Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Fx8120 moderkort för OC

Är nybörjare gällande oc. Läst en del men lyckades bränns mitt moderkort första gången jag försökte klocka. Vad finns det för bra moderkort ute runt 1k-1.5 k kan gå till 2 om nödvändigt. Tänkte beställa Gigabyte GA-990FXA-UD3 om inget annat sägs. Snabba svar uppskattas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Justice@#Archlinux.se
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av muli:

Är nybörjare gällande oc. Läst en del men lyckades bränns mitt moderkort första gången jag försökte klocka. Vad finns det för bra moderkort ute runt 1k-1.5 k kan gå till 2 om nödvändigt. Tänkte beställa Gigabyte GA-990FXA-UD3 om inget annat sägs. Snabba svar uppskattas.

köp först moderkort som tål höga watt tall, dvs 140TDP kort. Sedan skall du titta på moderkort som har så många faser som möjligt till processorn för att ge så stabil ström till CPUn under belastning som möjligt.

Resten är sedan upp till dig, BIOS och övriga komponenter....

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Sabertooth R2 -||- Corsair Vengance 16GiB DDR3 10-9-10-1T 1866Mhz -||- AMD FX-9590 @ 5.1Ghz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- 2xWD RaptorX 150GiB -||- EVEGA G2 750W -||- CM HAF 932 -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Asus Sabertooth kan vara en bra början, Gigabyte är lite krångligt att överklocka på som nybörjare.

http://youtu.be/gt5zH3x9UWw kanske kan bjuda på några svar (Strunta i att modellerna viker sig från dina alternativ, BIOSet funkar identiskt för diverse tillverkare)

Spelburk: i5-3450 (3,5GHz) | GTX980 | 16GB RAM | Asrock Z77M-PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Commander:

köp först moderkort som tål höga watt tall, dvs 140TDP kort. Sedan skall du titta på moderkort som har så många faser som möjligt till processorn för att ge så stabil ström till CPUn under belastning som möjligt.

Resten är sedan upp till dig, BIOS och övriga komponenter....

Hur vet man vilka som har det? Beställde den sabertooth har den det ?(: och hur kollar man hade ändå varit bra att veta