ESXI-server (Windows Server 2012, FreeNAS, pfSense) - hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

... Skall ännu försöka tänja lite på min budget så jag kunde få in en SSD antingen för swap som Micke O skriver om eller så helt enkelt installera VM's på den som du rekommenderade (fast då krävs ju en lite större SSD).
Fläktar och sånt köper jag till efter behov, kan också hända att jag testar något av de nya slutna vattenkylningssystemen (från Antec eller Corsair osv). ...

Du vinner ju ännu mer på att lägga VMarna i sig på SSD (dom som får plats alltså). Lösningen blir ju lite mera komplex men beroende på VAD hos en VM man vill ha upp farten på kan man ju skapa VMDKs på flera olika datastore's och lägga dom som lämpar sig på SSD och andra på roterande media.

Min filserver t ex ligger på en 3TB (7200rpm) och 2st 2TB (5400rpm), OS och småfiler på den snabbare disken och stora filer på de andra.

Vill man sätta upp en burk så låter man den ligga på SSDn sålänge det finns plats (går snabbt och smidigt att installera, patcha osv), sedan flyttar man den till roterande media eller raderar den om man är klar med testerna.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av simonw:

pfSense fungerar inte i Hyper-V.

Pfsense funkar i Hyper-V v2 (win2k8 R2) men inte smärtfritt. Har inte testat Version 3

Man måste köra legacy network card (100mbit) och lägga in automatisk restart av nätverks anslutning vid upstart. Men annars funkar det bra vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

Pfsense funkar i Hyper-V v2 (win2k8 R2) men inte smärtfritt. Har inte testat Version 3

Man måste köra legacy network card (100mbit) och lägga in automatisk restart av nätverks anslutning vid upstart. Men annars funkar det bra vad jag kan se.

Yes, det är vad jag kommer ihåg att man måste göra för att få det att fungera. Dock upplevde jag väldigt mycket problem och svindålig prestanda. Kanske funkar bättre nu för tiden.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av simonw:

Yes, det är vad jag kommer ihåg att man måste göra för att få det att fungera. Dock upplevde jag väldigt mycket problem och svindålig prestanda. Kanske funkar bättre nu för tiden.

Har använt den hyfsat länge men bara med vpn trafik och är väl vpns varierande prestanda jag märker mest så vet inte om pfsensen påverkar prestandan med? men känns stabil.
Förhoppningsvis kommer officiellt stöd i framtiden. Verkar finnas officiellt stöd för freebsd nu.
Hitta denna länken om någon vill testa.
http://alexappleton.net/post/37410981279/pfsense-in-hyper-v-w...

Permalänk
Medlem

Mitt bygge

Jag byggde en ESXi whitebox med stöd för VT-d av följande komponenter:
Intel Xeon E3-1230v2
Gigabyte GA-B75M-D3H (Rev 1.0 BIOS F12)
Chieftec iARENA GPA-350S8 350W
Fractal Design Core 1000 (Svart)
Antec Kühler H2O 620
2xCrucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB
Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter (PWLA8391GT)
ASMedia AS1061 SATA-kort

Pris under 5000 kr
Med en SSD och en HDD drar denna runt 50W med ESXi 5.1.

Anledningen till att jag valde en Xeon var för att jag ville kunna labba med VT-d. Behöver du inte så mycket CPU-kraft kan även E3-1220Lv2 vara ett alternativ. Vattenkylning är säkert inte nödvändigt, jag valde det för att den fanns för 299kr på Dustinhome

Behöver du inte VT-d och AES-NI kan du titta på en Intel i3 3220 eller Intel Pentium G2120, de borde ha prestanda nog att driva din server och då sparar du 1000-1400kr.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av tomle:

Jag byggde en ESXi whitebox med stöd för VT-d av följande komponenter:
Intel Xeon E3-1230v2
Gigabyte GA-B75M-D3H (Rev 1.0 BIOS F12)
Chieftec iARENA GPA-350S8 350W
Fractal Design Core 1000 (Svart)
Antec Kühler H2O 620
2xCrucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB
Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter (PWLA8391GT)
ASMedia AS1061 SATA-kort

Pris under 5000 kr
Med en SSD och en HDD drar denna runt 50W med ESXi 5.1.

Anledningen till att jag valde en Xeon var för att jag ville kunna labba med VT-d. Behöver du inte så mycket CPU-kraft kan även E3-1220Lv2 vara ett alternativ. Vattenkylning är säkert inte nödvändigt, jag valde det för att den fanns för 299kr på Dustinhome

Behöver du inte VT-d och AES-NI kan du titta på en Intel i3 3220 eller Intel Pentium G2120, de borde ha prestanda nog att driva din server och då sparar du 1000-1400kr.

Har du testat passthrough på den integrerade SATA kontrollern alternativt på ASMedia SATA kortet? Vilket AsMedia SATA-kort har du?
Hade du tillfälligt ett grafikkort i datorn när du installerade ESXi eller hur gjorde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jag byggde en ESXi whitebox med stöd för VT-d av följande komponenter:
Intel Xeon E3-1230v2
Gigabyte GA-B75M-D3H (Rev 1.0 BIOS F12)
...

Och du har alltså fungerande VT-d?
Intels specifikationssida anger att B75-chipsetet inte har VT-d:
http://ark.intel.com/products/64030/Intel-BD82B75-PCH
(i Ivy Bridge verkar det bara vara Q77 och C216 som stödjer VT-d)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

Har du testat passthrough på den integrerade SATA kontrollern alternativt på ASMedia SATA kortet? Vilket AsMedia SATA-kort har du?
Hade du tillfälligt ett grafikkort i datorn när du installerade ESXi eller hur gjorde du?

Jag köpte ett ASMedia1061 på eBay som jag kör passthrough till en VM, funkar utmärkt.

Skrivet av mikewse:

Och du har alltså fungerande VT-d?
Intels specifikationssida anger att B75-chipsetet inte har VT-d:
http://ark.intel.com/products/64030/Intel-BD82B75-PCH
(i Ivy Bridge verkar det bara vara Q77 och C216 som stödjer VT-d)

Hade mitt gamla Geforce 8800 i när jag installerade ESXi men datorn bootar utmärkt utan kortet nu.

I manualen för moderkortet stod att det fanns stöd för VT-d så jag köpte ett för att testa
http://s7.postimage.org/dl6q6l3wr/vt_d1.png
http://s14.postimage.org/f2m2jt87l/vt_d3.png
http://s9.postimage.org/v8nr0ucdb/vt_d4.png

Visa signatur

RIPE LIR