Low Poser server + Webserver OS liknande FreeNAS?

Permalänk
Medlem

Low Poser server + Webserver OS liknande FreeNAS?

Jag har en förfrågan angående ett bygge av en liten webserver. Jag vet inte nu hur mycket trafik det kommer att vara på den, men troligen inte speciellt mycket typ ~50 användare för internt bruk, det kommer teoretiskt att bli mer belastning då websidan kommer att uppdateras ganska ofta.

Det jag undrar är om det finns något färdibygt Linux/BSD OS liknande FreeNAS som man kan slänga in och boota från USB minne/eller installera på en liten virtuell HD i esxi (eller liknande)

Det jag hade tänkt att webservern ska köra är

  • Bootbar med Read-Only root där endast configurationen sparas på USB

  • Apache (eller annan webserver)

  • PHP

  • MySQL (om det finns möjlighet att imitera MS-SQL server så vore det en trevlig feature)

  • Samba (för att dela ut www root och en mapp med sql servern och server inställningar för backup möjligheter utifrån)

  • Inget krav men gärna någon form av konfigurations center via web

För hårdvaran hade jag tänkt mig en valfri billig low power server, tips?

Någon som vet ett redan färdigt "FreeNAS" koncept för webserver?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Du letar efter en LAMP (Linux Apache MySql PHP). Antingen tar du en färdig distro och kör live-cd, en sökning på google "LAMP live cd" gav detta: http://www.turnkeylinux.org/lampstack

Annars kan du ta vilken distro som helst och installera en LAMP setup på.
typ den här tvåstegs-guiden: https://help.ubuntu.com/community/ApacheMySQLPHP
Ubuntu är svinlätt.

Om du absolut måste ha web-ui för att kontrollera allt har jag inget jättebra tips tyvärr.
Samba får du antagligen lägga till i efterhand. Om SSH är aktiverat borde du dock ha tillgång till SFTP per default. Det är bara ta valfritt FTP-program (Filezilla), peka på rätt ip-adress och port 22 och sen logga in med en användare som har rättighet att ändra de filer/mappar du vill ändra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett generellt webgui finns typ inte vad jag vet, annars delar man ju gjärna upp det som jag,

Webserver - ubuntu LAMP - gör så att min kära websida i grunden bara fungerar

ServerAdmin - Webmin, "webgui" - där kan man göra typ allt i grundkonfigurationsform

WebAdmin - Wordpress - Låter som blondinbellas blogg, men är extremt andvändar / nybörjar vänlig typ utav hemside administration... ändra sidan när jag inte är hemma osv, simpelt

Statistik - Webalizer - visar staplar på hur många som har varit inne på din sida och hur mkt "tryck" din sida pallar

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl