Permalänk

låg fps med gtx 670

Hej! Idag började jag spela lite crysis 3 alpha, men det varade inte länge eftersom fps:n var runt 30 och den dippar ner hela tiden och den är helt enkelt ostabil.
Jag kör på very high med 1600x1050 upplösning. Och jag vet att crysis 3 är ett krävande spel men att få riktigt ostabila 30 fps med ett Gigabyte GeForce GTX 670 2GB och i5 3570k är väll inte riktigt rätt. Jag såg en video på en annan kille som hade samma grafikkort och spelade crysis 3 ultra med över 60 stabila fps och med högre upplösning. Jag har även fått sämre prestanda på arma 2 än ett gtx 580 som min kompis har.

Så min fråga är hur fixar jag det här? jag får mycket lägre fps en andra med samma grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealisticRage:

Hej! Idag började jag spela lite crysis 3 alpha, men det varade inte länge eftersom fps:n var runt 30 och den dippar ner hela tiden och den är helt enkelt ostabil.
Jag kör på very high med 1600x1050 upplösning. Och jag vet att crysis 3 är ett krävande spel men att få riktigt ostabila 30 fps med ett Gigabyte GeForce GTX 670 2GB och i5 3570k är väll inte riktigt rätt. Jag såg en video på en annan kille som hade samma grafikkort och spelade crysis 3 ultra med över 60 stabila fps och med högre upplösning. Jag har även fått sämre prestanda på arma 2 än ett gtx 580 som min kompis har.

Så min fråga är hur fixar jag det här? jag får mycket lägre fps en andra med samma grafikkort.

Det kanske finns någon BETA Driver på Nvidias hemsida eller på något forum för just Crysis 3! Jag skulle kolla runt där.
Hur mycket ram har du förresten?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Har du rensat gamla drivrutiner alt. formaterat om datorn sen du skaffade grafikkortet? Det kan vara gammalt som ligger och spökar i bakgrunden, en fräsch win installation kan lösa det eventuellt.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Inaktiv

Kör lite benchmarktester istället, Arma är ju speciellt och Crysis 3 är i alpha och "ska" uppföra sig konstigt

Permalänk
Medlem

Tjena, har samma problem med crysis 3 alphan. FPS:n hoppar allt från 100 ner till 10 och upp igen. spelar inte riktigt någon roll vilken inställning jag kör på.

Permalänk
Avstängd

Crysis 3 är väl det nya "Benchmarket?!"

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av RealisticRage:

Hej! Idag började jag spela lite crysis 3 alpha, men det varade inte länge eftersom fps:n var runt 30 och den dippar ner hela tiden och den är helt enkelt ostabil.
Jag kör på very high med 1600x1050 upplösning. Och jag vet att crysis 3 är ett krävande spel men att få riktigt ostabila 30 fps med ett Gigabyte GeForce GTX 670 2GB och i5 3570k är väll inte riktigt rätt. Jag såg en video på en annan kille som hade samma grafikkort och spelade crysis 3 ultra med över 60 stabila fps och med högre upplösning. Jag har även fått sämre prestanda på arma 2 än ett gtx 580 som min kompis har.

Så min fråga är hur fixar jag det här? jag får mycket lägre fps en andra med samma grafikkort.

Verkar som de flesta har problem med inställningar på high eller very high. Jag fick sänka till medium då jag fick fryslagg neråt 2-10 fps var fjärde sekund. På medium flyter det fint på 60fps det mesta av tiden.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Har du rensat gamla drivrutiner alt. formaterat om datorn sen du skaffade grafikkortet? Det kan vara gammalt som ligger och spökar i bakgrunden, en fräsch win installation kan lösa det eventuellt.

Jag byggde ihop datorn för några månader sen och sen dess har jag inte kopplat in någon annan komponent. Behöver jag ändå formatera om datorn?

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Det kanske finns någon BETA Driver på Nvidias hemsida eller på något forum för just Crysis 3! Jag skulle kolla runt där.
Hur mycket ram har du förresten?

Jag har 8GB ram.

Permalänk
Medlem

Alla har problem med Crysis 3 på Very High och ibland även på High, spelet befinner sig i Alpha-stadiet så vad förväntar du dig?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sanazin:

Alla har problem med Crysis 3 på Very High och ibland även på High, spelet befinner sig i Alpha-stadiet så vad förväntar du dig?

Alpha med 3-4 månader kvar till release?
Samma sak med BF3, det var i princip samma spel när det släpptes som i alfan.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Alpha med 3-4 månader kvar till release?
Samma sak med BF3, det var i princip samma spel när det släpptes som i alfan.

Fråga inte mig, fråga utvecklaren.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Bör nämnas att alpha och beta brukar vara tillgängliga för att flera personer ska kunna hitta problem/bugs och ge feedback till speltillverkarna, så det kanske kan vara en ide, om man bara signade upp för alpha (som bara tillät 5000 om jag inte minns fel) bara för att testa spelet men inte gör bug repports så hämmar man spelets utveckling imo. Om de inte har någonstans att lämna in bug reports så ser jag inte ens anledningen till att låta folk köra alpha, om de inte vill lära sig någonting från det.

Edit: Här ska det tydligen finnas ett sub-forum för Crysis 3 Alpha men tror bara man kommer åt det om man är med i alpha. Noterbart är att det finns en "Crysis 3 General Discussion" men eftersom att det är closed alpha så får man inte posta någonting om själv spelet från alphan där då det är ett publikt forum. Om du är med i alpha och vill ha tillgång till alpha forumet så kanske du ska ta en titt på denna post: http://www.mycrysis.com/forums/viewtopic.php?f=58&t=52784 antar att du kan göra bug report när du väl kommer in i det stängda forumet för Crysis 3 alpha, om det nu inte finns bug report formulär redan i spelet?

Permalänk
Skrivet av RealisticRage:

Jag byggde ihop datorn för några månader sen och sen dess har jag inte kopplat in någon annan komponent. Behöver jag ändå formatera om datorn?

nej, det behöver du inte

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Entusiast

Likadant för mig, om det är för att spelet är ooptimerat eller för att det inte är den slutgiltiga produkten vet jag inte men det är iallafall inga som helst problem med din hårdvara, bara mjukvaran.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Crysis 3 är väl det nya "Benchmarket?!"

Kommer vara när de släpper spelet, alpha-versioner brukar ju inte vara de mest optimerade eller stabila så det är svårt att bencha med dem

Visa signatur

NZXT Phantom White / i7 2600K @ 4.6GHz (Corsair H80i) / ASUS Sabertooth P67 / EVGA GTX680 FTW 4GB (Arctic Accelero Hybrid) / Intel 520 Series 120GB / WD Black Edition 1.5TB / Corsair Vengeance 16GB 1600mhz CL9 (Corsair Airflow Fan) / Corsair AX850 (White sleeved cables) / BenQ XL2420T 120hz / Razer BlackWidow / SteelSeries Sensei + Razer Goaliatus Speed Edition / SteelSeries Siberia V2 Black & Gold

Permalänk
Skrivet av RealisticRage:

Så min fråga är hur fixar jag det här? jag får mycket lägre fps en andra med samma grafikkort.

Har du kollat så den inte klockar ner kortet, som händer mig i exempelvis wow, tills jag ändrade till maximal prestanda.
http://i46.tinypic.com/1exm9v.png
Hur ser GPU usage ut och Power % i exempelvis msi afterburner?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!