Permalänk
Medlem

Dator startar inte

Hej!

Från ingenstans så startade inte min dator upp helt plötsligt.
Trycker jag på power så startar fläktarna till cpu grafikkort chassi och nätagget igång en halv sekund och sen dött.. Försöker jag igen så händer absolut ingenting, men om jag slårav strömbrytaren till nätagget och försöker igen så drar den igång fläktarna en halv sekund..

Kopplade ur allting.. Så jag bara har nättagg och moderkortet ikopplat, samt cpu då.. Och några sladdar från chassit men de ska väl inte göra nåt.. Power knappen lyser på mpderkortet, har den gjort hela tiden.. Men samma grej nu.. Cpu fläkt och nätaggfläkten drar igång en halv sekund bara.. Inga andra ljud..

Vad ska jag göra? Datorn är 1,5 år gammal..
Moderkortet är ett MSI p67a-gd55
Nätagget är corsair cx600 tror jag det heter

Clear cmos ger samma effekt som att slå av och på nätagget

[EDIT]
Får även tillägga att det är nåt skumt med eluttaget som jag hade datorn i, en bordslampa funkar inte i uttaget men datorns fläktar går igång en halv sekund i samma uttag.. Dock hjälpte det inte att byta eluttag, samma problem

[EDIT]
Hittade felet och det var som jag och de flesta trodde, nätagget... Corsair CX600 var modellen och den höll 1,5 år Fick tillbaks pengarna på garantin och köpte mig en Corsair TX 650W istället.. Datorn funkar klockrent igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av 173445:

Hej!

Från ingenstans så startade inte min dator upp helt plötsligt.
Trycker jag på power så startar fläktarna till cpu grafikkort chassi och nätagget igång en halv sekund och sen dött.. Försöker jag igen så händer absolut ingenting, men om jag slårav strömbrytaren till nätagget och försöker igen så drar den igång fläktarna en halv sekund..

Kopplade ur allting.. Så jag bara har nättagg och moderkortet ikopplat, samt cpu då.. Och några sladdar från chassit men de ska väl inte göra nåt.. Power knappen lyser på mpderkortet, har den gjort hela tiden.. Men samma grej nu.. Cpu fläkt och nätaggfläkten drar igång en halv sekund bara.. Inga andra ljud..

Vad ska jag göra? Datorn är 1,5 år gammal..
Moderkortet är ett MSI p67a-gd55
Nätagget är corsair cx600 tror jag det heter

Clear cmos ger samma effekt som att slå av och på nätagget

Testa ett annat nätagg, annars kan du gå systematiskt tillväga och koppla bort saker som typ DVD, hårddisk & sånt..
försök att starta moderkortet med bara CPU, minne(en om du har två eller flera) och för att visa bild..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Testa ett annat nätagg, annars kan du gå systematiskt tillväga och koppla bort saker som typ DVD, hårddisk & sånt..
försök att starta moderkortet med bara CPU, minne(en om du har två eller flera) och för att visa bild..

Ja, alltså det är ju det jag gjorde.. BARA nättagg moderkort och cpu är ikopplade.. Får väl chansa på att skicka tillbaks nätagget kanske

Permalänk
Medlem

Och igen ser vi dessa trådar med budget agg det lönar sig aldrig i längden att snåla på nätagget. Jag tippar på nätagget datorn rulllat på felfritt den tiden du haft datorn men du kan ju alltid kolla så cpu kylarn sitter bra. Modekortet om inte agget är defekt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen nätagget. Nya CX-serien är budgetagg med högre felfrekvens.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av 173445:

Ja, alltså det är ju det jag gjorde.. BARA nättagg moderkort och cpu är ikopplade.. Får väl chansa på att skicka tillbaks nätagget kanske

Ingen du kan låna för att testa OM det är felet..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Ingen du kan låna för att testa OM det är felet..

Har en annan dator tillgänglig, men det smidigaste är väl att ta ut nätagget och testa i den datorn för att se om det är nätagget.. Annars får jag koppla ur allt i andra datorn också..

Kan jag testa detta nätagget på en dator som drivs av ett nätagg på 300-400 watt?

Permalänk
Skrivet av 173445:

Kan jag testa detta nätagget på en dator som drivs av ett nätagg på 300-400 watt?

Det ska gå utan problem.
Du kan även 'tjuvkoppla' det ev. defekta nätaggregatet, genom att kortsluta grön mot svart på 24-pinnarn, och kanske koppla in en lätt last, som t.ex en fläkt.
Om det inte startar vid poweron med kortslutningen så är det defekt, och behöver skickas in på garanti.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Markthegreat:

Det ska gå utan problem.
Du kan även 'tjuvkoppla' det ev. defekta nätaggregatet, genom att kortsluta grön mot svart på 24-pinnarn, och kanske koppla in en lätt last, som t.ex en fläkt.
Om det inte startar vid poweron med kortslutningen så är det defekt, och behöver skickas in på garanti.

Det är värt att påpeka att även ett defekt nätagg kan starta, men inte orka driva en dator. På andra hållet kan ett helt nytt och perfekt agg vägra starta eftersom det inte får någon belastning, så man bör alltid ansluta någon form av last (som du nämner, men en fläkt är i minsta laget).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro