Permalänk

Kylning av I5 3570K

Hej hej!

Jag kommer snart köpa en ny speldator och med den köper jag en I5 3570K. Denna processorn kommer jag tillslut överklocka och det är inget som stockkylaren klarar. Istället för att då skriva en roman om allt jag vill ha och varje del i köprådsdelen av forumet så skriver jag om varje del i respektive forumsdel.

Vilken kylare rekommenderar ni? Jag är en riktig amatör angående detta och jag kommer knappast överklocka som en pro...
Kylaren kommer sitta i ett Fractal Design Define R4 tillsammans med ett vad jag tror kommer bli ett MSI Z77A-GD65 ATX och ett par 4x4000 LP ram-stickor.

Permalänk

Vill du ha vattenkylning eller på luft?

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk

Ingen vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag är grymt nöjd med min Thermalright SilverArrow. Kyler riktigt bra och är tyst tack vara pwmstyrda fläktar.

Permalänk

Tack för förslaget! Hur är det med nunca fläktarna? (Heter det så?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex1532489:

Tack för förslaget! Hur är det med nunca fläktarna? (Heter det så?)

menar du kanske noctua?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av xZistence:

menar du kanske noctua?

Exakt, tack så mycket! Är detta något du/ni rekommenderar för kylning av cpun?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alex1532489:

Exakt, tack så mycket! Är detta något du/ni rekommenderar för kylning av cpun?

Noctua NH-D14 är en väldigt populär och bra kylare.
http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14

Permalänk
Medlem

köp 2500k.. svalare, billigare och lika snabb

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex1532489:

Exakt, tack så mycket! Är detta något du/ni rekommenderar för kylning av cpun?

Jag hade en sån här för ett bra tag sen Länk
tappade bort några skruvar så fick ge den till storebrorsan på hans AMD moderkort då det medföljer för AMD också

Har själv suttit och funderat nu på vilken jag ska ha.. tänkte antingen en vattenkylning, DOCK inte H100 då den låter för mycket. Eller så en Blå för att matcha med moderkortet samt grafikkortet eller en För de stora fläktarna

Sen så låter båda jätte lite samt att båda har fått fina recensioner/omdöme

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2124949&view=c

Sen så följer det bara 1 fläkt på Thermalright så man får väl köpa en till om man kan spendera lite extra pengar på den

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk

Detta är faktiskt ganska intressant, och detta är bara kylningen...

Permalänk

jag kör 3570k på 4.4ghz
använder Antec kühler 620 och satt dit 2x corsair sp120 för push and pull.
Idle ligger jag på 20-24grader och efter 2 timmars prime95 54grader

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex1532489:

Detta är faktiskt ganska intressant, och detta är bara kylningen...

Din budget är? De absolut bästa luft kylarna är: http://www.inet.se/produkt/6909659/phanteks-ph-tc14pe-vit http://www.inet.se/produkt/6308763/thermalright-silver-arrow-... http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 http://www.inet.se/produkt/6308768/be-quiet-cpu-cooler-dark-r...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av broderbluff:

jag kör 3570k på 4.4ghz
använder Antec kühler 620 och satt dit 2x corsair sp120 för push and pull.
Idle ligger jag på 20-24grader och efter 2 timmars prime95 54grader

Du har då rumstemperatur 17-18 grader?

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Du har då rumstemperatur 17-18 grader?

snarare 19.5

Permalänk

Thermalright Silverarrow/SB-E har vunnit i princip alla tester, både tystare och svalare än Noctuan.

Fläktarna från thermalright är några av dom bättre på marknaden också

Jag kör en Silverarrow med 2st thermalright TY-140 och en thermalright TY-150. Kyler sjukt bra, håller min 2500K under 55 grader när jag kör folding(dvs. full last på alla kärnorna) trots OC@5Ghz,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av broderbluff:

snarare 19.5

Då har du lite defekta sensorer eller avläsningsfel, tack vare den program som du läser av

Permalänk

Tack så mycket! Min budget är antingen 14 tusen eller upp till 19 tusen beroende på ifall mina föräldrar bestämmer sig för att jag "behöver" en dator för så mycket pengar (19.000).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex1532489:

Tack så mycket! Min budget är antingen 14 tusen eller upp till 19 tusen beroende på ifall mina föräldrar bestämmer sig för att jag "behöver" en dator för så mycket pengar (19.000).

Lungt!

Skulle hellre satsa på en dator för 12-13k ock sedan uppgradera vid behov i framtiden. Ju mer du lägger ut pengar på komponenter ju mer sänks värdet av komponenterna, bara så du vet ;).

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Lungt!

Skulle hellre satsa på en dator för 12-13k ock sedan uppgradera vid behov i framtiden. Ju mer du lägger ut pengar på komponenter ju mer sänks värdet av komponenterna, bara så du vet ;).

Vad skulle du rekommendera då? Paketet ska innehålla ett OS, Montering och Skärm, alla andra tillbehör har jag och resten av pengarna läggs då på komponenterna.

Datorn ska ju användas till spel och du vet ju i alla fall lite av vad jag vill ha så om du känner för det uppskattas det...

Permalänk

Pic or it didn't happen! Right??

EDIT, bättre bild

Alt, direkt länk: http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/Namnl...

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

'
Jag kan inte riktigt se vad det står.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av prOZac:

köp 2500k.. svalare, billigare och lika snabb

Beror på, i spel som Wow är den andra snabbare.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex1532489:

Vad skulle du rekommendera då? Paketet ska innehålla ett OS, Montering och Skärm, alla andra tillbehör har jag och resten av pengarna läggs då på komponenterna.

Datorn ska ju användas till spel och du vet ju i alla fall lite av vad jag vill ha så om du känner för det uppskattas det...

Någon specifik skärm? flera skärmar? tangentbord & mus? Kan väl bygga upp en kundvagn åt dig.

Permalänk

Hur mycket är du beredd at ge? Du kan få något riktigt bra för 270kr, ännu bättre för 500 osv.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Alle22:

Någon specifik skärm? flera skärmar? Kan väl bygga upp en kundvagn åt dig.

Tack! Ingen specifik skärm men den ska vara full HD (1920x1080), det ska vara en skärm, inte flera. Min kompis sade att man helst ska välja 2ms, speciellt för FPS-spel så det vill jag ha, om inte ni motargumenterar det. Försök då det till en 24 tummare, får man inte in det i budgeten så kanske man kunde sänka sig till en 22:a. HDMI-uttag är ett krav!

Permalänk
Skrivet av prOZac:

köp 2500k.. svalare, billigare och lika snabb

Går att diskutera, rätt, fel.

Permalänk
Skrivet av broderbluff:

Detta såg bra ut. Moderkortet stödjer dock inte SLI.

Permalänk
Skrivet av alex1532489:

Detta såg bra ut. Moderkortet stödjer dock inte SLI.

jodå, det stödjer sli