OCZ avslutar 150 produkter – gör stora personalnedskärningar

Trädvy Permalänk
Robot
Registrerad
Dec 1999

OCZ avslutar 150 produkter – gör stora personalnedskärningar

Lagringstillverkaren OCZ tvingas till drastiska åtgärder efter att det framkommit att bolaget överdrivit prognoser och missat att redovisa utgifter.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.1
Registrerad
Apr 2011

tillverkar man skit och fuskar med deklarationen så är det sånt här som händer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Uvania:

Skit skulle inte jag säga. Min Vertex 4 fungerar en dröm

C utan "++"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2008

Fortfarande något fuffens här. Nästan 30% av hela omsättningen kan inte vara olika rabatter man glömt med, måste vara något annat också

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Järfälla
Registrerad
Feb 2007

Ser detta enbart som positivt. Det är bra att de börjar hålla fokus på att göra färre produkter, förhoppningsvis med högre kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD FX-8350 | Corsair H80i | ASUS Crosshair V Formula-Z | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR3 16GB 1866MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Inet - Sweclockers fri frakt

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Hur ska de lyckas satsa på prestanda med gammal Indilinx, Sandforce och nu Indilinx Everest 2 som egentligen är Marvel och som presterar lite sådär? De måste ju få tag på en ny styrkrets om de vill tillbaks till prestandatoppen. Fast där har de ju massa andra saker som är ivägen. Typ SATA-interfacet och det faktum att nyttan av ännu högre hastigheter är tveksam för hemmaanvändaren.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2009

Njae, OCZ har aldrig varit någon favvo för mig.

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2005

What goes around comes around. Men olikt den traditionella hårddiskmarknaden så råder ju ingen brist på konkurrenter bland SSD's tack och lov. Men skärper dem till sig så kan ju det se bättre ut för dem om några år.

Desktop: ASUS P8Z77-V LK, Intel Core i7 3770K, 16GB Corsair XMS3 DDR3, Gigabyte GeForce GTX 970 OC, Samsung 840 250GB
Notebook: ASUS N53SN
http://www.blackmesagame.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

Låter bra, mer fokus på prestandamodeller = mer competition = mer priskrig = lägre priser

CaseLabs TH10 | MSI Big Bang XPower II X79 | Intel Core i7 3930K | 3x EVGA GTX 780 Classified 3GB
2x OCZ Vertex 4 250GB | 2x Western Digital Red 3TB | Creative X-Fi Titanium Fatal1ty | 2x Corsair AX1200
Vattenkylning | www.zhrooms.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping/PERTH(AUS)
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av zhrooms:

Låter bra, mer fokus på prestandamodeller = mer competition = mer priskrig = lägre priser

så du vill ha priskrig?!
om det är det du vill ha bäst du startar det

Canon 600D, 18-55 Canon EFS, Canon 50mm 1.8f, SIGMA 70-300mm f5.0-6.5, Amaran HC100.
Asus Ultrabook (Reser med mig) ,Kraftpaketet (Reser inte med mig) AMD Fx8320, GTX660, 8gb RAM, ett ikea som lagring.
Flickr: https://www.flickr.com/photos/aselerud/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2002

Så blir det när man är PR kåta och låter den avdelningen styra. Ju mer man lovar och ju mer produkter man släpper ju mer omnämningar får man på sidor likt denna. Då tror man att man är framgångsrika och hörs i bruset. Istället för att göra en bra produkt och vinna kundernas förtroende och arbeta långsiktigt.

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby BBB 117/182Mbit
Registrerad
Nov 2009

Skulle inte förvåna mig om OCZ själva använder Samsung 830 i deras maskiner. :3

3570K - 4,5Ghz - R9 290 - Asus PB278QR - Corsair RM850 - Samsung 830 256GB

Asus u36 SSD 120GB 8GB

 3:e iPad 64GB - iPhone 6 Plus 64GB 
Office: - iMac 27" - i7 - 256GB SSD - 2TB - 12GB DDR3

Äkta Pippi Långstrump © Canvastavlor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Jul 2001

Har inga goda erfarenheter av OZC, köpte min första SSD av dom och den höll i drygt 2 år, stax efter att garantin gått ut, troligen min första & sista produkt jag köper av det företaget.

