Nettop som Webserver?

Permalänk
Medlem

Nettop som Webserver?

Har gått o tänkt på att skaffa mig en enkel o billig server som jag kan leka med när jag rostar av mina kunskaper i html, php, sql osv samt hosta min förenings websida. Men vill inte ha en stor o klumpig gammal desktop ståendes på köksbordet. Så jag tänkte mig en liten o möjligtvis ljudlös Nettop, HTPC, Mini-PC eller vad man nu kallar dem.

Frågan är då om det är ett bra val att spendera några tusen på?
Kommer säkerligen inte ha flera tusen besökare, och det som kommer kräva mest är ett bildgalleri med många hundra bilder i.
Har sökt runt lite på google med de enda jag hittar är trådar från 09/10 o saker som handlar om filservrar o sådant. Alltså inte riktigt det jag e ute efter.

Permalänk
Vila i frid

Fundera en gång till, hur kommer din framtid att se ut? Behöver du utveckla för olika miljöer? Skillnaden i pris mellan en Mini-plutt som server och den billigaste xeon-servern är rätt liten. http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1150666-lamplig-e... Skillnaden i prestanda? Rätt rejäl!

Kopplar du bort den främre chassifläkten låter ovanstående server extremt lite. Servern sköter du elegant med en klient-app på din dator så att servern kan gömmas undan. Virtuella maskiner is da feature and future.

Permalänk
Medlem

Min hemmaserver är en två år gammal Intel Atom D510. Antagligen klenare än vad TS får tag på idag

Den rullar på fint! Just nu kör den FreeBSD 8.2, med mumbleserver, subsonic, webserver, filserver med ZFS och 4 diskar.
- Den kan inte transcoda film i realtid men att transcoda FLAC -> mp3 och streama till min mobil är lugnt (med subsonic och FFMpeg).
- För lättare hemsidor är det inga problem. Visst det tar väl nån sekund att ladda sidan men det kan lika gärna vara mitt bredband eller disken, jag kör en gammal IDE laptopdisk.
- Det tar lång tid att kompilera källkod men det är det väl inte så många som gör längre.

De riktiga problemen jag haft är:
- Intel Atom NM10 - jävla budgetchipset. 100mbit nätverkskort av dålig kvalité. De två diskar som styrs av det chippet måste köras i IDE-mode annars hittas de inte av OS. Eftersom det chipsettet endast har stöd för två sata-diskar har Gigabyte lagt till ett marvellchip som kontrollerar två extra SATA-diskar och en IDE-disk och de funkar utan problem.
- Endast 4gb minne. Skulle gärna ha mer.
- Ta gärna ett chassi med plats för ett expansionskort. Mitt chassi har inte det så jag kan inte använda PCI-platsen för att t.ex sätta till ett extra nätverkskort.

Men vafan, moderkortet kostade 800:- för två år sen, och då ingick CPU. Två minnesstickor får man för några hundra. Sen ett chassi och valfritt antal diskar på det och du är klar. Eller en färdigbyggd HP microserver eller liknande. Ruskigt billig server blir det. Jag tror dessutom att alla av de problemen jag räknade upp är fixade, antingen med nya Intel Atom eller med AMD E-450.

edit: men sen är det som ovanstående postare sa, tänk till vad du ska ha den till. Jag ville flytta ut alla diskar till en filserver i garderoben och därmed slippa ha min stationära igång 24/7. När jag väl fixat servern kom jag på massa fler användningsområden som inte helt funkar, t.ex virtualisering osv. Men ska den bara ställas i ett hörn och köra en förenings hemsida funkar den antagligen bra. Ska den hålla några år skulle jag rekommendera ett moderkort med stor kylfläns och sen en stor högkvalitativ chassifläkt till det. Små 40mm-fläktar som sitter på de flesta Atom-kort är skit som går sönder. Sen är det smart med två diskar i speglad raid så du slipper torska all data om en disk pajjar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det en idrottsförening kan det vara värt att kolla upp de system som redan finns hostade på nätet.

Permalänk
Medlem

Hej.
Tack för svaren.
Som det låter nu blir det nog en riktig server, den du tipsade om går att ta på min innestående lön. Känns lite mer säkert som sagt ifall jag vill ha mer utav den i framtiden.
Jag har precis börjat studera till systemvetare så jag vill kunna lära mig så mycket som möjligt ur och med maskinen.

Tack för hjälpen, andra tips för en servernybörjare vore tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pether:

Hej.
Tack för svaren.
Som det låter nu blir det nog en riktig server, den du tipsade om går att ta på min innestående lön. Känns lite mer säkert som sagt ifall jag vill ha mer utav den i framtiden.
Jag har precis börjat studera till systemvetare så jag vill kunna lära mig så mycket som möjligt ur och med maskinen.

Tack för hjälpen, andra tips för en servernybörjare vore tacksamt.

Jag kan rekommendera freebsd. Det är ett väldigt bra system för de som vill lära sig mer. Inte samma föränderliga natur som Linux och väldigt väldokumenterat.

Visa signatur