbytt. Den nya funkar bra och låter knappt. Tack för all hjälp!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX