Microsoft Surface RT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Någon som vet om Excel för Surface RT har stöd för VBA programmering (dvs developer delen)?

Nope. Det innebär att du du accessar Win32. No can do.

Permalänk
Medlem

Jag har sammanställt en review på Surface RT efter två veckors hårdkörning. Finns nog en del matnyttigt för er som funderar.
http://oscarsvensson.wordpress.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av orvarino:

Nope. Det innebär att du du accessar Win32. No can do.

Jobbigt, det gör ju att Excelstödet blir lite meningslöst. Då kan jag lika gärna skaffa en annan platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orvarino:

Jag har sammanställt en review på Surface RT efter två veckors hårdkörning. Finns nog en del matnyttigt för er som funderar.
http://oscarsvensson.wordpress.com

Toppenbra genomgång. Tar mig ett steg närmare Surface RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jobbigt, det gör ju att Excelstödet blir lite meningslöst. Då kan jag lika gärna skaffa en annan platta.

Fixa en med Intel Clovertrail (Lenovo Thinkpad Tablet 2 alt HP Envy X2) då får du Windows 8 x86 med samma formfactor / batteritid. Då får du ju förvisso köpa till Officepaketet efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orvarino:

Jag har sammanställt en review på Surface RT efter två veckors hårdkörning. Finns nog en del matnyttigt för er som funderar.
http://oscarsvensson.wordpress.com

Riktigt bra skrivet!
Men skulle du rekommendera plattan som en möjlighet ersättare för en bärbar vid webbutveckling (on the fly)?

Permalänk
Skrivet av orvarino:

Jag har sammanställt en review på Surface RT efter två veckors hårdkörning. Finns nog en del matnyttigt för er som funderar.
http://oscarsvensson.wordpress.com

Bra sammanställning, dock kan jag ha åsikter om följande påstående:

"Kort om insidan, processorn är en Nvidia T30 quad-core på 1.4GHz med 2Gb minne. Det överträffar iPad4 och ligger i klass med de senaste Androidplattorna (Galaxy Note 10.1 och Transformer Prime) – framförallt är det fullt dugligt vid en jämförelse med en bärbar dator med ett par år på nacken."

Överträffar på vilket sätt? Gällande ramminne? Sammantagen CPU- och GPU-prestanda så tror jag du finner att iPad4 vinner i nästan alla fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirty Harry:

Bra sammanställning, dock kan jag ha åsikter om följande påstående:

"Kort om insidan, processorn är en Nvidia T30 quad-core på 1.4GHz med 2Gb minne. Det överträffar iPad4 och ligger i klass med de senaste Androidplattorna (Galaxy Note 10.1 och Transformer Prime) – framförallt är det fullt dugligt vid en jämförelse med en bärbar dator med ett par år på nacken."

Överträffar på vilket sätt? Gällande ramminne? Sammantagen CPU- och GPU-prestanda så tror jag du finner att iPad4 vinner i nästan alla fallen.

Specmässigt. Vad gäller benchmarking så är det inte tillämpligt eftersom man valt olika strategier. IPads sandboxade miljö med avsaknad av kontrakt mellan applikationer, i princip inga portar eller nativestöd för externa enheter etc gör att allt kraft går till interaktion och den körande applikationen. Det blir lite som att ordna ett dragrace mellan en Porsche 911 och en Audi Allroad och bortse från terrängegenskaper, lastutrymme och passagerarplatser etc som gynnar Audin. Jag ser inte Surface & iPad som konkurrerande/jämförbara devices. Surface är inte en devicetyp som kommer att impulsköpas av mallrats i USA (apropå en del nyheter i närtid). Det är en första smak på plattorför företaget. Men det är en konceptprodukt, en produkt som ska visa OEM var nivån ska vara.

Btw. Magnesium är JÄVLIGT kallt vid -15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparven89:

Riktigt bra skrivet!
Men skulle du rekommendera plattan som en möjlighet ersättare för en bärbar vid webbutveckling (on the fly)?

Det beror på vilken kontext/verktyg du anv. Kör du VS/Photoshop/lokal webbserver&DB så kör en Ixx baserad (Surface Pro), lättare kodning, lösupplöst bildhantering etc kör Clovertrail (Thinkpad Tablet2/Envy X2). Använder du typ Squarespece, Wordpress etc och kör serverprylar via Remote Desktop/Azure etc då funkar Surface RT utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orvarino:

Det beror på vilken kontext/verktyg du anv. Kör du VS/Photoshop/lokal webbserver&DB så kör en Ixx baserad (Surface Pro), lättare kodning, lösupplöst bildhantering etc kör Clovertrail (Thinkpad Tablet2/Envy X2). Använder du typ Squarespece, Wordpress etc och kör serverprylar via Remote Desktop/Azure etc då funkar Surface RT utmärkt.

Kalas!
Det var exakt vad jag undrade över Får se hur det känns att pilla lite på RT nu under veckan, om det känns rätt så blir nog även jag en användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av orvarino:

Specmässigt. Vad gäller benchmarking så är det inte tillämpligt eftersom man valt olika strategier. IPads sandboxade miljö med avsaknad av kontrakt mellan applikationer, i princip inga portar eller nativestöd för externa enheter etc gör att allt kraft går till interaktion och den körande applikationen. Det blir lite som att ordna ett dragrace mellan en Porsche 911 och en Audi Allroad och bortse från terrängegenskaper, lastutrymme och passagerarplatser etc som gynnar Audin. Jag ser inte Surface & iPad som konkurrerande/jämförbara devices. Surface är inte en devicetyp som kommer att impulsköpas av mallrats i USA (apropå en del nyheter i närtid). Det är en första smak på plattorför företaget. Men det är en konceptprodukt, en produkt som ska visa OEM var nivån ska vara.

Btw. Magnesium är JÄVLIGT kallt vid -15.

Det är.väl mer så att Tegra 3 alltid var en överhypad processor som aldrig var så bra. Jämfört med t. ex. Snapdragons S4 eller den motsvarande processorn i iP4 så får du förvisso högre prestanda i flertrådade syntetiska test, ibland. Men i real-world prestanda så är T3 nästan alltid det sämre valet. Trots att den var hypad och hade 4 kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tegra 3 är ingen höjdare nej. Den är rent utav långsam på tex OpenGL. Apples A6 är dubbelt så snabb på OpenGL tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Tegra 3 är ingen höjdare nej. Den är rent utav långsam på tex OpenGL. Apples A6 är dubbelt så snabb på OpenGL tex.

Å andra sidan så lär man ej köpa en surface för att köra tyngre spel på i och med att app-utbudet är så litet.

Själv så har jag ej köpt min surface ännu för vill helst göra det från Sverige och inte tyskland men om den inte hinner släppas till jul så lär jag importera en från tyskland ändå. Har skickat mail till microsoft sverige för att höra med dom angående release så jag postar här när jag får svar.

Permalänk
Skrivet av Votarg:

Å andra sidan så lär man ej köpa en surface för att köra tyngre spel på i och med att app-utbudet är så litet.

Själv så har jag ej köpt min surface ännu för vill helst göra det från Sverige och inte tyskland men om den inte hinner släppas till jul så lär jag importera en från tyskland ändå. Har skickat mail till microsoft sverige för att höra med dom angående release så jag postar här när jag får svar.

Apputbudet växer dock explosionsartat, jag har slökollat de sista par veckorna och den Svenska marknaden ökar med ungefär tusen appar var femte dag. 14189 idag i alla fall. Men poängen är ju att processorn är underdimensionerad i förhållande till konkurrenterna och vissa spel (Adera) är grymt tröga på en Surface RT, vissa appar är också, IMO, oanvändbara p.g.a. lag (Amazon). Visserligen är app problemen mindre viktiga då man har en fullfjädrad webb browser, men att en Surface ibland "tagit vatten över huvudet" går det inte att komma ifrån.

Fortfarande bättre än en iPad dock - till och med frugan håller med om det;

Hon fick sin egen en dag eller två efter inlägget ovan och sedan dess har hon använt sin iPad en gång - p.g.a. att batteriet var urladdat.

Ingen officiell svensk release på denna sidan av året vad jag vet.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Uppdaterad review. Fick en Remote Desktop-fråga som behövde belysas. Med video, om än rudimentär.
http://oscarsvensson.se

Permalänk
Medlem

Ni som beställt från Tyskland senaste veckorna, hur lång leveranstid har det varit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Ni som beställt från Tyskland senaste veckorna, hur lång leveranstid har det varit?

Det gick snabbt när jag beställde nyligen. Jag beställde en torsdagkväll och fick leveransen med UPS följande tisdag.

Permalänk
Medlem

Fick svar från Microsoft att dom fortfarande inte har någon planerad release av surface i Sverige. Skulle nu beställt en från tyskland om dom inte hade haft slut på deras blå touchcover i snart en månad.

Permalänk
Medlem

Fann något intressant nu. Även fast man inte kan välja blå touchcover när man vill köpa en surface genom tyska microsoft store, så kan man lägga till en i varukorgen tillsammans med en surface. Mycket märkligt, hoppas det kan hjälpa någon som var i samma sits som jag.

Permalänk
Medlem

Bara jag som har problem att nå den tyska webbshopen?
Får meddelandet: "Es ist leider ein Problem mit Ihrer Anforderung aufgetreten. Zurück zur Microsoft Store-Startseite."
Googletranslate: "Det finns ett problem med din förfrågan. Tillbaka till Microsoft Store hemsida."

Permalänk

Ni som beställt från tyskland, hur mycket gick kalaset på allt som allt? Med ev. skatt och tull inräknat. Den med touch cover, då.

Permalänk
Skrivet av Full Strike:

Ni som beställt från tyskland, hur mycket gick kalaset på allt som allt? Med ev. skatt och tull inräknat. Den med touch cover, då.

5000 landade jag på med bankens växlingskurs SEB, tull osv tillkommer inte då det är tyskland...

Permalänk
Skrivet av helas:

5000 landade jag på med bankens växlingskurs SEB, tull osv tillkommer inte då det är tyskland...

I tillägg använder de den Svenska momssatsen utan att priset ändras för dig som kund, så har man möjlighet att dra moms får man en ännu bättre deal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av helas:

5000 landade jag på med bankens växlingskurs SEB, tull osv tillkommer inte då det är tyskland...

Ok, var ju inte så blodigt Var exakt beställde du ifrån då?

Permalänk

microsoft.de, tar mig friheten att klippa in mitt kvitto nedan

Vielen Dank für Ihren Einkauf
Verwenden Sie immer Ihr Microsoft-Konto, um auf Ihr Microsoft Store-Konto zuzugreifen, und nicht einen möglicherweise erstellten Alias.
Ihr Beleg wurde geschickt an XXXX
Kaufnr.: XXXXX
Surface mit Windows RT
 
Menge: 1
Liefermethode:
Versand in Schachtel
Sprache: 32 GB mit schwarzem Touch Cover
579,00 €
Versandart
Standard - VERSANDKOSTENFREI
Versand: 0,00 €
Zwischensumme: 463,20 €
MwSt-Betrag: 115,80 €
Gesamt: 579,00 €

Permalänk
Medlem

Passade även jag på att beställa en. Så får se hur det hela slutar (=
Men har man tur nog så borde plattan vara här lagom till nästa vecka någongång

Permalänk
Medlem

Beställde en i onsdags men beloppet är fortfarande bara "Reserverat". Känns som detta kommer ta ett tag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Votarg:

Beställde en i onsdags men beloppet är fortfarande bara "Reserverat". Känns som detta kommer ta ett tag...

Samma här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Votarg:

Beställde en i onsdags men beloppet är fortfarande bara "Reserverat". Känns som detta kommer ta ett tag...

Skrivet av Laban80:

Samma här...

Även mitt belopp står som reserverat och så står själva beställning som "hanteras". Får väll hoppas på att de sätter fart lagom till nästa vecka

Permalänk
Medlem

Beställde onsdag lunch och den är nu i på väg.