Vattenkylning, radiatorstorlek och antal?

Permalänk

Vattenkylning, radiatorstorlek och antal?

Jag håller på att kolla på ett vattenkylt system (mitt första) och kommer köra på antingen en 3570k eller 3770k samt två grafikkort, två 670 eller 7970. Kommer även kyla det som går på moderkortet med vatten. Frågan lyder sedan, hur stora/hur många radiatorer kommer jag behöva för att kyla en sån setup? Tanken är inte att överklocka systemet utan att få det tyst.

Räcker en radiator med 2x140mm fläktar eller bör jag ha en 3x140 för ett sånt system?
Säg att en större radiator behövs, vad förlorar/vinner man på att han en 2x140 + 1x140 jämfört med en 3x140? Behöver man starkare pump för att klara en setup med två radiatorer? Det jag tänker lite på är att i många chassin får man inte in en stor radiator, men på flera mindre chassin får man ofta plats med två mindre radiatorer.

Permalänk

3x140 är nog ok om du inte överklockar, fast det beror nog på vad du definierar som tyst. Om du ska klocka hade det inte skadat med 4x140mm. Ett system med två mindre raddar kommer ge lite mer motstånd men det är minimal skillnad, kör på en vettig pump som MCP350/D5/MCP655/MCP35X så behöver du inte oroa dig.

Visa signatur

Simlärare