Köpa färdig eller bygga själv?

Permalänk

Köpa färdig eller bygga själv?

Tänkte införskaffa mig en server och köra virtuella servrar på den med hjälp av VMwares hypervisor.
Dock har jag svårt och bestämma mig om jag ska bygga en egen server eller om jag ska köpa en som är färdig.
Om jag ska köpa en komplett server så lutar det åt en sådan här "HP ProLiant ML110 G7 - Xeon E3-1220" med 16GB Ram och 2 nic. detta skulle kosta mig 7439 KR.

Att bygga en egen server borde jag kunna få ut mer prestanda för samma peng. Det jobbiga med att bygga själv är att hitta rätt och kompatibla komponenter som ska vara server kvalitet.

Detta är i hw väg vad jag är ute efter.

Prolle: Xeon
MB: 2 nic ECC stöd
Minne: minimum 16 GB helst 32 GB ECC
HDD: 4 x 2TB

Någon med något bra tipps?
Ska jag använda socket 1155 eller 2011?
Vilket Chipset Intel C206, C204, C202 ?
Vilka minnen passar bäst i en server?

Nu har jag många frågor...

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Som servernoob kan jag väl säga följande att driften är mest intressant i det långa loppet? Dom pengar du sparar in på att bygga själv är väl ganska så minimala?
Köper du som företag så finns det väl ingen tvekan? Och 7500SEK är ju ingen megasumma heller, folk här på swec köper ju skärmar för samma pris.

ECC minne tillhör väl kategorin seriös och driftsäkert. Troligen kan du även räkna med lite support och kanske bättre servicevillkor om någon disk pajar eller liknande? Om du köper färdigt dvs.

Frågan är också vad för applikationer du ska köra på dina vrituella servrar? Måste den vara uppe 24/7/365 eller kan du dra ut pluggen i en vecka utan att det gör något?

Permalänk

Hej och tack för ditt svar.
Jag ska ha den för hemma bruk med följande maskiner och jag gillar "uptime" :

pfsense
Exchange 2010
Web IIS
DC,AD
Backup
NAS
Sen ett par labservrar

Permalänk
Skrivet av Dizzy_dan:

Hej och tack för ditt svar.
Jag ska ha den för hemma bruk med följande maskiner och jag gillar "uptime" :

pfsense
Exchange 2010
Web IIS
DC,AD
Backup
NAS
Sen ett par labservrar

Har en server hemma med nästintill alla dessa roller (kör ingen webserver på den förutom OWA/ECP till Exchange).
Kör även AD-integrerad SFTP-server.
Se #12411926 för detaljer.
Kör i dagsläget även Exchange 2010 på en virtuell maskin, och huserar numera även 16GB minne, Disk I/O är inget problem.

Permalänk
Medlem

Kör på ML110 G7, Det är en trevlig och stabil maskin, går att hitta baskonfen med Xeon E3 cpu för 3750 ink moms om du letar lite.
Lägg till ett HP P400 eller P410 raidkort, den inbyggda raiden på moderkortet är inget att hurra över.

Bygger du själv så använd antingen Intels egna serverkort, eller supermicro. (glöm bort asus/asrock/MSI/etc. Det är moderkort riktade mot konsumenter och de är inte byggda för stabilitet på samma vis, väljer du ett sånt kort så köp två st för att vara säker.)

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Skrivet av mnemonic:

Kör på ML110 G7, Det är en trevlig och stabil maskin, går att hitta baskonfen med Xeon E3 cpu för 3750 ink moms om du letar lite.
Lägg till ett HP P400 eller P410 raidkort, den inbyggda raiden på moderkortet är inget att hurra över.

Bygger du själv så använd antingen Intels egna serverkort, eller supermicro. (glöm bort asus/asrock/MSI/etc. Det är moderkort riktade mot konsumenter och de är inte byggda för stabilitet på samma vis, väljer du ett sånt kort så köp två st för att vara säker.)

What he said. Titta på en enklare server, med ett vettigt kontrollerkort. Du ska inte köra några extrembetynande roller (i helnätverk?), så det låter vettigt. Skaffa ordentligt med RAM och kanske lite disk, helst en RAID 10. Undvik RAID5 pga låga skrivhastigheten, även om den förstås är bättre än oraidat eller RAID1.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1