Rykte: Playstation 4 utvecklingssystem innehåller AMD A10 "Trinity"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Vi får se, är det en tri-core 3GHz är den ganska annorlunda mot LSIs 476FP när det gäller prestanda och värmeutveckling. (4-core 1.4-1.6GHz. 476FP. Four to five issue. L3 som inte lär finnas i Wii U. Verkar ha ganska svag FPU.) Cell BE drar ju fortfarande mer än en Power7 die

Stämmer verkligen det att Cell BE drar mer än POWER7? AnandTech hade något test på POWER7 @ 3.8GHz (vilket är bland de lägre frekvenserna man hitta denna CPU i) och den har en TDP på 200W, finns ju varianter med TDP på 250W.

PS3 slim drar ca 80W under last mätt från uttaget i väggen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Skulle nog säga att vi PC gamers får gråta "några" år till.

Om nu konsolerna inte har någon vidare grafik och PCn blir smittad av det eftersom de portar spelen från konsolerna tilll PC. Varför ska man då köpa en PC som kostar kanske 13000 för att kunna köra ett spel om konsolen ändå har samma grafik fast med sämre AA och sådant?

Är det verkligen värt att betala 10 000 kronor mer bara för att få 1080p 60fps och lite AA?

PS:
Min PC är för video redigering och 3D, CAD. Inte för spel även om den kan lira lite spel.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Köpte min första PS3:a på release-dagen och den ÄR högljud och p.g.a. det rätt usel för film. Men har nu också en "slim" och den kan man nätt och jämt höra om det är tyst i rummet och det är definitivt inget man hör när man tittar på film, skulle säga att mitt Wii låter minst lika mycket som PS3 slim. Så fäktljud är ett icke-problem på PS3 idag.

Men så bra. Jag har fortfarande tjock-ps3 och visste inte att slim lät så lite.

Skrivet av Yoshman:

Och att grafiken är bättre på Wii U än både PS3 och Xbox360 är rätt väntat och något flera utvecklare redan sagt att så är fallet. Men det utvecklare också sagt är att CPU-delen är väl klen, sämre än Xbox360 (som på ditt sätt att lista prestanda har ca 30k MIPS) och faktiskt så pass klen att det blir ett problem givet vad GPUn faktiskt kan hantera.

Jag läste att xbox hade ca 19000mips men ok. Ja det vore sjukt tråkigt om cpun blir en flaskhals, och faktiskt inte helt oväntat från Nintendo, får bara hoppas att man kan optimera spelen bättre.

Skrivet av Yoshman:

Om det utvecklarna hävdar är sant så kan man nog med all säkerhet säga att Wii U definitivt inte har 16 CPU-kärnor på runt 1.6GHz. 3st OoO kärnor på 1.6GHz borde komma hyfsat nära de 3 in-order kärnorna på 3.2GHz som sitter i Xbox360, så det låter faktiskt som den mest troliga designen av alla rykten som florerat.

Jag sa ju också att den troligtvis har 3 eller 3x2 kärnor. Sa bara att cpun kan ha upp til 16 kärnor

Skrivet av Yoshman:

Men om så är fallet och om PS4 får en "Trinity" så kommer det vara löjligt stor skillnad i prestanda mellan dessa konsoler i CPU-delen. PS4:an kommer har mer rå kraft per CPU-tråd än vad Wii U har totalt...

Ja det råder ingen tvekan om att ps4 och nästa xbox kommer vara kraftfullare, något annat vore galet att tro. Men Wiiu kommer *nu* och det är jag glad för eftersom Wii kom när jag hade tjocktv och då var det ok, men såfort man hade spelat i HD så blev inte Wii lika kul. Inte för att grafik är allt, men jag vill minst ha HD.

