Corsair introducerar AX860i och AX760i – nätaggregat med styrsystemet Link

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Oavsett vad produkterna har som för- och nackdelar mot tidigare modeller, är det väldigt glädjande att se fler nätagg som är 100% modulära! Jag vill gärna se mer av detta

100% modulärt är helt fullkomligt onödigt då alla moderkort kräver ström. Jag skulle föredra att moderkorts strömkabeln (whatever den heter) inte vore modulär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

100% modulärt är helt fullkomligt onödigt då alla moderkort kräver ström. Jag skulle föredra att moderkorts strömkabeln (whatever den heter) inte vore modulär.

Det ser mycket mer enhetligt ut när alla kablar är likadana tycker jag. Om man vill ha sleeves på kablarna men är kass på att fixa det själv så kan man köpa ett kit från Corsair. Det blir helt enkelt snyggare, men det är min åsikt. Sedan är ju självfallet prestandan i nätagget det viktigaste.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Vad har agget för dimensioner? Ser stort ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtspiff:

Vad har agget för dimensioner? Ser stort ut.

Tycker inte det ser större ut än det AX850 jag har nu och det är inte så stort, men för den som kan hantera Google så går det att få fram att det är Mått (BxHxD): 150 × 86 × 160 mm och det är exakt samma mått som på AX850

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Undrar om det är coilwhine på dessa som förra ax serien

Undrar jag med.Bytte in 2 ax850 pga coilwhine innan jag gav upp och skaffade mej ett Be-quiet agg.Förstår inte varför ax serien höjts till skyarna med tanke på problemen med just coilwhine.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Undrar jag med.Bytte in 2 ax850 pga coilwhine innan jag gav upp och skaffade mej ett Be-quiet agg.Förstår inte varför ax serien höjts till skyarna med tanke på problemen med just coilwhine.

Mitt AX850 är då helt tyst men vet att det finns dem med problem, finns en tråd på Corsairs hemsida om det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd

100% modulära agg FTW! sen hoppas jag att dom skulle kunna sätta en standard för kopplingarna så skulle vi lätt kunna switcha ut agge när det blir dåligt Men den där Link modellen såg konstig ut då den bara går fläktlös till 30%! Jag kör klart som fan på den med 70%!!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Tycker inte det ser större ut än det AX850 jag har nu och det är inte så stort, men för den som kan hantera Google så går det att få fram att det är Mått (BxHxD): 150 × 86 × 160 mm och det är exakt samma mått som på AX850

Skickades från m.sweclockers.com

Gillar inte att de är 16cm åt ena hållet. Det är ganska mkt extra plats i ett itx chassi.
De borde pusha sfx aggen bättre.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Försökte med Google Translate men det begrep inte heller vad du försöker säga med ovan citat. Du har inte lust att ta det på svenska?

Grön IT är ju på tapeten och kan det månne vara därför man letar strömtjuvar? Man undrar ju eftersom jag inte kan säga att mina Corsair har haft en massa oljud för sig men å andra sidan har jag inte stressat dem speciellt mycket heller, läs: låg last.
Sällar mig till dem som tror på PR trick för att få fart på försäljningen.

Ok, då gör jag väl ett nytt försök då:D. Det jag menade var att deras GS-serie har också fläktlös drift på fläktarna, vilket inte fungerar så bra för fläkt motorn låter skräp för den inte går alldrig riktigt upp i varv, utan den står och små snurrar lite grann. Man kan säga att den går upp till kanske 300 rpm i 5 sek och går ner igen till noll i 2-3 sek och går upp igen, så håller den på och när den gör det låter motorn mer än allt annat i den datorn, mer än ett EVGA GTX 670. Men om man sitter och spelar då kan den gå upp och börja snurra som en vanlig fläkt och då är motorn knäpptyst. Men allt detta beror också på att fläktkontrollern verkar vara små petig eftersom den håller på och små duttar med fläkten.

Så därför kanske det hade varit bra om Corsair gjort så att när kontollern känner att det börjar bli varmt eller att man belastar nätagget, då startar fläkten, för då hade det säkert varit bra, eller bytt fläkt helt enkelt, men nu har de inte gjort det, utan de har en byggt in en petig fläktkontroller på det och en fläkt som har en illalåtande motor vid låg hastighet. Därför är jag lite skeptisk till detta eftersom två av de här nya nätaggen inte har en kontrollerbar styrning av fläkten, utan nätaggen styr fläktarna själva.