AMD FX-8350@4800|Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0|AMD Radeon 16GB 2x8GB 2133MHz|2x Intel 120GB SSD|2x AMD HD7970|Corsair HX 850W PSU|Phobya DC12-260, 2xPhobya G-changer 360 V.2|Cooler Master ATCS 840 Full Tower Classic

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008

Dom skulle hållt sig till minneskretsar (RAM/SSD) och låtit bli å sabba PC Power & Cooling på nätaggsfronten.. Så kan det gå när man gapar efter för mycket!

The burk: FD R3 vit, 2st Aerocool 120 i fronten, 1st FD Silent 2 120 bak || NZXT Hale90 650W || Intel i5 2500K @4Ghz m. Thermalright HR-02 Macho Rev.B HSF || Asus P8P67 Pro B3 || Asus R9 280 DCUII Top 3GB || OCZ Vertex 460 240GB || OCZ Agility 3 120GB || WD Caviar green 2TB || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 2x4GB || Asus Xonar DX || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

OCZ har bara varit rebrandrade produkter som de köpt in, klistrat ditt ett klistermärke på och sålt för dubbla priset?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bjuv
Registrerad
Jun 2005

Jaha då ska vi se när VD:n för företaget blir åtalad. Finns en lag i staterna som heter Sarbanes-Oxley act SOX som går in när det har med fiffel att göra. VD:n har det yttersta ansvaret på börs noterade företag i USA så han riskerar upp till 20 års fängelse om dom nu tar detta under SOX överträdelse :S

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, 2x Radeon HD4890, 500GB Seagate, 1TB Seagate, 2TB Seagate, 320GB Seagate, 320GB Hitachi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Taskigt för de anställda. Men samtidigt fullt förståeligt. OCZ och SSD-enheter går helt enkelt inte ihop. Allderles för hög RMA procent. Och jag tänker svara INNAN någon börjar gapa. "Ja, visst, din SSD fungerar säkert klockrent, men menar du på allvar att bara för att just DIN ssd funkar så ska resten av konsumenterna ignorera RMA statistiken som inte direkt talar till OCZ's fördel?"

http://ozzed.net
Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök :)
Jag finns också på Spotify, Jamendo,och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Storstad
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av rektor:

OCZ har bara varit rebrandrade produkter som de köpt in, klistrat ditt ett klistermärke på och sålt för dubbla priset?

Nej helt fel.

Acer S7 13" B&W MM-1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.1
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av AnnoyingIB:

Skit skulle inte jag säga. Min Vertex 4 fungerar en dröm

De verkar som de ska dra ner på 80% av deras budgetprodukter men jo Vertex 4 och Vertex 2 är väl de enda fungerande SSD's de haft

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Uvania:

De verkar som de ska dra ner på 80% av deras budgetprodukter men jo Vertex 4 och Vertex 2 är väl de enda fungerande SSD's de haft

Vertex 2 var marknadsledande när det gäller felprocent, runt 10%.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

Huvudburk: Intel 2600K, Asus P8Z68-V PRO, Corsair Vengeance 16GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 320 SSD, WD Black+Green, Silverstone FT02, Silver Power SP-SS750M (SeaSonic M12D), Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS.
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Nej tack och lov vet jag Corsair som gör kvalitets SSD's. Trots allt, man får vad man betalar för.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Synd om de drar ner. Högre konkurrens är bara av godo.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation.Server

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.1
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av MultiMan:

Vertex 2 var marknadsledande när det gäller felprocent, runt 10%.

det är ju inget man vill vara marknadsledande på precis isåfall, blandade väl ihop den med vertex 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av rektor:

Dubbla priset är att ta i. OCZ har främst köpt in andras produkter och gjort mindre modifikationer. Men vill man vara elak har OCZ ingen egen tillverkning av något.