Man kan tycka att det är galet av Nintendo att göra samma sak igen, komma mitt mellan generationer, men samtidigt, vad ska dom göra då? Dom kan ju knappast släppa en konsol samtidigt som Sony det vore ju ännu mer idiotiskt. Jag är glad att det inte bara är en tävling om kraft utan också om spelglädje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De som klagar på att Trinity är långsam inser nog inte vad den 3.2GHz PowerPC som sitter i PS3 motsvarar i x86-världen.

CELLen i PS3an är en vector baserad CPU som skulle köra över en scalar baserad CPU som Intel Core i7 3930k i renderingar och stora parallella beräkningar.

Som jag skrev tidigare i tråden fungerar inte en CPU på en PS3 på samma sätt som en CPU på en vanlig PC. Den fungerar som en blandning mellan en CPU och en GPU och är ruskigt bra på det den gör medans en CPU på en PC inte är bra på något men istället kan göra allt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på 1080p@60Hz är sjukt kräsna. Ni kanske också vill betala över 10K för en konsol, men faktum är att den inte skulle sälja så bra när den blir så dyr. Ska den klara 4k och bra framerate så blir den sjukt dyr, så nej, det skulle självklart inte funka.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pimpim666:

CELLen i PS3an är en vector baserad CPU som skulle köra över en scalar baserad CPU som Intel Core i7 3930k i renderingar och stora parallella beräkningar.

Som jag skrev tidigare i tråden fungerar inte en CPU på en PS3 på samma sätt som en CPU på en vanlig PC. Den fungerar som en blandning mellan en CPU och en GPU och är ruskigt bra på det den gör medans en CPU på en PC inte är bra på något men istället kan göra allt.

Även om man bortser från hur extrem mycket mer komplicerat det är att programmera en arkitektur där varje "SPE" endast har 256kB RAM som man måste DMA:a in/ut data från via en ring-buss så är det skriver totalt fel.

Varje SPE har en teoretisk flyttalsprestanda på 25.6 GFLOPS @ 3.2GHz för single-precission och 6.4 GFLOPS för double-precission. I spel klarar man sig oftast med single-precission, så låt oss använda det värdet.
PS3:an har 7 SPE:er (Cell har 8, men en är avaktiverad för att minska antalet CPU:er man var tvungen att kassera), en av dessa är reserverade för systemet så man har 6 st att tillgå.

Totalt över 6 SPE:er
25.6 * 6 = 154 GFLOPS teoretisk prestanda

En Core i7 3930k kan utföra 16 single-precission eller 8 double-precission operationer per instruktion med en peak-rate på en instruktion per klockcykel. En 3930k har en grundklockfrekvens på 3.2GHz vilket ger 51.2 GFLFOPS för single precission och 25.6 GFLOP för double precission i teoretisk peak.

Totalt över 6 CPU-kärnor
51.2 * 6 = 307 GFLOPS teoretisk prestanda

Och det är BETYDLIGT mycket lättare att komma nära den teoretiska prestandan på en Core i7 än på Cell. Just detta har ju varit "Cell" processorns akilleshäl hela tiden. På pappret så borde PS3:an definitivt vara väsentligt snabbare än Xbox360, men i praktiken är dessa konsoler mer eller mindre identiska vad det gäller slutresultat.

Här har du ett exempel på någon som nått 138.2 GFLOPS (double-precission) på en Core i7 2600k @ 4.4GHz. Teoretiskt max för PS3 är 38.4 GFLOPS på detta (då det var double-precission).

Tittar vi sedan på Trinity så har den även stöd för FMA (precis som SPE:erna och det är just på FMA instruktioner man får 25.6 GFLOPS). 3930k saknar FMA, kommer i Haswell och FMA stödet är anledningen till varför den teoretiska flyttalsprestandana är dubblerad i Haswell.

Nu är AVX 256-bitars, så man kan bara utföra en sådan instruktion per cykel per modul i Trinity. Vid 3.2 GHz får man ändå den imponerande prestandan av 102.4 GFLOPS per modul, d.v.s man når 75% av PS3:ans teoretiska flyttalsprestanda med en CPU-tråd!!!

