Microsoft kan skrota MSN Messenger – satsar på Skype

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Vem fan vill använda Skype på Windows skulle jag vilja veta också..

Dom gångerna jag sett Skype på Windows har jag fått rysningar, reklam och man hittar aldrig nått..

Skype på OS X är iaf användbar! + ingen reklam eller tjat om Skype Premium (eller vad det heter)

Låter lustigt att det skulle vara sämre då det är MS själva som äger Skype.

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Skype är bra men det finns flera funktioner som jag saknar i det. De borde kolla lite på Mumble, Ventrilo och Team Speak. Vad jag har sett så hittar jag då inte hur man mutar 1 person i en gruppkonversation. Kanske bara jag som inte hittar det?

Du kan inte göra detta då ljudströmmen skickas individuellt till hosten som mixar ljudet och skickar ut det till klienterna igen. Det gör att man enbart får en ljudström och kan således inte muta någon.

Vore grymt fint om det kom dock!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m1n1h0p:

varför är du aldrig online då har du blockat mig eller

din jävel

Skype eller? Är sällan online där, om du menar MSN så är det möjligt att du rykte när jag rensade min lista :). Kom in på IRC istället!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Finns det nåt sätt att chatta med flikar i skype? En av de större anledningarna att jag gillar msn.

EDIT: i kompakt-läge såklart. Tänkte att man kunde få det att likna msn.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pekkasteele:

Jag har inte en enda reklamruta i min skype iaf, man kan ju välja att inte få dem i inställningar ...

Tools->Options->Notifications->Alerts & messeges ... klicka ur "Promotions" och "help and skype tips"

Aha, tack!

Men det är ju ändå fult med skräp.
Man kan typ skicka buzzar och fjärilar och monster och och unicorns och regnbågar till andra som dyker upp på skärmen och lajjar och blajjar.
Skype tar säkert flera hundra megabyte i RAM.

Skype och Live Messenger är för fult och äckligt och tungt.

Permalänk
Medlem

Skype 4.0/4.1 är faktiskt rätt trevliga i mitt tycke. Men jag har personligen mestadels övergivit Skype p.g.a. jävligt irriterande reklam att Mumble fyller de flesta av mina röstkommunikations behov.

Skrivet av shelter:

Dessutom har jag en äldre version för jag tycker de nya versionerna är för bloatade.

PRECIS! Det var typ någon gång runt då Microsoft fick händerna på det som Skype började bloatas. Microsoft är riktiga mästare på bloat.
Det är så in i HELVETE bloatat just nu. Senast jag testade en nyare version så använde det ~200MB RAM. Den jag använder nu (4.0 eller 4.1) ligger på ~10MB.
Helt jävla otroligt..

På File Hippo kan ni hitta äldre versioner av det om ni vill använda Skype alls. (glömm inte bort att avaktivera updateringar)
http://www.filehippo.com/download_skype/5537/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Skype 4.0/4.1 är faktiskt rätt trevliga i mitt tycke. Men jag har personligen mestadels övergivit Skype p.g.a. jävligt irriterande reklam att Mumble fyller de flesta av mina röstkommunikations behov.

PRECIS! Det var typ någon gång runt då Microsoft fick händerna på det som Skype började bloatas. Microsoft är riktiga mästare på bloat.
Det är så in i HELVETE bloatat just nu. Senast jag testade en nyare version så använde det ~200MB RAM. Den jag använder nu (4.0 eller 4.1) ligger på ~10MB.
Helt jävla otroligt..

På File Hippo kan ni hitta äldre versioner av det om ni vill använda Skype alls. (glömm inte bort att avaktivera updateringar)
http://www.filehippo.com/download_skype/5537/

Jag har Skype 6.0 och det ligger på 41mb, 200+ känns inte så troligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Kompaktläge. Sen vart har du all reklam?

Kompaktläge är inte i mina ögon direkt bra gjort och reklam syns lite överallt oavsett (nu tänker jag på MSN)

Permalänk

Använder fortfarande MSN ganska flytigt med några kompisar. Använder också Skype men tycker det är enklare och mer effektivt att chatta i MSN än med Skype, kanske är jag bara nostalgisk av mig?

Såklart så föredrar jag att röstchatta i Skype.

Permalänk

Dock har man ju inte e-post funktionen i Skype. Hur blir det då med inkorg, ska dem då krångla till det?

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag har Skype 6.0 och det ligger på 41mb, 200+ känns inte så troligt.

4.0 ligger på c:a 40-50mb om jag minns rätt, kan inte kolla nu. (om det var så lågt som 10 låter jag vara osagt)
5.x låg nog på runt 150-200mb efter en tids användning.
6.x har jag inte testat...

* Jag kan minnas helt fel, men gör man en jämförelse så var det en påtaglig ökning i minnesanvändning mellan versionerna.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Tror jag är den enda personen som använder msn messenger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Dock har man ju inte e-post funktionen i Skype. Hur blir det då med inkorg, ska dem då krångla till det?

Kan man numera eposta igenom MSN messenger?
Tidigare var det ju bara en länk till hotmail, och man var även tvungen att logga in manuellt...
Förvisso en Inbox counter som stannar på 99 även om man har 1000+ olästa, föga imponerande.

Permalänk
Medlem

Meh, har bytt till trillian och inte sett röken av någon skype klient på ett bra tag. Funkar utmärkt de få gånger jag faktiskt använder skype till röstkommunikation. Gött att ha alla kontakter samlade dock, även om ingen använder gamla MSN längre.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Trist, hade hoppas på att Skype skulle integerats i WLM 2012

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_ww:

Tror jag är den enda personen som använder msn messenger.

Jag kör MSN Messenger 2009, den sista vettiga versionen jag hittat, efterkommande versioner är bara full av skräpfunktioner som inte är användbara för någon annan än lunarstorm-generationen. Så vad ska man köra nu om Live -> Skype? Finns det tredjepartsapplikationer som klarar Skype IM?

Permalänk
Skrivet av Dyll:

Det står att man skall lägga till MSN-kontot när man loggar in i Skype, men det valet finns ej...

Innan du loggar in i Skype trycker du på "Create new account", sen får du upp en sida i webläsaren med alternativ för att köra en "merge" på ditt nuvarande Skype och MSN-konto, alternativt skapa ett nytt Skypekonto mha. din gamla MSN.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Avinstallerar nog Skype snart.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_ww:

Tror jag är den enda personen som använder msn messenger.

Nädå. Min svärmor på 60 år använder det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Jag känner flera och jag är själv en av dessa. Det finns många som inte gillar Facebook alls och använder MSN som fungerar riktigt bra om man har version 2009 eller äldre.
Bara de inte gör någon skit som msg 2011 med skiten så kan det bli bra.

Jag menar inte att man byter till Facebook, utan Skype, precis som det stod i artikeln.

Permalänk

Verkar inte vara många som fortfarande använder MSN. Dom jag känner använder det inte längre, de använder facebook!

Men för dom som inte vet;
Man kan importera facebook-kontakter till MSN. Så slipper man ha webbläsaren uppe för att chatta.
Det är därför jag fortfarande använder det. Väldigt lätt att hålla koll på flera konversationer samtidigt.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk

Själv tycker jag att första tiden med icq "was the shit" så att säga, var väl runt 1995 eller så när jag började använda skiten. Sedan började faktiskt även de att känna av trycket "Nej, nu måste vi implementera nya grejer". De började då att lägga till massor av funktioner som ingen använde sig av, och det lilla programfönstret blev som standard bara större och större...Dock så fungerade filöverföringen så jäkligt bra i icq. Försökte mig även på mirc, men var typ bara en i vänskapskretsen som använde det, så där sket sig det...

Gick över till msn när icq blev "bara för mycket"...då funkade det prima, skit få menyer och funktioner, men att chatta och skicka filer funkade jättebra. Sedan ville ju de oxå expandera sin klient, och började med att infoga videosamtal, som i sig inte är en dålig sak. Det konstiga var ju att windows redan hade netmeeting eller så installerad by default på den tiden har jag för mig...Efter videodelen så ändrades namnet från msn messenger till Live messenger eller ngt i den stilen och allt gick utför...fler funktioner, och mer problem. Nu började jag få problem att ansluta till deras servrar, och att skicka filer. Lite senare så kunde man inte installera Live Messenger som bara ett program, utan den hade bakats in i en installationsfil som även installerade 4-5 extra program, om man inte klickade av dem. Då gick droppen för mig och jag slutade med eländet...Har under msn tiden haft skype installerad lite då och då...men inte börjat använda det, då så många fortfarande idag saknar kameror i min bekantskapskrets, och tycker att det är för jobbigt att endast ha skype för chatt. Tycker även jag att Skype börjar bli mer och mer bloatat...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Använder folk verkligen msn fortfarande? trodde det dog vid typ 2009

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk
Medlem

Har inte använt MSN sedan releasen av Win7 då jag inte kunde installera det pga "Dot.net-problem". Länge leva Skype, och Google Hangout för den delen om man är många som vill synas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av formerself:

Du glömde AIM (AOL Instant Messager).

Inte många svenskar som använder dock?

Permalänk
Medlem

Det är därför man kört med aMSN sedan 6-7 år tillbaka.

Permalänk
Medlem

Blev tvingad över till MSN när mina kamrater slutade använda ICQ, men jag har trots detta aldrig använt Microsofts egna klient. Förstår inte hur någon någonsin kunnat använda den. Tacka vet jag det enkla och simpla användargränssnittet i Miranda IM!

Jag använder fortfarande MSN en del, men på senare tid så är det nästan så att Steam chat har tagit över det mesta. Stör mig lite där dock att man inte har någon history log.

Jag gillade Skype upp till version 4, efter det så har det bara gått utför och blivit bloatat utav bara helvete. Version 5 av Skype kom dock före Microsoft köpte upp dom har jag för mig, så det är väl knappast deras fel antar jag.

Facebook? Vad är det...

Permalänk
Medlem

Trodde inte så många använde Steam chatten, tycker den är ganska dålig när det inte går att skicka filer och den har heller ingen chat history.

Men den funkar ok när man sitter och spelar med Steam overlay grejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Jag kör MSN Messenger 2009, den sista vettiga versionen jag hittat, efterkommande versioner är bara full av skräpfunktioner som inte är användbara för någon annan än lunarstorm-generationen. Så vad ska man köra nu om Live -> Skype? Finns det tredjepartsapplikationer som klarar Skype IM?

Håller jag verkligen med om den gamla versionen var mycket bättre, den nya ser mer och mer ut som facebook...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Innan du loggar in i Skype trycker du på "Create new account", sen får du upp en sida i webläsaren med alternativ för att köra en "merge" på ditt nuvarande Skype och MSN-konto, alternativt skapa ett nytt Skypekonto mha. din gamla MSN.

Tack för det!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1