Skrivet av dahl:

Nej helt fel.

Är minnet kort? På DDR-tiden brukade OCZ köpa Samsungminnen, ta bort märkningen och skriva OCZ över. De överklockade minnena utanför Samsungs specifikationer och skrev över SPD. Vi kan ju säga så här, OCZas Samsungminnen var en hel del dyrare än vad Samsungs egna stickor var.

Skrivet av http://www.legitreviews.com/article/101/1/:

It is common knowledge that OCZ removes the original markings and relabels the memory for internal warranty purposes, so these numbers don't mean much.

Typiskt OCZ-minne av äldre kvalisort

http://www.legitreviews.com/article/190/2/

Så här såg det ut när man till slut kunde läsa av märkningen, vilket inte gick alls tidigare:

Nätdelar låter OCZ fsp, Sirtec, Sirfa, Great Wall med fler tillverka, så man kan inte veta vad man får precis. Här är ett exempel:
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&file=prin...

SSD vet vi redan att OCZ låter Marvel, Indilinx och andra stå för. Minneskretsarna tillverkar de inte själva heller.

Det är väl ingen som glömt när OCZ gick ut och pratade om egen kontroller som sen visade sig vara Marvel?
http://www.anandtech.com/show/5741/ocz-confirms-octane-and-ve...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Okt 2011

Ibland känner jag mig som en fisk i ett stort hav när jag har haft fler än två Vertex diskar utan det minsta problem.

Även med ett tråkigt trackrecord så hoppas jag att de kan hålla sig i matchen och inte försvinna i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Mjmackan:

Nej tack och lov vet jag Corsair som gör kvalitets SSD's. Trots allt, man får vad man betalar för.

Japp

Retursiffror:

- Crucial 0.82% (as against 0.8%)
- Intel 1.73% (as against 0.1%)
- Corsair 2.93% (as against 2.9%)

Himla bra de där corsair

Visst, ocz är sämre, men corsair är inte direkt ett toppmärke det heller.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2009

Känner inte mycket sympati för OCZ alls.
Den enda SSD jag ägt från dom krånglade konstant och dog efter 2 veckor.
Om de nu inte satsar på att utveckla något själva och göra något kvalitativt så får dom ju räkna med att det går såhär.

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Ozzed:

Taskigt för de anställda. Men samtidigt fullt förståeligt. OCZ och SSD-enheter går helt enkelt inte ihop. Allderles för hög RMA procent. Och jag tänker svara INNAN någon börjar gapa. "Ja, visst, din SSD fungerar säkert klockrent, men menar du på allvar att bara för att just DIN ssd funkar så ska resten av konsumenterna ignorera RMA statistiken som inte direkt talar till OCZ's fördel?"

"Tell'em like it is Ozzed, tell'em like it is..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Mar 2010

Jag har också ett flertal OCZ diskar (2st vertex, 3st vertex 2, 1st agility 3, 1st vertex 4) och aldrig haft några problem. Iofs alltid uppdaterat med senaste firmware etc.. men vid hög fyllnadsgrad så går prestandan ner rejält (men fyller man dem inte över 80% så funkar de klockrent)

Vet ine om det är ett pappersspöke men när man läser om andra tillverkare så ser skrivhastigheten ut att vara mycket lägre än på OCZ'as diskar. Kanske har jag bara haft tur men jag är riktigt nöjd med mina OCZ diskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Uvania:

Vertex /OCZ är inte skit btw har funkat hur bra som helst för mig.

Och har runt 450 diskar på jobbet som funkar har nog kanske någon som skiter sig någon gång.

CASE In Win 8.O.S.S. Cube CPU 5960X GPUs 2x GTX 980 HoF RAM 16GB Kingston 3000Mhz 4x4GB PSU The EVGA® SUPERNOVA NEX1500 Classified SSD 6xSSD Total 2.5TB Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 Screens 3x Asus ROG Swift PG278Q 3x BenQ XL2720T 120Hz Mobo EVGA X99 Micro HDD 4x 4TB Microphone Samson Meteor