Totalt över 2 moduler
102.4 * 2 = 205 GFLOPS

Fast när jag refererade till att PS3:an CPU var klen var det heltalsdelen jag refererande till. Den är definitivt inte irrelevant i spel, även om den är mindre viktig än GPU-prestanda. Heltalsmässigt så matchar PS3 och Xbox mer eller Atom/Brazos om dessa gick att klocka till 3.2GHz.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Om det verkligen är en AMD-propp i Ps3 så köper jag då hellre nästa xbox. AMD har alltid överhettat och varit allmänt ostabila i jämförselse med Intel + sämre livslängd.
Det finns inga seriösa tillverkare som använder AMD då de vet att Intel säljer bättre, och det finns ju såklart en anledning för det, som faktiskt har stämt ganska bra ännu så länge.
Hoppas verkligen inte ryktet stämmer, att dom försöker spara in några kronor på att välja sämre hårdvara, som i slutändan kommer straffa slutanvändaren hårt med tanke på livslängd/ljudnivå/värmeutveckling, då de kunde fått en mycket bättre maskin för bara några kronor mer.

Så du menar att PS3 skulle överhetta mer än ett Xbox360? Tillåt mig att skratta.. Har själv båda konsolerna och Xbox överhettar konstant och låter som en jetmotor. Xbox360 har haft enorma problem med sin bristfälliga kylning där det blivit så vart att Grafikchipet har börjat lossna. Med RROD som följd. Medan PS3:et inte låter lika mycket, och överhettar inte lika ofta som Xbox 360 gör.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att PS3 skulle överhetta mer än ett Xbox360? Tillåt mig att skratta.. Har själv båda konsolerna och Xbox överhettar konstant och låter som en jetmotor. Xbox360 har haft enorma problem med sin bristfälliga kylning där det blivit så vart att Grafikchipet har börjat lossna. Med RROD som följd. Medan PS3:et inte låter lika mycket, och överhettar inte lika ofta som Xbox 360 gör.

Tidigare XBOX 360 har haft stora problem med överhettning och högt ljud, jag har själv en sådan tyvärr. De har släppt en hel del versioner men det är inte förrens för något år sen som de lyckades lösa problemet. De nya boxarna är väldigt tysta och har inga problem med överhettning.

Så frågan är hur många år din XBOX 360 har på nacken?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Tror jag haft de flesta versionerna av 360. Hade en tidig version, tror det var från slutet av 2006(?). Det första gick sönder, RROD, sedan fick jag ett nytt på garantin som var mycket bättre. Tystare och det går ännu, cirka 3-4 år gammalt. Sen köpte jag även ett elite 120gb som jag har står under tvn. Elitet har jag bara haft problem med. För det första så gick tegelstenen sönder (nätdelen) och gav mig RROD. Hade ju som tur var en nätdel hemma redan i reserv. Nu så har jag problem med Cdläsaren. Försökte byta mot en gammal Cdläsare från ett äldre, trasigt xbox men tydligen var den Cdläsaren sönder med.

Tar typ 10 försök innan man får igång spelen :S

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Så var min första elajt också. Fick byta den (efter en jävla massa tjat) och nu funkar den bra.

Permalänk
Avstängd

AMD behöver det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Tror jag haft de flesta versionerna av 360. Hade en tidig version, tror det var från slutet av 2006(?). Det första gick sönder, RROD, sedan fick jag ett nytt på garantin som var mycket bättre. Tystare och det går ännu, cirka 3-4 år gammalt. Sen köpte jag även ett elite 120gb som jag har står under tvn. Elitet har jag bara haft problem med. För det första så gick tegelstenen sönder (nätdelen) och gav mig RROD. Hade ju som tur var en nätdel hemma redan i reserv. Nu så har jag problem med Cdläsaren. Försökte byta mot en gammal Cdläsare från ett äldre, trasigt xbox men tydligen var den Cdläsaren sönder med.

Tar typ 10 försök innan man får igång spelen :S

Jag har haft 2 av äldre modell (60 GB disk) som båda låter ganska mycket men har fungerat utan problem.

De nyare ska vara mycket bättre sägs det :

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Säg ett nutida spel (360 eller PS3) som stödjer 1080p.

Min brorsa har Crysis 2 till PS3. Och det är i 1080p (Dock är det de enda ps3 spel jag har sätt som körs i "Full HD", resultatet är att det känns som att spelet går halvt i slow-motion hela tiden) Men endå! Det finns.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Min brorsa har Crysis 2 till PS3. Och det är i 1080p (Dock är det de enda ps3 spel jag har sätt som körs i "Full HD", resultatet är att det känns som att spelet går halvt i slow-motion hela tiden) Men endå! Det finns.

Enligt länken jag postade tidigare:

Crysis 2 = 1024x720 (TAA + edge post-process))

http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=46241 (andra posten)

Permalänk
Avstängd

Jag har en 360 slim eller 360S som de heter och den är den tystaste konsolen jag någonsin har hört som har en fläkt alltså. Man hör den aldrig och för att man ska höra den så måste man pausa och lyssna efter ljudet. Men det är förbannat tragiskt att det skulle ta fem år för de att göra rätt.

Hade en Elite innan från 2008 som fick RROD i år.

Så inte en chans att jag köper en konsol i början. Ska vänta ett par år och se vad folk säger på forum och sådär om de fungerar bra.

Tycker det ska bli riktigt skönt nu snart när det slutar att komma nya spel till de nuvarande konsolerna så man kan spela igenom dem spel man har i lugn och ro.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Ni som gnäller om 4k åter igen, det är ingen issue eftersom de inte har 4k som mål utan snarare 1080p60 med 3D. 4k är biokvalité även om formaten för hemmabruk inte kommer vara det och det kommer inte välla in i hemmen. Vad man max hade kunnat förvänta sig är att de skalar upp bilden. Upplösningar börjar öka, men kvalité kommer ta längre tid. Är mycket snack om 8k formatet från Japan som de i i princip inte har någon panel för till projektorerna de kör, och därför inte kan visa upp 8k native.

Japan sände Hi-Vision på 1125 linjer på 80-talet (1035i) för den delen och hade maskiner som tog hand om det. De producerade i högre upplösning. TV-apparaterna där har dessutom en analog-kontant för högre upplösningar som inte ens finns här. De hade tom LaserDisc med 1125 linjer i Japan. Betyder inte att var och varannan hade det.

35mm film är fortfarande standard trotts att det är över 70 år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Stämmer verkligen det att Cell BE drar mer än POWER7? AnandTech hade något test på POWER7 @ 3.8GHz (vilket är bland de lägre frekvenserna man hitta denna CPU i) och den har en TDP på 200W, finns ju varianter med TDP på 250W.

PS3 slim drar ca 80W under last mätt från uttaget i väggen.

Absolut inte jämfört mot krympta, har svår att se en die POWER7 (8 kärnor) dra 200W när de finns i quad-die MCM. En die med 4 kärnor aktiva drar nog iaf mindre än Cell BE i första generationens PS3. De drog ju iaf 200W från väggen. Hur som helst drar en 2 moduls Piledriver eller Steamroller plus högprestanda-GPU en hel del. Vi är ju uppe i mycket mer än Wii U eller kanske tom nästa Xbox här, igen. Om de inte drar ner på klockorna. Hur som helst Wii U spel lär vara GPU-begränsade som de flesta svagare pc-klienter. Någon massiv skillnad lär hamn på GPU snarare än CPU-prestandan.

Inte för att jag föredrar att de bygger konsoler som drar ström som as.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Även om man bortser från hur extrem mycket mer komplicerat det är att programmera en arkitektur där varje "SPE" endast har 256kB RAM som man måste DMA:a in/ut data från via en ring-buss så är det skriver totalt fel.

Varje SPE har en teoretisk flyttalsprestanda på 25.6 GFLOPS @ 3.2GHz för single-precission och 6.4 GFLOPS för double-precission. I spel klarar man sig oftast med single-precission, så låt oss använda det värdet.
PS3:an har 7 SPE:er (Cell har 8, men en är avaktiverad för att minska antalet CPU:er man var tvungen att kassera), en av dessa är reserverade för systemet så man har 6 st att tillgå.

Totalt över 6 SPE:er
25.6 * 6 = 154 GFLOPS teoretisk prestanda

En Core i7 3930k kan utföra 16 single-precission eller 8 double-precission operationer per instruktion med en peak-rate på en instruktion per klockcykel. En 3930k har en grundklockfrekvens på 3.2GHz vilket ger 51.2 GFLFOPS för single precission och 25.6 GFLOP för double precission i teoretisk peak.

Totalt över 6 CPU-kärnor
51.2 * 6 = 307 GFLOPS teoretisk prestanda

Och det är BETYDLIGT mycket lättare att komma nära den teoretiska prestandan på en Core i7 än på Cell. Just detta har ju varit "Cell" processorns akilleshäl hela tiden. På pappret så borde PS3:an definitivt vara väsentligt snabbare än Xbox360, men i praktiken är dessa konsoler mer eller mindre identiska vad det gäller slutresultat.

Här har du ett exempel på någon som nått 138.2 GFLOPS (double-precission) på en Core i7 2600k @ 4.4GHz. Teoretiskt max för PS3 är 38.4 GFLOPS på detta (då det var double-precission).

Tittar vi sedan på Trinity så har den även stöd för FMA (precis som SPE:erna och det är just på FMA instruktioner man får 25.6 GFLOPS). 3930k saknar FMA, kommer i Haswell och FMA stödet är anledningen till varför den teoretiska flyttalsprestandana är dubblerad i Haswell.

Nu är AVX 256-bitars, så man kan bara utföra en sådan instruktion per cykel per modul i Trinity. Vid 3.2 GHz får man ändå den imponerande prestandan av 102.4 GFLOPS per modul, d.v.s man når 75% av PS3:ans teoretiska flyttalsprestanda med en CPU-tråd!!!

Totalt över 2 moduler
102.4 * 2 = 205 GFLOPS

Fast när jag refererade till att PS3:an CPU var klen var det heltalsdelen jag refererande till. Den är definitivt inte irrelevant i spel, även om den är mindre viktig än GPU-prestanda. Heltalsmässigt så matchar PS3 och Xbox mer eller Atom/Brazos om dessa gick att klocka till 3.2GHz.

Kan bara hålla med om din slutsats. Har sjävl en Xbox360 och vist var processorerna rätt hyggliga när dom kom men man ska inte vara under några ullusioner. Redan vid design så sicktade man på nåt strax under P4 prestanda per kärna och vi vet nog hur slöa dom är. Fins mer än rena GFLOP nummer som gäller. Antal instuktioner som gäller med då det skyfflas en del data runt med utan att beräkningar sker.

Sedan kan jag intyga att en i7 3930K gör ca 132GFLOPS DP ur lådan för jag har en själv oc hdet benchar den med AVX. Med lite klock upp till 4Ghz gör den 168GFLOPS DP och som du säger så är den kapabel av 2X SP så det betyder ca 260GFLOPS minimum SP och man kommer lätt förbi 300GFLOPS. Nya 3970X bör göra det. Desutom är detta RICKTIGA benchmbara siffror inte några syntentiska nummer som CELL utlovar. Bra exempel är väl Kepler i GTX680 den är kapabel av fjuttiga 125GFLOPS DP och gör väl 90GFLOPS DP i praktiken så att kalla modärna intel processorer för slöa är en underdfrift. Än så länge rätt mycket enklare att utnyttja än en skum skapelse som CELL.

Så PS3 i dag och Xbox 360 dom har inte mycket CPU prestanda att hurra för. Var ett par årsedan i alla fall som tillverkarna sa att dom redan nyttjade den fullt ut. SP prestandan var väl rätt imponerande då för sin tid men i dag inte så mycket och IPC:n är låg med.

En APU från AMD bör smiska skiten ur både PS3 och Xbox360 med råge både CPU och GPU del.
I5 2500K stock har 90GFLOPS DP och 180GFLOPS SP och då levererar en SB ungifär 90% av sin teoretiska prestanda så ca 200GFLOPS SP är väl teoretiskt möjligt.

Man kan ju kolla sig hur bra Xbox360 ståt sig mot PS3. Senare titlar vekar ju PS3 ha fått problem, om det nu är att cell är så svår att kläma det där sissta ur. Xenon som Xbox360 processorn heter ligger på 72GFLOPS SP vill jag minnas. Vet inte vad DP är och om det ens används men kan inte var mer än helften i så fall så även en gammal i7 920 bör gå om den i flytalskappacitet. Men sedan som sagt har ju modärna X86 processorer mycket högre IPC så inte bara beräkningar hinns ju med utan mycket mer instruktioner som load och stor.

Permalänk

Det är lite trist att många fortfarande kör på säkra kort. Jag tycker verkligen att det vore dags för en konsol som klarar 4K, t.ex. Men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexenhammer:

Det är lite trist att många fortfarande kör på säkra kort. Jag tycker verkligen att det vore dags för en konsol som klarar 4K, t.ex. Men men.

Då skulle vi snacka om en konsol i ett hightower chassi med ett 20tal fläktar och priset ska vi inte ens snacka om. Justja, sen måste jag köpa mig en tv som knappt finns än. Priset ska vi inte tala om där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Då skulle vi snacka om en konsol i ett hightower chassi med ett 20tal fläktar och priset ska vi inte ens snacka om. Justja, sen måste jag köpa mig en tv som knappt finns än. Priset ska vi inte tala om där heller.

Precis, folk har inte råd att lägga 15k (eller kanske mer) på bara konsolen, sen ska de som sagt köpa en TV som kostar ungefär som en ny bil gör. En snabb sökning på prisjakt.nu visar att det bara finns en 4k tv just nu och det är en Sony-TV för 249 000kr.

Blir dyrt spelande det

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Vi har ju projektorn vw1000 som "bara" kostar 160k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Att dom inte tar i och fixar så att den orkar med 4k upplösning i 60fps så att vi pc spelare äntligen kan få slippa ligga kvar på flera år gammal grafik. Är trött på gammla konsoler :/

Eller så kan du ta att inse att det är väldigt mycket bättre för PC spelarna att de inte har 4k. Om spel utvecklas för 4k upplösning så kommer de att behöva göra massiva uppofringar när det kommer till detaljnivån. Något till skillnad från upplösningar inte kan fixas med en enkel omkonfiguration.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Enligt länken jag postade tidigare:

Crysis 2 = 1024x720 (TAA + edge post-process))

http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=46241 (andra posten)

Jag har svårt att tro på det där då det blir en märkbar skillnad av grafik när du ställer om till 720p läge, samt att spelet flyter på betydligt bättre. Uppskalning/förstoring av pixlar för att fylla ut 720p till 1080p har ingen invärkan på så sätt vad jag vet. Samt att det står på fodralet att spelet har full 1080p support. Vilket det inte gör på något av de andra ps3 spelen.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag googlade "crysis 2 ps3 native resolution" och klickade på en av länkarna på måfå och hittade detta:

"Crysis 2 runs at 1152x720 resolution on the Microsoft platform, PS3 operates at a base resolution of 1024x720. The final framebuffer is then sent out to RSX, where a bilinear upscale gives us the usual 1280x720 output"

Men jag är ingen expert på sånt här. Har man möjlighet att ändra upplösning inne i spelet menar du? Trodde inte det gick på en spelkonsol. Hursomhelst har jag mycket stort förtroende för beyond3ds forum. Det är spelutvecklare och branschfolk som bidrar där. Som jag förstått det finns det knappt någon (ingen?) FPS som konsolerna orkar dra runt i 1080, utan allt är uppskalat. Enklare spel av typen Rayman Origins renderas dock säkert i 1080.

Permalänk
Medlem

Angående hz:en.

Är HDMI-uttagen i tvn också begränsade till antalet hz tex, 50hz trots att tv egentligen är 100hz?

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Corsair H50 Kylare | GTX 570 | Asus Sabertooth P67 | Corsair HX 850W | Corsair 8GB Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Eller så kan du ta att inse att det är väldigt mycket bättre för PC spelarna att de inte har 4k. Om spel utvecklas för 4k upplösning så kommer de att behöva göra massiva uppofringar när det kommer till detaljnivån. Något till skillnad från upplösningar inte kan fixas med en enkel omkonfiguration.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du?

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Eller så kan du ta att inse att det är väldigt mycket bättre för PC spelarna att de inte har 4k. Om spel utvecklas för 4k upplösning så kommer de att behöva göra massiva uppofringar när det kommer till detaljnivån. Något till skillnad från upplösningar inte kan fixas med en enkel omkonfiguration.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Martinus:

Hur menar du?

Att om man ska köra 4k upplösning på hårdvara som folk har råd med så måste man istället offra väldigt mycket andra grafiska effekter som tillhör detaljnivån.

Alternativt betala bortåt 20k för en spelkonsol, men det kommer ju inte sälja.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Precis, folk har inte råd att lägga 15k (eller kanske mer) på bara konsolen, sen ska de som sagt köpa en TV som kostar ungefär som en ny bil gör. En snabb sökning på prisjakt.nu visar att det bara finns en 4k tv just nu och det är en Sony-TV för 249 000kr.

Blir dyrt spelande det

Skrivet av SiRai:

Då skulle vi snacka om en konsol i ett hightower chassi med ett 20tal fläktar och priset ska vi inte ens snacka om. Justja, sen måste jag köpa mig en tv som knappt finns än. Priset ska vi inte tala om där heller.

Mja. Så sa man säkert för ett tiotal år sedan också, när HD var på gång och allt var snordyrt. Det är väl precis därför saker och ting utvecklas. Och när man då utvecklar för framtiden så bör man ju faktiskt ta ut svängarna något. Att strunta i att ta med nya alternativ för att det "just nu är dyrt" finnes jag väldigt... ja... idiotiskt, rent ut sagt.

Utveckling, forskning o.s.v kostar alltid och produkterna brukar ALLTID till en början vara snordyra. Men någon måste ju göra det. Med er som TV-spelsutvecklare hade vi antagligen inte ens haft det första TV-spelet än. För vad kan man göra med sten och trä!?... att framställa metaller, plaster och liknande kostar ju pengar, vettni!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexenhammer:

Mja. Så sa man säkert för ett tiotal år sedan också, när HD var på gång och allt var snordyrt. Det är väl precis därför saker och ting utvecklas. Och när man då utvecklar för framtiden så bör man ju faktiskt ta ut svängarna något. Att strunta i att ta med nya alternativ för att det "just nu är dyrt" finnes jag väldigt... ja... idiotiskt, rent ut sagt.

Utveckling, forskning o.s.v kostar alltid och produkterna brukar ALLTID till en början vara snordyra. Men någon måste ju göra det. Med er som TV-spelsutvecklare hade vi antagligen inte ens haft det första TV-spelet än. För vad kan man göra med sten och trä!?... att framställa metaller, plaster och liknande kostar ju pengar, vettni!

Det är inte så enkelt. Om tillverkaren ska stå för dessa enorma kostnader så kommer de inte tjäna några pengar. Det funkar liksom inte att tillverksningskostnaden är 15k och du vill köpa den i butik för 5k. Lite minus kan de faktikst gå ett tag och försöka tjäna in det på sikt, men några jättesummor funkar inte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580