Permalänk

Gpu temp hög? Behövs nytt chassi??

Tjenare, sitter i bf3 och känner att datorn blir förbannat varm, Tittar och mitt graffe ligger på 74grader. Har ett msi 580 OC med twin II kylare
Är det normala temps? eller ska man titta på nått chassi som kan kyla mer? känns som att jag inte får ur värmen ur chassit =/
Har ett fulltower phantom chassi från NZXT just nu.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Mitt 560ti går upp i 80 grader varje gång jag spelar BF3... och efter 870 timmar så funkar det fortfarande som det ska.

Ju mindre desto bättre, men så länge det ligger under 100 så är allt finfint.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det är chassiets fel... Ingen fläkt är defekt? Prova att höja fläkthastigheten med hjälp av MSI Afterburner

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk

Allt funkar som det ska alla fläktar men det känns som att jag inte får ut tillräkligt med luft ur chassit
för sega fläktar pushar inte runt nog med luft

Permalänk
Medlem

Vid 90 borde du börja tänka på att sänka dina temps, börjar generellt sett inte bli skadligt förräns vid 100. Testat att rengöra chassit?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Avstängd

DÅ är det väl nya fläktar du ska ha pojk? Inte chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivybridge:

DÅ är det väl nya fläktar du ska ha pojk? Inte chassi?

^ This ^

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk

Har redan fullt =/ Därför jag tänkte jag behövde nytt chassi med fler platser bättre ventilation och mer fläktar =p

Skrivet av Ivybridge:

DÅ är det väl nya fläktar du ska ha pojk? Inte chassi?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GoldToazt:

Har redan fullt =/ Därför jag tänkte jag behövde nytt chassi med fler platser bättre ventilation och mer fläktar =p

NZXT Phantom fullt med fläktar = Bra kylning (om du inte har monterat fläktarna helt galet.) Dessutom är 74c inga problem, så sluta noja

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

Har redan fullt =/ Därför jag tänkte jag behövde nytt chassi med fler platser bättre ventilation och mer fläktar =p

kanske inte har satt fläktarna rätt håll?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Fullt och fullt, Har nästan fullt har 2st 200mm platser kvar, men jag ska mäta snart för jag tror jag bara kan få in 1 till då min vattenkylningsradiator tar i fläkten i sidan (antec 620)

Skrivet av Kent:

NZXT Phantom fullt med fläktar = Bra kylning (om du inte har monterat fläktarna helt galet.) Dessutom är 74c inga problem, så sluta noja

Permalänk

Hur kan man misslyckas sätta dit fläktar?? xD

Skrivet av Ant3:

kanske inte har satt fläktarna rätt håll?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GoldToazt:

Fullt och fullt, Har nästan fullt har 2st 200mm platser kvar, men jag ska mäta snart för jag tror jag bara kan få in 1 till då min vattenkylningsradiator tar i fläkten i sidan (antec 620)

Tror inte att fler fläktar kommer ge lägre temperaturer. BF3 är rätt tungt för grafikkortet, och 74c är helt ok.
Du kan ju testa sätta din 620 i taket (fast lite osäker på om slangarna räcker till första fläktplatsen), och sedan sätta dit en sidofläkt. Testa gärna både in och utblås.

Skrivet av GoldToazt:

Hur kan man misslyckas sätta dit fläktar?? xD

Det ser man tyvärr relativt ofta.....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Har 140mm plats där bak bara det är 2st 200mm platser i taket endast, så det går tyvär inte och slangarna räcker värkligen inte ändå fram till hdd burarna för där är det också 2st...

Skrivet av Kent:

Tror inte att fler fläktar kommer ge lägre temperaturer. BF3 är rätt tungt för grafikkortet, och 74c är helt ok.
Du kan ju testa sätta din 620 i taket (fast lite osäker på om slangarna räcker till första fläktplatsen), och sedan sätta dit en sidofläkt. Testa gärna både in och utblås.

Det ser man tyvärr relativt ofta.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

Hur kan man misslyckas sätta dit fläktar?? xD

Vända åt fel håll så ingen luft kommer in i chassit? Alternativ att allt är bakvänt (Dvs där du tror luft kommer in så kommer luft ut, och där du tror luft går ut så går luft in). Det lilla kan göra ganska mycket skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Vända åt fel håll så ingen luft kommer in i chassit? Alternativ att allt är bakvänt (Dvs där du tror luft kommer in så kommer luft ut, och där du tror luft går ut så går luft in). Det lilla kan göra ganska mycket skillnad

i regel så dras luft åt det hållet som fläkten sitter fast i plast ramen. alltså, på den öppna sidan av en fläkt dras det IN luft.

har du gjort så? mr topic startare?

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

hur sitter fläktarna i chassiet GoldToazt ?
och 74 grader i spel är ingenting för moderna grafikkort ^^
mitt åker upp i runt den temperaturen också i en stunds spelande i tf2 men i furmark och benchmarks där blir det 83 grader men väldigt tyst samtidigt pga att jag tröttnade på ylandet ifrån stockfläktarna små 70 mm fläktar som varvade 2000 rpm utan att sänka temperaturen så mkt alls var två grader skillnad i load från kortets egen fläktprofil och 100% på fläktarna då låg den runt 67 grader i load om jag minns rätt på 100% och ett byte till två st fläktar på 1000 rpm var det trevligaste jag gjort för nu är det fläktsus ifrån chassiet oavsett om jag spelar eller inte ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Har inge sus och fläktarna ligger på 49-52% i bf3 på 74grader och jag har inge direkt problem med det, undrade bara om det var väldigt höga temps

Skrivet av mini-z1994:

hur sitter fläktarna i chassiet GoldToazt ?
och 74 grader i spel är ingenting för moderna grafikkort ^^
mitt åker upp i runt den temperaturen också i en stunds spelande i tf2 men i furmark och benchmarks där blir det 83 grader men väldigt tyst samtidigt pga att jag tröttnade på ylandet ifrån stockfläktarna små 70 mm fläktar som varvade 2000 rpm utan att sänka temperaturen så mkt alls var två grader skillnad i load från kortets egen fläktprofil och 100% på fläktarna då låg den runt 67 grader i load om jag minns rätt på 100% och ett byte till två st fläktar på 1000 rpm var det trevligaste jag gjort för nu är det fläktsus ifrån chassiet oavsett om jag spelar eller inte ^^

Permalänk

Jajamän!

Skrivet av Nivius:

i regel så dras luft åt det hållet som fläkten sitter fast i plast ramen. alltså, på den öppna sidan av en fläkt dras det IN luft.

har du gjort så? mr topic startare?

Permalänk

Jajamän, alla sitter rätt

Skrivet av Reyintaz:

Vända åt fel håll så ingen luft kommer in i chassit? Alternativ att allt är bakvänt (Dvs där du tror luft kommer in så kommer luft ut, och där du tror luft går ut så går luft in). Det lilla kan göra ganska mycket skillnad