Media Markt blöder pengar – lägger expansionsplaner på is

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Hoppas dom konkar, dom är billiga i ytterst få saker faktiskt, en del saker är så överpris så man tappar hakan.
Siba är då bäst tycker jag, nästan alltid billigast, Elgiganten är inte så dålig heller, då dom också har en del låga priser.

siba och elgiganten känns mer vettigt, funnits länge och håller nästan samma priser som nätbutikerna, netonnet gillar jag med, brukar besöka deras lagershop i ullared ibland!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jersey:

Synd att Siba han förstöra NetOnNet, men hoppas nu att dom konkar direkt.

går väl inte dåligt för netonnet? jag handlar en del där både från lagershoppen och över nätet, en butik som jag aldrig handlat från är media markt

Permalänk
Medlem

Bästa fysiska butiken!

Permalänk
Medlem

Kan vi lämna smygreklam utanför...

Skrivet av lucifer579:

Att konkurrensen försvann köper jag.
Datorkomponenter ska komma tillbaka av vad jag har hört.
Få personal som finns i informationsdisken är konceptet för NetOnNet och har alltid varit, däremot så söker man upp kunder om de uppenbart ser frågsamma ut. Vi ska inte vara påstridiga men samtidigt väldigt hjälpsamma om kunden Vill ha hjälp.
Vad du menar med gammal skit med nytt namn vet jag inte, en 6-serie samsung är väl alltid en 6-serie samsung?
Eller syftar du på Andersson?

Jag kan inte tala för hur det fungerar i andra butiker, utan min historia är ju min synpunkt.
Enligt mig själv så är vi bra mycket mer hjälpsamma och ödmjuka än andra butiker - fast kan tänkas vara en partisk synpunkt. Dock hade jag denna åsikten redan innan jag började jobba där.

Hm du jobbar för NetOnNet. Kan du förklara detta för mig. Min polares pappas köpte en TV (tror det var en Samsung/LG) den var parallell importerad av er och därför inte gick på garantin här i Sverige. Det kom en faktura från verkstaden och det hela slutade med att ni betalade den. Att en kund ska få ert skit för att ni gör fel är aldrig ok. Sedan fick jag höra att det går jättedåligt för NetOnNet i Uppsala, inte undra på...

Visa signatur

Only a fool can ask more questions than a wise man can answer.

Permalänk

Jag tror jag ska gå o köpa en tysk korv på MM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hur "konkar" man delvis? *Nyfiken*

Antar man menar att man får stänga igen ett par butiker, men inte alla.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hur "konkar" man delvis? *Nyfiken*

Gör man inte men menade bara att dom slutar sälja i Sverige

Permalänk
Medlem

Som väldigt liten aktör på den här marknaden så njuter jag varje gång som jag hör såna här nyheter. De säljer "billiga" produkter under rekommenderade priser när det inte finns någon anledning att göra det. Som straff får kunderna ta dålig service och mötas av folk som inte har en aning om vad det är de säljer. Revanschen kommer bli ljuv när de väl fattar att man inte kan sälja saker och ting riktigt så billigt som de tror. Då kommer priserna gå upp och vi kommer tjäna mer pengar eftersom vi kan hålla ungefär samma priser men har en betydligt högre servicegrad. Så det gäller att rida ut stormen.

Permalänk
Medlem

Tycker själv att MMs personal kring Gbg har varit bland dem sämre jag råkat på.......rena SÄLJARE som knappt klarar det... Överdriver om varornas förträfflighet, den ena värre än den andre...

Nej jag tar hellre kostnaden med 3 mil extra enkel väg och handlar lite dyrare hos en butik där jag VET att prtsonalen vet vad de pratar om då de själva är entusiaster vilket gör att man vet vad man får då man pratar och rådgör med dem.

Dock tänker inte den stora grå massan (eller fårflocken om ni så vill) så...de går till kedjorna utan direkt kunskap bara priserna är bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Ni inser att det här är struntsummor för moderbolaget i Tyskland va?
Deras plan har varit att gå med förlust, men eftersom de har mycket mer pengar i ryggen än t.ex Netonnet, Expert och Siba så kommer de i slutändan konkurrera ut de andra och börja ta ut högre priser.
Nu har vi ju dock Elgiganten med Dixon i ryggen här och de lär ju inte ge upp i första försöket.

Kanske dags att kolla upp moderbolaget i Tyskland igen. De har nämligen vinstvarnat och deras vinst sjunker kraftigt just nu på grund av den ekonomiska krisen i övriga Europa. Det har flera år i rad nu haft problem, att de fått stänga butiker Grekland och Italien är kanske ingen överraskning med tanke på hur ekonomin ser ut där med att de blivit tvingade att sälja 34 butiker i Frankrike är lite överraskande.

Permalänk
Medlem

Jag handlar gärna på MM. Bra priser, trevlig personal och bra service. Alla har ju sin egna favorit och min är helt enkelt MM.
Siba står nog på tur i priskriget skulle jag tro, inget jag däremot hoppas.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne UA:

Sedan fick jag höra att det går jättedåligt för NetOnNet i Uppsala, inte undra på...

NetOnNet Uppsala är en riktigt bra butik, hur bra service och inga köer. Allting kan ju bero på att man i stort sätt är ensam i butiken när man är där

Men skämt åsido så hoppas jag ett NetOnNet inte blir en av de kedjor som kommer gå under, för någon kommer ju göra det och personligen hoppas jag på att det blir Media Markt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morkul:

Kanske dags att kolla upp moderbolaget i Tyskland igen. De har nämligen vinstvarnat och deras vinst sjunker kraftigt just nu på grund av den ekonomiska krisen i övriga Europa. Det har flera år i rad nu haft problem, att de fått stänga butiker Grekland och Italien är kanske ingen överraskning med tanke på hur ekonomin ser ut där med att de blivit tvingade att sälja 34 butiker i Frankrike är lite överraskande.

Moderbolaget - Metro AG.
http://en.wikipedia.org/wiki/Metro_AG

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Undrar om dom ska öppna butiken i linköping som stort sett är klar eller hur dom gör med den.

Det undrar jag med. Vore trevligt med lite mer kokurnans mot Elgiganten,Siba och netonet här i stan. Dock beställer jag oftast mina produkter via nätet men ändå alltid trevligt med mer butiker.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Vet inte om du ens läste vad jag skrev men här har du en liten hint:
http://it24.idg.se/2.2275/1.470378/eurokrisen-slar-mot-media-...

Googlar du sedan lite så får du se hur många butiker de har stängt i Europa i försök att hålla vinsten uppe.

Edit: Passar på att skicka med en länk med deras aktiekurs de senaste åren.
http://www.boerse-frankfurt.de/de/aktien/metro+ag+st+ag+DE000...

Januari 2011 var det de sålde en hel hög butiker i Frankrike sedan dess har vet vara raka vägen ner för aktien.

Edit 2: Av någon anledning leder länken till grafen över dagskuren, klicka på 3J för att få se kursen över de senaste åren.

Permalänk

Bästa pris på Tyskland travel guide 99:- passa på!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Mja det är bara att inse faktum, butikshandel är en utdöende form, för att inte gå med stor förlust måste de flesta etablera sig på nätet.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Mja det är bara att inse faktum, butikshandel är en utdöende form, för att inte gå med stor förlust måste de flesta etablera sig på nätet.

Kan tolkas att lokaler kanske blivit för dyrt i dagens läge? Vet inte om det står parallellt med boende (antar det), men priset för ett boende har ju dubblats på nåt år bara, det är ju rent ut sagt förjävligt. :/

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Ni inser att det här är struntsummor för moderbolaget i Tyskland va?
Deras plan har varit att gå med förlust, men eftersom de har mycket mer pengar i ryggen än t.ex OnOff, Expert och Siba så kommer de i slutändan konkurrera ut de andra och börja ta ut högre priser.
Nu har vi ju dock Elgiganten med Dixon i ryggen här och de lär ju inte ge upp i första försöket.

