Creative släpper Sound Blaster Z – nya ljudkort för spel och nöje

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Ja exakt. Felskrivning helt enkelt.

Intressant läsning. Men enligt mig så är ett bra ljudkort bra till både musik, film och spel och inte bara någon/några av dem..

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Intressant läsning. Men enligt mig så är ett bra ljudkort bra till både musik, film och spel och inte bara någon/några av dem..

Det är som att säga att spel ska ha bra story/gameplay/grafik/ljud/karaktärer och inte bara en eller några av dessa komponenter bara för att det är ett spel. Eller som att ett par bra och dyra hörlurar ska kunna prestera utmärkt till ALLA genrer av musik bara för att dom är dyra hörlurar (exemplen kan vara ändlösa). Hade vi haft sånt i världen hade vi haft ett mycket mindre sortiment av produkter och det hade varit mycket lättare att välja sina varor!

Båda korten är utmärkta. Men för vissa, så som mig, föredrar jag det ena över det andra när det kommer till specifika avdelningar så som film, musik och spel i det här fallet. Vissa produkter ska helt enkelt vara bättre än andra produkter i vissa aspekter, det är därför vi har variation av produkter på marknaden och inte enbart En Produkt To Rule Them All.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Så kan man också se på saken. Fast då spelar väll ljudkortet en stor roll om hur resultatet blir?

Jag har inget dyrt ljudkort att testa med utan bara det inbyggda Realtek och ett billigt Asus Xonar och mellan dom märker jag inte direkt nån skillnad. Det vore ju intressant att testa med ett riktigt bra kort för att höra om det blir nån skillnad. Mina gamla hemmabio grejer är väl i och för sig inte så fantastiska heller.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Satte i mitt Auzen X-Plosion 7.1 igen och herre gud vilken skillnad på ljudet jämfört med det inbyggda på moderkortet ( ASUS P8Z77-V LX2). Kör spdif och DD-Live ut. Moderkortet har bara analoga ut.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Har någon här köpt ett av de nya korten (är främst intresserad av Zx) och kan jämföra dom med andra väl ansedda ljudkort som ASUS Xonar Essence STX etc. Är intresserad av både hörlursförstärkaren (lyssnar främst med Beyerdynamic DT 770 Pro) samt om mikrofonen är något att ha. Kombinationen Essence STX + en kvalitativ mikrofon blir ju avsevärt dyrare, detta kan ju förhoppningsvis vara ett budgetval med hyfsad kvalité.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

" the native chipset might improve quality due to producing less jitter, but it's unlikely to be audible. but they both use the same opamps, headphone amp, and dacs, as well as nichicon fg capacitors." -Porkpiecat

Nu vettefan hur trovärdig hans info är men det låter ju klart intressant.

källa: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18490790
trådens namn: ASUS Xonar Essence STX or Creative Sound Blaster ZxR

EDIT: Mer info.

http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=112387 här finns en jämförelselista på serien och som jag läst mig till från pressmaterialet så ska det inte skilja nått på hörlursdelen förutom att den inte går att byta OPampar förutom på ZxR. Hoppas detta hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag har haft Sound Blaster-kort sedan Sound Blaster 16 och det var ett ISA-kort så ta ditt snack någon annanstans. Creatives drivrutiner fungerade ok tills Windows Vista släpptes. Sen dess har det varit ett rent helvete om man inte hade deras senaste modeller.

Creative kommer dö ut snart. Sanna mina ord. Man kan inte misshandla sin kundkrets i hur många år som helst utan att det straffar sig.

Jag har aldrig haft Vista endast XP och nu Windows 7, så förmodligen så pass lång tid så Creative fixade till drivrutinerna. Däremot fick jag inte mitt gamla SB LIVE! (framtagit i slutet på 90-talet) att fungera på mitt Windows 7 64-bit så jag köpte ett PCI low profile X-Fi och det fungerade från scratch.

Så jag kan tänka mig att det var ett helvete under Vista tiden, då jag läst endel kommentarer om det. Men som sagt personligen så har det fungerat klockrent för mig hela vägen. Ledsen om jag kom åt en känslig punkt och ber om ursäkt om du kännde dig påhoppad.

Det enda är ju PCI hole:t jag har behövt tänka på att aktivera i BIOS under åren + att SB vill inte dela IRQ plats med någon annan enhet om det så är USB, eller andra PCI platyser där man har ett kort på. Så jag har alltidplacerat mina Soundblaster på en PCI plats som inte delat IRQ med något annat.
http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_hole

ps. Mitt första Soundblaster var ett SB AWE32 16-bit ISA som satt i en Pentium 75Mhz som jag köpte tidigt under våren 1995.
Har även haft ett SB 16 som satt i en av mina 6 burkar ocvh fungerade i slutet på 90-talet.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

För mig har det varit lite si och så med Creatives drivrutiner under åren, men det X-fi Fatal1ty jag kör med nu har funkat helt perfekt i Windows 7 och 8. När jag körde XP med de tidigaste drivrutinerna krånglade det en del däremot.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.