Omaha beach - Saving private ryan

Permalänk
Medlem

Omaha beach - Saving private ryan

Tja!

Druckigt lite alkohol i min ensamhet och snubblade in på wikipedias arkiv om Omaha beach och landstigningarna i Normandie under andra världs kriget. Ett sjukt intressant ämne enligt mig eftersom att jag älskar krigs historia. Jag har dock en fråga till er som möjligen läst på ämnet lite mer, den lyder:

Hur träffsäker är filmen "Rädda menige ryan / Saving private ryan" till den verkliga händelsen? jag vet att filmens öppnings scen inte spelades in på den riktiga stranden, men jag undrar om någon kanske har läst på eller har en släkting som deltog eller liknande som har referens till hur nära verklighetstrogen öppnings scenen är? ger filmen en "regelrätt" verklighetskänsla eller var det helt annorlunda? i vilket fall anser jag att det jag läst faller väldigt nära inpå hur filmens scener utspelar sig och den är sjukt otäck men mysig på något sätt i mina ögon.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Har ingen aning men antar att det är rätt kraftigt glorifierat med tanke på att filmen är producerad i USA.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Har för mig att det finns en dokumentärfilm av antingen Discovery eller National Geographic som heter: Dagen D i färg (D-day in color.) Den innehåller massor med videomaterial från dessa landstigningar. Däremot så är det nog sämre från den tyska sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Har för mig att det finns en dokumentärfilm av antingen Discovery eller National Geographic som heter: Dagen D i färg (D-day in color.) Den innehåller massor med videomaterial från dessa landstigningar. Däremot så är det nog sämre från den tyska sidan.

Vet inte om jag sett just denna (finns på netflix misstänker jag), men blir så trött på att allt man får se i dokumentärer är korta snuttar på 3-5 sekunder innan dom klipper och visar nästa snutt.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB