Permalänk
Medlem

Kan ARM bli snabba som X86?

Om t.ex. AMD började vidareutveckla en ARM-processor, skulle de kunna få upp prestandan till X86-nivå? Eller är hela arkitekturen uppbyggd på ett sätt som gör att den inte går att skala uppåt i IPC.

Permalänk
Medlem

intressant fråga måste jag säga. vet ej dock

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

ingenting är omöjligt, processorkraften i dagens smartphones är högre än i PC´s för 10-15 år sen.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

bra fråga! vet inte, men känns som något kul att efterforska lite, jag tror spontant att "ARM" i sig är väldigt begränsad som arkitektur, återkommer om ja hittar ett solklart svar

Edit* Ska vi gemensamt sätta ett riktmärke att ha att jämföra med? P3 700? AMD 2100+? eller nyare suff's?

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem

Det är nog fullt möjligt att de till och med kan bli snabbare än x86. Enligt en artikel jag läste i Datormagasin så är den största skillnaden mellan ARM (RISC) och x86 (CISC) det sätt som processorerna arbetar med minnet. RISC bygger på en arkitektur som för att göra en sak delar upp denna i flera instruktioner medan CISC kan bearbeta hela instruktionen på en gång. Det ska emellertid gå åt mer minne för att RISC ska fungera optimalt men minne är idag inte något som det är direkt brist på vilket var fallet när man tog fram x86. Det stora övertaget som ARM har mot x86 idag är på mängden energi som går åt att utföra en instruktion.

Intel är ju dock rätt bra på att göra det som de är bäst på och så länge det gör det så kan det bli svårt för ARM att springa om, men man vet aldrig.

Någon som är bättre än jag på detta får gärna rätta eller fylla i.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

^ Tror att jag kommer ihåg någon gammal artikel om att flera ansåg att RISC var framtiden för datorer, men Intel drev en massiv lobbyverksamhet hos de stora datortillverkarna så att deras x86 system skulle bli standarden för alla datorer.

Såg lite rykten på NyTekniks hemsida att Apple kan tänka sig att byta ut Intel i deras bärbara mot ARM, för att kunna köra iOS på rubbet.
Tror att det kan vara vändpunkten för ARM arkitekturen, samt att jag personligen skulle tycka att det var ett riktigt beslut då ARM ger tillräckligt med prestanda samt batteritid för internet, kontors och bildbehandlings applikationer, så länge man inte är ute efter ett extremt gamingsystem.

Permalänk
Medlem

De knappar ju in rätt rejält åtminstone.
För två år sedan hade vi singlecore på 1GHz i mobilen, nu finns det quad på runt 1.5.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om man kollar på en A6x så börjar man faktiskt nå riktigt fina prestanda siffror. Det är svårt att säga på rak arm om hur det kommer se ut i framtiden, men jag tror nog att ARM kan få sig en marknad i saker som kanske ultrabooks osv. x86 känns dock i dagsläget som att det "får" använda så mycket ström att det kommer bli svårt för arm att komma ikapp, i alla fall om man kollar surfplattornas CPU.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Det är nog fullt möjligt att de till och med kan bli snabbare än x86. Enligt en artikel jag läste i Datormagasin så är den största skillnaden mellan ARM (RISC) och x86 (CISC) det sätt som processorerna arbetar med minnet. RISC bygger på en arkitektur som för att göra en sak delar upp denna i flera instruktioner medan CISC kan bearbeta hela instruktionen på en gång. Det ska emellertid gå åt mer minne för att RISC ska fungera optimalt men minne är idag inte något som det är direkt brist på vilket var fallet när man tog fram x86. Det stora övertaget som ARM har mot x86 idag är på mängden energi som går åt att utföra en instruktion.

Intel är ju dock rätt bra på att göra det som de är bäst på och så länge det gör det så kan det bli svårt för ARM att springa om, men man vet aldrig.

Någon som är bättre än jag på detta får gärna rätta eller fylla i.

X86 är ju RISC internt och har varit det sedan åtminstone Pentium Pro och AMD K5. Frågan är dock om ren RISC kan komma upp i samma prestanda, det känns som att inte bara minnesanvändningen borde påverkas negativt. Utan även mängden instruktioner som kan beräknas. Det känns som att ren RISC är så otroligt avskalad att du måste börja bygga på den likt CISC/RISC-hybrider för att få upp IPC. Och med tanke på hur svårt det är att skala frekvenser idag så är IPC väldigt viktigt.

Skrivet av loefet:

^ Tror att jag kommer ihåg någon gammal artikel om att flera ansåg att RISC var framtiden för datorer, men Intel drev en massiv lobbyverksamhet hos de stora datortillverkarna så att deras x86 system skulle bli standarden för alla datorer.

Såg lite rykten på NyTekniks hemsida att Apple kan tänka sig att byta ut Intel i deras bärbara mot ARM, för att kunna köra iOS på rubbet.
Tror att det kan vara vändpunkten för ARM arkitekturen, samt att jag personligen skulle tycka att det var ett riktigt beslut då ARM ger tillräckligt med prestanda samt batteritid för internet, kontors och bildbehandlings applikationer, så länge man inte är ute efter ett extremt gamingsystem.

Bland annat det som leder till min fråga, och att AMD börjat bry sig om ARM samtidigt som Microsoft skickat iväg en flört.
Men x86 har ju fördelar, internt är moderna x86 RISC, decoders översätter koden till RISC. Man kan ju fråga sig hur bra ARM är till tunga jobb som bildbehandling och sådant.

Skrivet av Json_81:

De knappar ju in rätt rejält åtminstone.
För två år sedan hade vi singlecore på 1GHz i mobilen, nu finns det quad på runt 1.5.

Men fortfarande värdelös IPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om t.ex. AMD började vidareutveckla en ARM-processor, skulle de kunna få upp prestandan till X86-nivå? Eller är hela arkitekturen uppbyggd på ett sätt som gör att den inte går att skala uppåt i IPC.

Skrivet av KeyPakt:

Det är nog fullt möjligt att de till och med kan bli snabbare än x86. Enligt en artikel jag läste i Datormagasin så är den största skillnaden mellan ARM (RISC) och x86 (CISC) det sätt som processorerna arbetar med minnet. RISC bygger på en arkitektur som för att göra en sak delar upp denna i flera instruktioner medan CISC kan bearbeta hela instruktionen på en gång. Det ska emellertid gå åt mer minne för att RISC ska fungera optimalt men minne är idag inte något som det är direkt brist på vilket var fallet när man tog fram x86. Det stora övertaget som ARM har mot x86 idag är på mängden energi som går åt att utföra en instruktion.

Intel är ju dock rätt bra på att göra det som de är bäst på och så länge det gör det så kan det bli svårt för ARM att springa om, men man vet aldrig.

Någon som är bättre än jag på detta får gärna rätta eller fylla i.

Atom får ju redan kängan av Cortex-A15
http://www.anandtech.com/show/6422/samsung-chromebook-xe303-r...

Precis som KeyPakt skriver så påverkar det när du siktar mot högre IPC och större processorer att du är begränsad av ett mindre komplicerat instruktionsset. ARM har dock inte bara ett utan flera instruktionsset för olika prestandakategorier.

Och ja, ARM har sin marknad och sina processorer designade för en marknad som kräver mindre prestanda än den marknad x86 riktar sig åt, och av den anledningen så kommer ju självfallet instruktionsseten vara skräddarsydda för respektive marknad.

Om AMD sammarbetade med ARM skulle det så klart göra det lättare för båda parter att lägga en standard för tyngre prestandaklasser Precis som länken ovan visar, så börjar ARM dyka upp i högre prestanda kategorier. Apropå AMD och ARM så sammarbetar de redan då AMD satsar på att lansera en ARM baserad Opteron för servermaknaden 2014.
http://www.anandtech.com/show/6418/amd-will-build-64bit-arm-b...

Så visst ska det bli kul att se ifall ARM snart etablerar sig bättre bland bärbara datorer i och med windows 8 RT och kanske även i framtiden som prestanda alternativ för persondatorer

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Hjälpsam

ARM's RISC arkitektur lämpar sig väldigt bra för parallellisering. Så hypotetiskt kommer ARM inte ha några problem att smiska i Cinemabench medan du kan glömma bra resultat i SuperPI (extremt grovt generalliserat, men för att ge en hint om vilken typ av kod det lämpar sig för). Allt som kan parallelliseras på ett effektivt sätt bör gå att kompilera för ARM, sedan är det bara en fråga om antal cores man kör på. Då kostnaden både i tillverkning och förbrukad ström är låg med ARM finns det stora möjligheter.

AMD satsar på att bygga ARM datacenter, nVidia förutspår närapå exponentiell tillväxt i Tegras prestanda från år till år vilket x86 är väldigt långt ifrån i dag.

Hur det är med IPC'n vet jag inte men för prestanda per krona eller prestanda per watt är det bara att slänga på fler processorer så känns det som ARM vinner redan i dag.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

På tal om detta så undrar jag hur snabba Samsungs exynos chip eller Apples A6 chip är jämfört med en riktig x86 processor, eller snarare med vilken x86 cpu kan man jämföra dessa med? Pentium 3?

Permalänk
Skrivet av Fluf:

..."Massa bra text bort tagen för att korta ned"...
Hur det är med IPC'n vet jag inte men för prestanda per krona eller prestanda per watt är det bara att slänga på fler processorer så känns det som ARM vinner redan i dag.

Håller med till viss del! sen är det ju som så att man måste ha en nytta av flera cores vs arbetscykler för det ska vara "vinnande" (ja jag känner till ordet vinstgivade )

RealMadrid
hittade även denna artikel om A6'an för alla som vill läsa: " http://techie-buzz.com/apple-2/apple-a6-soc-details.html " (det finns en mer utförlig artikel i denna artikel som länkar dig till AnandTech)

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Det är nog fullt möjligt att de till och med kan bli snabbare än x86. Enligt en artikel jag läste i Datormagasin så är den största skillnaden mellan ARM (RISC) och x86 (CISC) det sätt som processorerna arbetar med minnet. RISC bygger på en arkitektur som för att göra en sak delar upp denna i flera instruktioner medan CISC kan bearbeta hela instruktionen på en gång. Det ska emellertid gå åt mer minne för att RISC ska fungera optimalt men minne är idag inte något som det är direkt brist på vilket var fallet när man tog fram x86. Det stora övertaget som ARM har mot x86 idag är på mängden energi som går åt att utföra en instruktion.

Intel är ju dock rätt bra på att göra det som de är bäst på och så länge det gör det så kan det bli svårt för ARM att springa om, men man vet aldrig.

Någon som är bättre än jag på detta får gärna rätta eller fylla i.

jag minns förra ssvängen man diskutera RISC VS x86, det var typ 1993...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.