Samsung och Apple dominerar bland smarta mobiltelefoner – Nokia ute ur topplistan

Permalänk
Melding Plague

Samsung och Apple dominerar bland smarta mobiltelefoner – Nokia ute ur topplistan

Samsung och Apple ökar medan Nokia och RIM tappar, det framgår när analysföretaget IDC sammanställer försäljningsstatistiken på mobilmarknaden för årets tredje kvartal.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

men apple har väll bara smartphones? Och folk köper bara för att det är iPhone?

Visa signatur

Intel i7 4790K | EVGA GTX 670 FTW | Asus Z97-A | Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz | Corsair HX 750 W | Fractal Design Define R4 | Zalman cnps 9900 max blue | Windows 7 Pro 64bit
http://soundcloud.com/koffein92
http://www.youtube.com/user/Koffein92?feature=guide

Permalänk
Medlem

Synd om finnarna....

Permalänk

Iphone o Iphone... Men tror starkt på att Nokia kan återhämta sig "lite" genom Lumia 920 och lillebror 820. Go go Nokia!

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Skäggig legend

Överaskar mig inte det minsta! Nokia levererar verkligen telefoner men var för sena med att komma med i matchen för bra smarta telefoner. Om de överlever är en fråga tiden får avgöra. Om jag fick bestämma skulle Nokia överleva!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SoapDropper:

men apple har väll bara smartphones? Och folk köper bara för att det är iPhone?

Spelar ingen roll varför de köper de. Saken är den att de inte köper windows telefoner och det betyder att Nokia har stora problem. Kanske blir wp8 populär nog för att hålla de vid liv men jag tror inte att Elops plan är att Nokia överlever något. Förmodligen blir de sålda till MS (patenten inte delen som han dödade) så att MS kan fint fortsätta trolla runt med patent på bästa Apple vis (i för sig med nokias patent har de för ovanlighetens skull riktiga patent och inte mjukvaropatent).

Vi får se vad som händer men hellre att android vinner än att vi blir kvar med super nedlåsta win8 och ios

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoapDropper:

men apple har väll bara smartphones? Och folk köper bara för att det är iPhone?

Till skillnad från folk som köper en Android-lur bara för att det är Android? Jag förstår inte poängen...

När jag ska köpa något så köper jag något för att det är just det jag vill köpa.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Det är nästan lite tragiskt att se HTC gå ner sig så som de gjort.. de hade ju de absolut populäraste Androidtelefonerna för några år sen bara.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk

trevligt samsung

Trist för nokia dock... ända tillverkaren med kvalité...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XHI:

Överaskar mig inte det minsta! Nokia levererar verkligen telefoner men var för sena med att komma med i matchen för bra smarta telefoner. Om de överlever är en fråga tiden får avgöra. Om jag fick bestämma skulle Nokia överleva!

Hade inte Elop avrättat de hade de varit fortfarande i top. N9 fick extremt bra recensioner. Men men. Skjuter man sig själv i huvudet är det inte så konstigt om det går åt pipan. Jag hoppas de överlever så att de kan dumpa skit windows och faktiskt gå tillbaka till att göra bra grejer. Att vara låst till några få redan gamla SoCs och andra begränsningar som win lägger på är knappast bra om man ska ha annorlunda modeller. Som det ser nu är det ingen skillnad mellan Nokia win8 och HTC win8 telefoner. Samtidigt drar apple och android iväg med ny och mycket mer modern hårdvara.

Permalänk
Medlem

Tragiskt för Nokia. Men värre ledarskap från Elop får man leta länge efter. Dom skulle fortsatt med MeeGo som alla älskade när det kom. Varför inte köra det parallellt med WP?

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Android telefon från Nokia hade inte varit helt fel faktiskt...

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Överaskar mig inte det minsta! Nokia levererar verkligen telefoner men var för sena med att komma med i matchen för bra smarta telefoner. Om de överlever är en fråga tiden får avgöra. Om jag fick bestämma skulle Nokia överleva!

Nokia var tidiga på smartphones men Symbian funkade väl inte optimalt för dessa.
MS var sena med Windows Phone. Men Microsoft har väl alltid varit sena för att sen knapra in:
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.474047/microsoft-gor-en...

Nu när de sätter alla resurser bakom Windows 8 så skulle jag inte bli förvånad om mycket ändras under 2013.

Permalänk
Inaktiv

Förhoppningsvis kan det ändra sig med WP8, jag tycker helt klart mest om Nokias av de som kommit än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Synd om finnarna....

Finnarna klarar sig, dom har ju Lapin Kulta

Skrivet av zelxi:

Android telefon från Nokia hade inte varit helt fel faktiskt...

Jo, hoppas dom satsar på det. Tycker deras nuvarande är bra men inte mer än så, Samsung är skitbra. iPhone är skitbra den med men jag väljer hellre Samsung pga att jag är mer van med Android och att jag kan inte köra fel med deras kartor till skillnad från Apples.
Nokia med Android... borde få upp Nokia högre på listorna. Nokia kan ändå vara stolta för 3310an, mycket äldre än Samsungs Galaxy- och iPhone-mobiler men klarar fan så mycket mer stryk än dom.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Tragiskt för Nokia. Men värre ledarskap från Elop får man leta länge efter. Dom skulle fortsatt med MeeGo som alla älskade när det kom. Varför inte köra det parallellt med WP?

Eller vidareutveckla Symbian med högre upplösning, mer RAM-minne och flerkärniga processorer.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Gaffelträd:

Förhoppningsvis kan det ändra sig med WP8, jag tycker helt klart mest om Nokias av de som kommit än.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju vara bara för att du har och välja mellan HTC och Nokia?

Permalänk
Medlem

siffrorna är inte så förvånade. samsung har ju Såååå många fler modeller så de säljer väldigt mycket bara därför, sedan hade ju apple sålt en hel del mer om tillgängligheten av Iphone 5 vore bättre.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Ska småflickor få mig att titta på deras telefon? Pft.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Var detta en nyhet eller bekräftelse ?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle2003:

Eller vidareutveckla Symbian med högre upplösning, mer RAM-minne och flerkärniga processorer.

Symbian hade problemet att UI var annorlunda från ios och att en blev stämplad som gammal och skit. Oberoende av vad OS faktiskt klarade av. Senaste uppdateringen gör att den ärligt talat skiljer sig väldigt lite från andra. Visst man får gräva lite i menyer ibland men ärligt talat så är det så sällan att det verkligen inte spelar någon roll.

Men meego/maemo hade riktigt bra mottagande och hade nog lyckats extremt bra med Nokia bakom sig (kom ihåg att Nokia var extremt populär utanför USA marknaden) men men. Inget att göra åt det nu. Bara hoppas att win8 inte floppar så mycket att nokia inte får chans att ändra sig och dumpa skiten eller i alla fall satsa på annat med (frågan är dock om de har råd med annat än att hoppas på att folk gillar win8).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoapDropper:

men apple har väll bara smartphones? Och folk köper bara för att det är iPhone?

Handlade inte artikeln om smarta mobiler?! Så jag förstår inte vad du menar...för den delen har Apple mer än så, men det har inget med artikeln att göra.

Tycker dock denna undersökning är knepig då den är gjord innan ett ev. lyft från Nokia, tror på att Nokia är dem som kommer lyckas bäst med WP8 följt av HTC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Men har Apple koreanska modeller som presenterar deras telefoner eller ?
vi kan alla se det bästa alternativet här!

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att nokia går ihop me Jolla så man kan få slut på eländet. Varför ska världens ledande mobiltelefontillverkare bara droppa världens bästa och mest logiska os?
De måste ha gått på något när de tog det beslutet, och intel hade ju också kunnat stanna lite längre...

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Det vore ganska skönt om uppmärksamheten som medierna ger Apple också var 15%. Nu är det väl snarare så att Apple får 85% och övriga får dela på 15%.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nokia borde kursa snart, finns väldigt mycket kompetent folk där som hade kunnat starta nya intressanta företag som inte leds av en viss Elop.

Nokia N9, never forget!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Nokia kan inte konka så länge MS tycker att dom ska finns kvar. Har visserligen funderat på om MS vill köpa föratage. Men då vore ett skalbolag vättigare. EU lagstiftning. Nokia och MS Phone är tight. MS presrealase on 7.5 t.ex Nokia gick back ms var nöjda. Så sista ordet är inte sagt. Och om Nokia konkar så kommer många villa ha kakan bara för w8 phone. Det är vad jag tror.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

...på ett underligt stickspår.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

Kan ju vara bara för att du har och välja mellan HTC och Nokia?

Och Samsung.

Permalänk
Inaktiv

Sony Ericsson "Sony" och Nokias mobiltelefoner är två märken som känns mer riktade åt oss på den nordiska marknaden!