Permalänk
Medlem

ESXI Alarms

Sitter och confar upp min första "seriösa" ESXi, och har en enkel fråga:
Jag saknar övervakning/alarm?

Kollar man här, så verkar det ju finnas nått sånt?
http://www.virtualizationadmin.com/articles-tutorials/vmware-...

Men då till frågan, VMWare anser alltså att man under ESXi helt plötsligt inte ska anses behöva denna extremt viktiga grundläggande feature? För jag lyckas iaf inte hitta nån "Alarm"-tab i min ESXi?

Permalänk
Medlem

" You are only going to get the alarms functionality if you are using VMware VirtualCenter and the Virtual Infrastructure Suite."

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

" You are only going to get the alarms functionality if you are using VMware VirtualCenter and the Virtual Infrastructure Suite."

Mjo, den där var ju dock 2 år gammal, men det är samma skit fortfarande då? Under all jäkla kritik.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nu är det väl gratisvarianten vi pratar om och om dom släppte alla features gratis så skulle ju ingen behöva betala. Normalt får man ju övervakning via vCenter och gratisvarianten är väl inte i första hand tänkt för produktionsmiljö och då behövs oftast inte övervakning.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Nu är det väl gratisvarianten vi pratar om och om dom släppte alla features gratis så skulle ju ingen behöva betala. Normalt får man ju övervakning via vCenter och gratisvarianten är väl inte i första hand tänkt för produktionsmiljö och då behövs oftast inte övervakning.

Nä så sant. Ska ju "bara" köra detta i hemmamiljö, men redan där anser jag att jag vill ha övervakning, annars kör man ju lite i blindo.
Bara en sån enkel sak som att det finns en "Tabb" som visar t ex CPU-temp och fan speed, det är ju utmärkt, men helt värdelöst om man inte kan bli varnad om något blir onormalt. Inte direkt så att man orkar gå in där manuellt och spana läget.

Givet att det är en gratisverre men just övervakning är ju en extremt grundläggande funktion om det ska vara användbart för nått annat än test/utvärdering. Jag har nog missförstått ESXi:s målgrupp.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du får väll övervaka med egna scripts via typ ssh?

Du kan ju inte komma att gnälla att det inte finns gratis. Vill du ha vsphere center så får du betala

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Givet att det är en gratisverre men just övervakning är ju en extremt grundläggande funktion om det ska vara användbart för nått annat än test/utvärdering. Jag har nog missförstått ESXi:s målgrupp.

Ja du har nog missförstått deras målgrupp ganska brutalt. Anledningen till att det finns en gratisversion är att folk ska kunna testa/lära sig. Det är inte direkt någon välgörenhet de håller på med och de vill inte ha folk som klarar sig fint med deras produkt i produktion utan att betala ett öre. Privatpersoner är i övrigt totalt ointressant för ett företag som VMWare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Ja du har nog missförstått deras målgrupp ganska brutalt. Anledningen till att det finns en gratisversion är att folk ska kunna testa/lära sig. Det är inte direkt någon välgörenhet de håller på med och de vill inte ha folk som klarar sig fint med deras produkt i produktion utan att betala ett öre. Privatpersoner är i övrigt totalt ointressant för ett företag som VMWare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo du har nog rätt. Men jag förstod det som att hårdvarubegränsningarna var låsningen för att inte köra esxi i produktion, jag menar, kör man virtualisering någorlunda seriöst så kommer man ju inte långt på 1 cpu och 32 gig ram.
Sen tjänar dom väl på att sprida kunnandet om sin produkt, lär jag mig deras system bra är det ju inte otänkbart att det propagerar ut i arbetslivet.

Men tack för infon, ser ut som att lösningen för mig kommer bryta mot nån paragraf här, he he he.

Permalänk
Medlem

Gratisvarianten funkar faktiskt med 2 socklar men max 32GB RAM - har man mera i vägrar den acceptera licensnyckeln. Numera är väl RAM-begränsningen en hård gräns, tidigare kunde man ha mera men inte tilldela/använda mer än 32GB vRAM (reservation för fel).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX