Hjälp angående byte av grafikkort

Permalänk
Medlem

Hjälp angående byte av grafikkort

Tjenare

Nu var det så att jag har två AMD Radeon HD6870-kort som jag kör CF med men inte är riktigt nöjd med. Jag funderade därför på att byta upp mig till antingen ett https://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-... eller något likvärdigt Radeon-kort.

1. Först och främst: Är GTX 670 ett bra och prisvärt kort eller finns det något bättre runt 3500 kronor?

2. Borde jag skaffa ett Radeon-kort och köra CF med det nya kortet och ett av de gamla eller satsa på ETT starkt grafikkort?

3. Mer av en enskild fråga. Är det någon märkbar skillnad på ett kort beroende på om det är Asus, Gigabyte eller något annat företag som gjort grafikkortet?

Tack på förhand /talleN^

Permalänk
Medlem

1) I den prisklassen kan du ju få tag i HD7970 också, det är väl det främsta alternativet (och bör tas i beaktande).

2) Jag skulle rösta för ett snabbt kort hellre än två långsammare, mindre strul.

3) Nej, vilket märke det är spelar ingen direkt roll men kolla lite på kylningslösning (som varierar mellan olika kort även från samma tillverkare), osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för det snabba svaret. Jag har kollat runt en del och jag överväger att köpa ett Radeon HD7970. Frågan är nu bara vilket. Har fastnat på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744678&cks=ASS&assoc=B99... och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660800&cks=ASS&assoc=B99....

Är XFX-kortet värt det extra priset eller duger det finfint med HD7970 Windforce? Säg gärna till om jag är verkar helt dum i huvet och cyklar ut i sjön för jag kan i princip inget om datorer och har inget emot att bli tillrättavisad.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst på om de specifika korten du länkat men tror alla tre (inkl. gtx670 du länkade först) är bra alternativ med den budgeten.

Mellan de två 7970 så verkar de ju rent spec-mässigt båda vara fabriksöverklockade till samma frekvens på kärnan men XFX-kortet kör högre minnesfrekvens. Min spontana känsla är dock att du inte ska oroa dig särskilt över det, om du klockar ytterligare själv så vet vi ju ändå inte vilket som "vinner".

Jag skulle snarast säga att du ska kika på recensioner för de specifika korten, se om de är särskilt glada i det ena eller det andra (det är väl i princip kylning och strömförsörjning som brukar variera lite, utöver vilka frekvenser de kör direkt ur lådan).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En grej som kan vara värd att poängtera att alla de där korten är rätt långa rent fysiskt, kan ju vara idé att kolla så du väljer något som får plats i chassit om du inte redan har stenkoll på det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Blir definitivt ett av 7970-korten, ska dock kolla runt ytterligare efter recensioner tills jag blir säker.

Man tackar för tipset. Är rätt säker på att det passade senast jag checkade men kör en dubbelkoll!