Vilken CPU är bäst när det kommer till videoregering?

Permalänk
Medlem

Vilken CPU är bäst när det kommer till videoregering?

Jag använder främst After Effects och Premiere Pro. Och jag hittar inga bra test på vilken CPU som är bäst till det.
Självklart finns LGA 2011. Men nu tänkte jag snäppet billigare. Har AMD någon chans på den sidan eller är det helt kört där?

Känns som att AMD's 8350 (tror jag det är) kan vara snabbare än 3770K i vissa lägen. Har tyvärr inte så bra koll när det kommer till just videoredegering och liknande prylar.

Renderingstiden (när man exporterar filmen) är inte så intressant för mig. Utan mest krut vill man ha innuti programmet. Kanske är rendering det också?

Frågeställningen är. Vilka CPU'er är bäst när det kommer till just den här sortens jobb?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

i7 3700k är det självklara valet

Permalänk

3770K är oftast bäst. AMDs 8350 är bara bättre i några få program, men kostar ju en hel del mindre också!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

amd;s fx 8350 är nog bra med alla kärnorna för det priset.
men om du villa haprestanda och inte bryr dig om priset är det socket 2011 och i7 3770k som gäller,
om du inte vill köra en 4p rig förstås med ca 64 kärnor, fast med en del klockning och vattenkylning
svindyrt men effektivt.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Sweclockers tester visar klart och tydligt i cinebench och andra benchar, FX-8350 för tunga VÄLTRÅDADE Program, annars 3770k, 3770k är bättre som all around annars då den slår 8350 i det mesta (med en ganska futtig marginal i förhållande till de 800kr de faktist är i skilldnad).

Är du fattig, FX-8350, Är du rik 3770k, Tänker du som jag och har fast elkostnad, FX-8350<3.

Permalänk
Medlem

Kör på en FX-8350, det görs mycket optimeringar för flertrådat överallt och med nästa generations konsoller tror jag faktiskt att denna lilla processor kommer att glänsa sen sparar man rejält med pengar genom att köra 990fx moderkort + fx-8350 jämfört med att köra liknande från intel!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av abbebandy:

men om du villa haprestanda och inte bryr dig om priset är det socket 2011 och i7 3770k som gäller,

Det går inte att sätta en 3770K på ett LGA 2011-moderkort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som ovanstående säger ville jag bara påpeka att det är 39xx (3970x, 3930k, 3960x mm) som är LGA 2011, inte 3770k eftersom det är en processor tillhörande LGA 1155. Hoppas inte vissa läsare får för sig att det är så

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

CPU:n bidrar inte lika mycket till prestandan i videoredigeringsprogram som det gjorde förr i tiden.
Mycket körs idag på GPU så en bra sådan måste man ha.
Men det absolut viktigaste är hårddisken. Hur snabb CPU / GPU än är så måste ju disken klara av att läsa/skriva den enorma mängd data som mediaproduktion idag kräver.
Så lägg pengarna på en eller flera SSD-diskar istället för att lägga allt på CPU.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

Tja zillio

Som Jenus skrev så tar dom flesta program nytta av GPUns många kärnor i videoredigering, Adobe after effects CS6 och Sony Vegas 11 har stöd för Nvidias CUDA i redigeringen vilket bidrar till en snabb rendering av videon, vet dock inte om dom har support för GPGPU som AMD har.

Så jag föredrar att du skaffar en i5 3570k eller en AMD FX 8350 och sattsa mer på en bra GPU runt GTX 660 eller HD 7950 eller bättre, Kolla dock om programmet du kommer använda har stöd för CUDA (NVidia) eller GPGPU (AMD och Nvidia) och kör med en kraftigare gpu och spara pengar med 3570k eller FX 8350

MVH KillerX

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem

Ganska enkelt svar.

En pissdyr intel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerX:

Tja zillio

Som Jenus skrev så tar dom flesta program nytta av GPUns många kärnor i videoredigering, Adobe after effects CS6 och Sony Vegas 11 har stöd för Nvidias CUDA i redigeringen vilket bidrar till en snabb rendering av videon, vet dock inte om dom har support för GPGPU som AMD har.

Så jag föredrar att du skaffar en i5 3570k eller en AMD FX 8350 och sattsa mer på en bra GPU runt GTX 660 eller HD 7950 eller bättre, Kolla dock om programmet du kommer använda har stöd för CUDA (NVidia) eller GPGPU (AMD och Nvidia) och kör med en kraftigare gpu och spara pengar med 3570k eller FX 8350

MVH KillerX

En cpu utan inbyggt gfx klarar snabbare beräkningar än dom med.
Dom har mer cache oxå.
Inte säkert det fungerar så bra med gpuberäkningar såsom man kan önska.

Permalänk

3770k på 3,5ghz ger ändå fx 8350 på 4ghz smäll på fingrarna båda flertrådat och enkeltrådat. sen har vi inte ens kommit till överklockning eller energiförbrukning. 2 andra nackdelar för amd. samt 3770k ger dig mycket bättre allround prestanda. så enkelt svar kör på 3770k så kommer du bli nöjd http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lang666:

En cpu utan inbyggt gfx klarar snabbare beräkningar än dom med.
Dom har mer cache oxå.
Inte säkert det fungerar så bra med gpuberäkningar såsom man kan önska.

Nja, där har du väl både rätt och fel, med det är bara om du har 2011-sockeln som du får bästa CPU-prestanda i dessa program. Men eftersom en del om inte de flesta nya redigeringsprogram idag stöder GPU-beräkningar känns detta som ren overkill, så en i7 3770 s1155 är nog en sweetspot + ett bra AMD eller nVidiakort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)