Nybörjarfrågor angående server

Permalänk

Nybörjarfrågor angående server

Hej Allihopa!

Hade tänkt att kasta mig i serverträsket och har lite frågor.
Min tanke är att ha en nas server som klarar av att streama hd material och musik till t.ex en rasberry pi eller liknande.
antar att detta möjligt, alltså att filservern klarar av att spela upp 1080p material och sedan skicka bilden till en enklare dator som helt enkelt bara skickar upp bilden till tvn eller till tv:n direkt.

är detta möjligt?
vad skulle krävas både hårdvarumässigt och vad finns det för mjukvarulösningar som skulle fungera bra för detta ändamålet?

Vore även kul att i framtiden kunna hosta en mindre mumble/vent server samt kanske hosta en webbsida med mindre trafik.
alltså i stora drag främst en server som kommer användas för uppspelning av media samt nas men även experimenteras lite med.
antar att virtualisering kommer att krävas för att köra detta parallellt

ingen budget finns direkt men runt 5 tusen någonstans är jag beredd att lägga på en framtidssäker lösning.

Vore fint med lite fingervisningar så man vet åt vilket håll man ska kika när det gäller mjuk och hårdvara.
Tack på förhand för eventuella svar,
mvh Mackmackan

Permalänk
Medlem

Det räcker med 5k föt dina ändamål. En i3 borde klara jobbet fint

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M