Permalänk
Medlem

Jaha, så börjar soppan.
Vad är det för fel på PMBus?
http://en.wikipedia.org/wiki/Power_Management_Bus

Men nähä, klart man måste utveckla nått eget!
Eller vågar man hoppas på att Link bygger på / är kompatibelt med PMBus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

kika på vad jag skrev här...

har du fått det bekräftat? låter inte rimligt. varför skulle de då inte ha båda versionerna (alla fyra) från seasonic? om de nu är bättre.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Vattenkylning? lol, vattenkylning låter som fan, i vattenkylning har man både fläktar OCH pump som låter.

Kan ju säga att min vattenkylning är brutalt tyst. Min D5a (pump) låter mycket mindre än någon fläkt jag har. Dämpmatta under pumpen är dock att föredra.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hardwaresecret är en av de bästa sajterna på att testa nätagg, de anser att 760i är det bästa nätagget de har testat:

http://www.hardwaresecrets.com/article/Corsair-AX760i-Power-S...

Permalänk
Medlem

Är det flextronic? nu vill jag se ett 500w agg också isf från dem

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtspiff:

Gillar inte att de är 16cm åt ena hållet. Det är ganska mkt extra plats i ett itx chassi.
De borde pusha sfx aggen bättre.

Ingen som tvingar dig att köpa det heller, det finns mindre att köpa, CX600 är 150x86x140 t.ex

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Jaha, så börjar soppan.
Vad är det för fel på PMBus?
http://en.wikipedia.org/wiki/Power_Management_Bus

Men nähä, klart man måste utveckla nått eget!
Eller vågar man hoppas på att Link bygger på / är kompatibelt med PMBus?

Vad är det för fel på folk som inte fattar att alla tillverkare har egna lösningar och eftersom Link eller PMBus inte är en standard i allt så ser jag heller inte ditt problem...mer än att du vill bara gnälla över något och det är ett problem i sig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

har du fått det bekräftat? låter inte rimligt. varför skulle de då inte ha båda versionerna (alla fyra) från seasonic? om de nu är bättre.

Står så här http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm, Sen finns det säkert en anledning till att Corsair valt att låta Flextronics tillverka deras absolut dyraste modeller, även om jag personligen gillar Seasonic och litar mer på dem

Skrivet av teejee:

Hardwaresecret är en av de bästa sajterna på att testa nätagg, de anser att 760i är det bästa nätagget de har testat:

http://www.hardwaresecrets.com/article/Corsair-AX760i-Power-S...

Ja hardwaresecrets är nog, tillsammans med johhnyguru, de bästa nätaggstestarna där ute johhnyguru har för övrigt testat 860i och gav det toppbetyg i allt utom "value", eftersom det går att hitta billigare platinumagg http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Skrivet av pompa_kumla:

Är det flextronic? nu vill jag se ett 500w agg också isf från dem

Som sagt, ja det är Flextronics, men tyvärr verkar ju alla tillverkare bara vilja göra bra agg i 700w+ klassen... gärna 1000w och mer som ingen vettig konsument behöver

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vad är det för fel på folk som inte fattar att alla tillverkare har egna lösningar och eftersom Link eller PMBus inte är en standard i allt så ser jag heller inte ditt problem...mer än att du vill bara gnälla över något och det är ett problem i sig

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, ja... självklart bara gnälla.

1. Jag har redan server-moderkort som har SMBus onboard, skulle vara sjukt smutt att kunna gå in och köpa ett vanligt ATX-agg som funkar.
2. All utrustning man köper på sig gör att man blir fastlåst vid en leverantör om det inte är en gemensam standard. Men det är klart, du kanske gillar att behöva köpa hela kedjan ny varje runda.
3. Testa skriv "linux corsair" i google, den första autocompleten blir "linux corsair link", och min extremt icke-täckande undersökning av den första träffen på google var ett forum där det wajnades över att corsair givetvis varken har en öppen källkod eller några drivers för linux, vid tidpunkten när inläggen skrevs tidigare i år.
Söker du på linux och SMBus så ser du att det redan verkar finnas kernelsupport.

Men det är klart, du som inte har problem med att strunta i standarder hade väl t ex:
* Inte haft problem om Visa, Mastercard och AMex hade haft 3 olika sorters magnetremsor i korten som gjort att affärer hade behövt 3 stycken parallella kortläsare?
* Datornätverk hade krävt samma tillverkare hela kedjan! Hade det inte varit underbart om man hade varit tvungen att ha nätverkskort-kabel-switch-router från netgear! Sen kommer polaren med en dator med ett d-link-nätverkskort, sorry, funkar inte! Underbart. Vad ska man med standarder till?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Haha, ja... självklart bara gnälla.

1. Jag har redan server-moderkort som har SMBus onboard, skulle vara sjukt smutt att kunna gå in och köpa ett vanligt ATX-agg som funkar.
2. All utrustning man köper på sig gör att man blir fastlåst vid en leverantör om det inte är en gemensam standard. Men det är klart, du kanske gillar att behöva köpa hela kedjan ny varje runda.
3. Testa skriv "linux corsair" i google, den första autocompleten blir "linux corsair link", och min extremt icke-täckande undersökning av den första träffen på google var ett forum där det wajnades över att corsair givetvis varken har en öppen källkod eller några drivers för linux, vid tidpunkten när inläggen skrevs tidigare i år.
Söker du på linux och SMBus så ser du att det redan verkar finnas kernelsupport.

Men det är klart, du som inte har problem med att strunta i standarder hade väl t ex:
* Inte haft problem om Visa, Mastercard och AMex hade haft 3 olika sorters magnetremsor i korten som gjort att affärer hade behövt 3 stycken parallella kortläsare?
* Datornätverk hade krävt samma tillverkare hela kedjan! Hade det inte varit underbart om man hade varit tvungen att ha nätverkskort-kabel-switch-router från netgear! Sen kommer polaren med en dator med ett d-link-nätverkskort, sorry, funkar inte! Underbart. Vad ska man med standarder till?

Men det är ingen standard, den heter t.o.m Corsair Link som är den gjord för deras produkter, du väljer själv om du vill köpa och använda det, ingen som tvingar dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Men det är ingen standard, den heter t.o.m Corsair Link som är den gjord för deras produkter, du väljer själv om du vill köpa och använda det, ingen som tvingar dig

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, jag kommenterade/öppnade för diskussion/ventilerade bara min egna åsikt över att det är en trist utveckling att företagen ska strula med egna standarder istället för att försöka använda befintliga.
Hade det varit PMBus så hade corsairaggen hamnast högst på min inköpslista och dom hade således vunnit extra nya kunder utöver dom som nu blir intresserade av deras "Link".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, jag kommenterade/öppnade för diskussion/ventilerade bara min egna åsikt över att det är en trist utveckling att företagen ska strula med egna standarder istället för att försöka använda befintliga.
Hade det varit PMBus så hade corsairaggen hamnast högst på min inköpslista och dom hade således vunnit extra nya kunder utöver dom som nu blir intresserade av deras "Link".

Nu är ju inte Corsair specirllt unika med sånt, det har funnits i alla tider till diverse produkter från HiFi till dammsugare, så jag ser ingetproblem alls med det, bara folk som gnäller om det för att de inte har något bättre för sig, världen går inte under

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Justbecause:

Nu är ju inte Corsair specirllt unika med sånt, det har funnits i alla tider till diverse produkter från HiFi till dammsugare, så jag ser ingetproblem alls med det, bara folk som gnäller om det för att de inte har något bättre för sig, världen går inte under

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå? Det var ju fullt legitim kritik och inte gnäll. Han tyckte det var tråkigt att de väljer att satsa på en egen standard istället för att använda en öppen vilket hade gjort att fler hade haft användning av den. Var är gnället? Det enda gnäll jag har sett här är du som gnäller på andra bara för att du tycker det är kul att gnälla på folk.

Och jag som gnäller på dig för att du gnäller på folk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vadå? Det var ju fullt legitim kritik och inte gnäll. Han tyckte det var tråkigt att de väljer att satsa på en egen standard istället för att använda en öppen vilket hade gjort att fler hade haft användning av den. Var är gnället? Det enda gnäll jag har sett här är du som gnäller på andra bara för att du tycker det är kul att gnälla på folk.

Och jag som gnäller på dig för att du gnäller på folk.

Tack!

Skrivet av Justbecause:

Nu är ju inte Corsair specirllt unika med sånt, det har funnits i alla tider till diverse produkter från HiFi till dammsugare, så jag ser ingetproblem alls med det, bara folk som gnäller om det för att de inte har något bättre för sig, världen går inte under

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, vad har du då för dig, om du enligt din egen logik gnäller på nån som gnäller? Extremt lite att göra? FAS3 kanske?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Vadå? Det var ju fullt legitim kritik och inte gnäll. Han tyckte det var tråkigt att de väljer att satsa på en egen standard istället för att använda en öppen vilket hade gjort att fler hade haft användning av den. Var är gnället? Det enda gnäll jag har sett här är du som gnäller på andra bara för att du tycker det är kul att gnälla på folk.

Och jag som gnäller på dig för att du gnäller på folk.

Och företag har inte alltid gjort egna lösningar på saker? Företag vill inte försöka tjäna pengar på något de anser de gör bättre än någon annan (med det så påstår inte jag att detta ÄR bättre än någon annans då jag inte haft möjlighet att testa något, så jag kan inte göra en bedömmning)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

kan intyga att det är ax760 är grymt tyst. Mitt system tar ca 520 watt på 230v sidan och jag hör inte någon fläkt. Tycker dock att kablarna såg väldigt tråkiga ut. Varför skickar dom med två cpu 4+4 kablar för?

Är trots allt väldigt nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Som sagt, ja det är Flextronics, men tyvärr verkar ju alla tillverkare bara vilja göra bra agg i 700w+ klassen... gärna 1000w och mer som ingen vettig konsument behöver

Flextronics kan nog göra bra nätagg om de vill. Men man får väl se. Seasonic gör flera agg med ganska låg effekt, deras nya platinum-serie går ifrån 400 Watt upp till 1200 Watt. Hardwaresecrets testade deras 520 Watts modell för inte så länge sedan. Techpowerup också:
http://www.techpowerup.com/reviews/Seasonic/SS-520FL/

Det har väldigt imponerande effektivitet, särskilt på låg belastning som få nätagg klarar.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Flextronics kan nog göra bra nätagg om de vill. Men man får väl se. Seasonic gör flera agg med ganska låg effekt, deras nya platinum-serie går ifrån 400 Watt upp till 1200 Watt. Hardwaresecrets testade deras 520 Watts modell för inte så länge sedan. Techpowerup också:
http://www.techpowerup.com/reviews/Seasonic/SS-520FL/

Det har väldigt imponerande effektivitet, särskilt på låg belastning som få nätagg klarar.

om du kollar på techpowerup så ser du att corsair AX760 håller 84% effektivitet på 40W belastning och att seasonics 520W håller 83%.

om man ser till den procentuella belastningen är det ennu mer imponerande och jag vet att de är samma tillverkare, men något har de gjort rätt med ax760 iaf

köpte faktiskt ett corsair AX760 idag, mycket nöjd än sålänge

jag var inne på att köpa ett "i" agg, men har hällre ett seasonic agg som i stort sett är bombsäkert link verkar vara en ploj grej bara.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Intel core i5 3570K, asrock Z77 Pro4, Corsair TX650, Samsung 840 ssd och corsair vengeance 8gig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zimm:

om du kollar på techpowerup så ser du att corsair AX760 håller 84% effektivitet på 40W belastning och att seasonics 520W håller 83%.

om man ser till den procentuella belastningen är det ennu mer imponerande och jag vet att de är samma tillverkare, men något har de gjort rätt med ax760 iaf

köpte faktiskt ett corsair AX760 idag, mycket nöjd än sålänge

jag var inne på att köpa ett "i" agg, men har hällre ett seasonic agg som i stort sett är bombsäkert link verkar vara en ploj grej bara.

Nästa agg blir nog ett flextronic verkar riktigt bra men vill se mer bra agg kring 400 w

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av zimm:

om du kollar på techpowerup så ser du att corsair AX760 håller 84% effektivitet på 40W belastning och att seasonics 520W håller 83%.
om man ser till den procentuella belastningen är det ennu mer imponerande och jag vet att de är samma tillverkare, men något har de gjort rätt med ax760 iaf

Ja, vad ska man säga? Wow helt enkelt, Seasonic kan sin skit. För några år sedan när jag letade nätagg kunde man bara drömma om liknande siffror. Ett steg upp ifrån gamla AX som ju bara är några år gammalt (också Seasonic, förutom 1200 som är Flextronics).

Citat:

köpte faktiskt ett corsair AX760 idag, mycket nöjd än sålänge
jag var inne på att köpa ett "i" agg, men har hällre ett seasonic agg som i stort sett är bombsäkert link verkar vara en ploj grej bara.

Enda poängen med "i" förutom programvaran verkar vara aningen bättre rippel. Men det är ju inte direkt stor skillnad, i TechPowerupp:s test skiljer det några millivolt som värst.

Hursom ser AX-serien ännu bättre ut nu än den gjorde tidigare. Imponerande att de fått upp effektiviteten vid låg last så högt. Gratulerar till ett bra köp

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.