Men du vet om att MM har problem även på hemmamarknaden i Tyskland?

Det är ju inte heller en nyhet att MM blöder pengar i sverige, det har de ju gjort från start.
Jag menar en butik i hela sverige som redovisat vinst sedan lanseringen...

Pratade nyligen med en brittisk kille som även han är insatt i branschen, han tyckte att vi svenskar var jävligt konstiga.
Vi är patriotiska i väldigt många avseenden, men när det gäller pris så skiter vi i det.
Därav att MM inte kikar på att etablera sig i storbrittanien, britterna vägrar befatta sig med MM.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Hmm... Elgiganten och Expert har inte den policyn vad jag vet.
Har de det så är det en ny grej!

Har du kunnat göra i flera år hos t.ex Elgiganten...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Solding:

HAHAHA säger jag bara

Kul att folk kanske förlorar sina jobb

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Ang datorkomponenter. Det kanske är på gång tillbaka hos NetOnNet snarare än du anar.

drotz2000
Plats Borås
Yrke Servicetekniker

Aha!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Som vadå? du kan ju skriva när du ändå håller på.. eller hittar du på bara ? ska vi gissa oss till vad som gått snett eller..

Alltså jag tänkte inte göra så stor sak av det, tänkte bara ge min syn på nyheten. Nä, jag hittar inte på, men orkar inte skriva massa om vad som hände. Utan har varit där, fått dåligt intryck, sen inget mer. Gillar inte Media Markt helt enkelt efter min vistelse där.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Väljer netonnet lagershop alla dagar i veckan. Gå in o hämta produkten man vill ha på den hyllan som de anger på nätet utan att bli jagad av vattenkammade stalkers. Utöver detta så spar man oftast några kr..

Permalänk
Medlem

Har aldrig handlat på mediamarkt

Permalänk
Medlem

All elektronik som jag inte köpt över internet har jag köpt på mediamarkt sedan dom öppnade i Kalmar.

Haft problem med både mobiltelefoner, laptops och dammsugare som kommer därifrån och har alltid fått jättebra service.

Edit:
Eller nee, damsugaren försvann och dom fick aldrig tillbaka den från deras reparatör. Fick en ny av dom efter 6 veckor i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jersey:

...använder heller inte Klarna som dom är delägare i...

Du kan lugnt använda klarna, siba äger inte dem. Du tänker förmodligen på resurs bank som siba startade tillsammans med onoff.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

oj vad synd.
Man bara spyr när man träffar alla dumma kunder i Heron city.

Är det så j!"#! svårt att kolla på sin nyinköpta iphone att man betalar 20% mer än alla butiker som tex. annonserar här??
Men som sagt, det är "korkat" att handla någon annanstans... vem bryr sig att man köper den utgående LCD panelen. nej seriöst, skönt att många är vakna nog

Permalänk
Skrivet av Danne UA:

Hm du jobbar för NetOnNet. Kan du förklara detta för mig. Min polares pappas köpte en TV (tror det var en Samsung/LG) den var parallell importerad av er och därför inte gick på garantin här i Sverige. Det kom en faktura från verkstaden och det hela slutade med att ni betalade den. Att en kund ska få ert skit för att ni gör fel är aldrig ok. Sedan fick jag höra att det går jättedåligt för NetOnNet i Uppsala, inte undra på...

Nu kan jag ju inte stå för hur saker och ting sker i andra butiker och inte heller enskilda fall.
Men det låter ju som något gick snett - och vi löste det med att betala det? Sen säger jag inte att det är OK för det.
.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

lol

da fuq

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder