Pumpen later valdigt mycket (vibrationer)

Permalänk
Medlem

Pumpen later valdigt mycket (vibrationer)

Min EK DCP 4.0 ( samma som Phobya's 12v ) later valdigt mkt p.ga att den vibrerar. Jag har sett flera byggen pa forumet som anvander nagon slags jelly for att stabilisera pumpen, och jag undrar vart denna kan inforskaffas. Jag anvander just nu EK's egna monteringspaket for pumpen men det hjalpte inte sarskilt mycket.

Eventuellt sa trottnar jag pa detta och skaffar en Laing D5 Vario. Nagon som har erfarenhet av denna pump, och vet om den behover antivibrationsmattor under sig for att inte leva om? ( Kommer troligtvis att koras i lagsta hastighet da mina temperaturer ar valdigt bra just nu ).

mvh
m

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Skrivet av Xelathur:

Min EK DCP 4.0 ( samma som Phobya's 12v ) later valdigt mkt p.ga att den vibrerar. Jag har sett flera byggen pa forumet som anvander nagon slags jelly for att stabilisera pumpen, och jag undrar vart denna kan inforskaffas. Jag anvander just nu EK's egna monteringspaket for pumpen men det hjalpte inte sarskilt mycket.

Eventuellt sa trottnar jag pa detta och skaffar en Laing D5 Vario. Nagon som har erfarenhet av denna pump, och vet om den behover antivibrationsmattor under sig for att inte leva om? ( Kommer troligtvis att koras i lagsta hastighet da mina temperaturer ar valdigt bra just nu ).

mvh
m

Bara att acceptera läget, pumpen du har nu är kass och låter enormt mycket, det blir bättre med jelly/skumgummi men långt ifrån bra. Vill du ha det tyst, köp en ordentlig pump.

Permalänk
Medlem

Laing D5 är dyr men väldigt poppis. Laing DDC är billigare och går att ljudissolera på flera sett. Om du bara har en liten loop kan det räcka med den du har eller DDC. D5 vibrerar den också så helt tyst får du det aldrig. Om du vill försöka få bort vibrationsoljuden från din nuvarande pump finns http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p5837_Aquacomp... som jag själv testat med en Laing DDC och funkade kanon.

Visa signatur

EVGA X58 Classified E760, i7 930 @ 4.21ghz 1.41v, Corsair CMG6GX3M3A2000C7 @ 2005mhz 8-8-8-20 @ 1.50v, EK-Supreme HF and Full-Board waterblock, EVGA Geforce GTX 580 SC @ 950/1900/2300 med
Koolance VID-NX580, Fractal Design 1000W, OCZ-Vertex2 240gb, Corsair Nova 128gb, WD 500gb+1tb, Asus Xonar Essence STX, Lian-Li Armorsuit PC-P50R, Dell U2711, Win7x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Bara att acceptera läget, pumpen du har nu är kass och låter enormt mycket, det blir bättre med jelly/skumgummi men långt ifrån bra. Vill du ha det tyst, köp en ordentlig pump.

Acceptera laget? Det gjorde jag nar pumpen startades, det ar lite "point of no return" nar vibrationsmattor inte ens fungerar

Skrivet av rossagbg:

Laing D5 är dyr men väldigt poppis. Laing DDC är billigare och går att ljudissolera på flera sett. Om du bara har en liten loop kan det räcka med den du har eller DDC. D5 vibrerar den också så helt tyst får du det aldrig. Om du vill försöka få bort vibrationsoljuden från din nuvarande pump finns http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p5837_Aquacomp... som jag själv testat med en Laing DDC och funkade kanon.

Bestaller en Laing D5 vario, eftersom mina temps ar sa bra nu sa kommer den formodligen att driva loopen svalt och fint pa lag niva formodligen.
EK-DCP'n aker ut pa Ebay, dar nagon stackare far ta hand om den.

EK-mounting kit har en liknande antivibrationsmatta, men ska ta ditt tips och inforskaffa mig den du lankade for min Laing nar den anlander.

Ingen som har testat att dra ner volten till en EK-DCP 4.0 ? Jag drog ner den till 9v fast da vagrade den starta - trots att det kravs ca 8 for att starta den enligt tillverkaren. ( Inkopplad till moderkortets 3pin sen Phobya 12v-9v - pump ).

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Jag gick från en EK DCP 2.2 til en D5:a.
Skillnaden är som natt och dag... Du kommer inte bli besviken!

Inte ens på högsta hastighet låter D5:an jobbigt, tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svurre:

Jag gick från en EK DCP 2.2 til en D5:a.
Skillnaden är som natt och dag... Du kommer inte bli besviken!

Inte ens på högsta hastighet låter D5:an jobbigt, tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Och da ska DCP 2.2 vara rejalt mycket tystare an 4.0, later som att jag helt enkelt far ta och byta upp mig.
Sist jag byggde vattenkylning sa snalade jag med pumpen - samma misstag har nu begatts tva ganger. /gg

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Stryp volten till din pump. Använd massa ljuddämpade material runt den.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Stryp volten till din pump. Använd massa ljuddämpade material runt den.

Skrivet av Xelathur:

Ingen som har testat att dra ner volten till en EK-DCP 4.0 ? Jag drog ner den till 9v fast da vagrade den starta - trots att det kravs ca 8 for att starta den enligt tillverkaren. ( Inkopplad till moderkortets 3pin sen Phobya 12v-9v - pump ).

Sen kan man ju lasa inlagg innan man skriver ocksa - Har du lyckats/vet nagon som har lyckats att fa DCP-pump att starta utan 12v?

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Skrivet av Xelathur:

Sen kan man ju lasa inlagg innan man skriver ocksa - Har du lyckats/vet nagon som har lyckats att fa DCP-pump att starta utan 12v?

Min polare snålade och köpte 4.0an som precis som du sa låter förjäkligt, rätt säker på att den startade på 9V men inte lägre för oss när vi testa men den låter fortfarande massor så blev ersatt rätt omgående av en mcp350 vilken är samma pump som jag använder och en pump jag helt klart kan rekommendera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Sen kan man ju lasa inlagg innan man skriver ocksa - Har du lyckats/vet nagon som har lyckats att fa DCP-pump att starta utan 12v?

Jag kanske missminns nu men när jag hade en ek/phobya 2.2 så var det inget problem att få igång den med strypt volt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Xelathur:

Min EK DCP 4.0 ( samma som Phobya's 12v ) later valdigt mkt p.ga att den vibrerar. Jag har sett flera byggen pa forumet som anvander nagon slags jelly for att stabilisera pumpen, och jag undrar vart denna kan inforskaffas. Jag anvander just nu EK's egna monteringspaket for pumpen men det hjalpte inte sarskilt mycket.

Eventuellt sa trottnar jag pa detta och skaffar en Laing D5 Vario. Nagon som har erfarenhet av denna pump, och vet om den behover antivibrationsmattor under sig for att inte leva om? ( Kommer troligtvis att koras i lagsta hastighet da mina temperaturer ar valdigt bra just nu ).

mvh
m

Jag har själv den pumpen och håller med dig att den låter en del. Vad du kan göra är att skaffa dig en mCubed bigNG http://www.coolingstuff.se/p/378/mcubed-bigng. Sen är det bara sänka volten till 8v (minimum volt) till pumpen. Du kommer att märka skillanden direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corcovado:

Jag har själv den pumpen och håller med dig att den låter en del. Vad du kan göra är att skaffa dig en mCubed bigNG http://www.coolingstuff.se/p/378/mcubed-bigng. Sen är det bara sänka volten till 8v (minimum volt) till pumpen. Du kommer att märka skillanden direkt.

Har testat att sanka volten med en Phobya 12v-9v konverterare, ( 3 pin ) men det fungerade inte. Ska testa att bestalla den dar, behovs for flaktarna i burken om inte annat - aterkommer med resultat.

Drog en lamptron FC2 da jag inte ar i behov av att styra mina 5x GT flaktar. Lamptron FC2 fungerade eftersom den levererar 45w/channel, och EK pumpen ar RIKTIGT tyst @ ~5v ( dock inte sa effektiv )

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic