Creative släpper Sound Blaster Z – nya ljudkort för spel och nöje

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Creative släpper en drivrutin sedan skiter de i sin produkt. Tänker aldrig mer köpa något från det företaget.

Nu ska du inte dra förhastade slutsatser, Recon3D serien fungerar hur bra som helst, förutom att de är lite halv dåliga när det kommer till hårdvaran, men de använder samma chip som Z-serien och jag har knappt några problem med det, den spelar upp ljudet som den ska i alla fall, är inte som X-Fi och bakåt då det enda var brus och åter brus till och från och ljudet bara dör så måste man starta om för att det skall hoppa tilbaka igen.

Sen buggar i programvaror kommer man inte ifrån, inte ens ASUS ljudkort är bugg fria även fast folk tycker de är bra, men det finns ju gränser.

Jag kommer i alla fall se vad folk ger för betyg på dem och så får man hoppas på att korten som inte är i klass med X-Fi när det kommer till drivrutiner, vilket jag tvivlar på, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Tyvärr är inte allt guld och gröna skogar när det gäller Asus drivrutiner, det är mer än generell brist, skillnaden är väl att Creative har haft längre tid på sig att bygga upp ett dåligt rykte kring mjukvara.

Självklart är inte ASUS perfekt, det är inget företag.

Köpte för ett halvår sedan Creative X-Fi HD USB (externt) men slängde skiten för ett par veckor sedan när jag hade tröttnat på allt knaster.

Fick bli ASUS Xonar Essence ONE (också externt) och har aldrig varit såhär nöjd. Visst, prisskillnaden är enorm men inte ska man få knaster från ett kort som kostar kring 800 Kr (creative)..

Permalänk
Proffsmobbare

"Sound Blaster ZXR har flera anslutningar, inklusive en patentskyddad anslutning till DBpro, ett dotterkort som erbjuder optisk utgång för enastående uppspelning"

Och där slutade jag läsa tramset..

Permalänk
Skrivet av IntelAti:

Nejtack! Creative gillade man tills man insåg vilket skitföretag de är med drivrutiner. Dyrt skit med ännu billigare komponenter och massa flashiga namn.

Håller mig till mitt Xonar

Av egen erfarenhet kan jag säga att Creatives drivrutiner är läskigt bra och stabila, har inte haft en enda krasch eller nåt på typ 7 år.

Skrivet av Simcon:

Vill se tester på hur dessa står sig mot Asus Xonar Essence ST/STX, prisklassen på "Zx" verkar vara satt mot ST/STX, men sett till funktioner så låter "ZxR" mer som en konkurrent till ST/STX, så tester så får man se hur bra de är. Saker som klassificeras mot gamers tenderar ofta att ha ett visst överpris, så vi får se...

EDIT: Tycker gott att de kan se till att ha bra drivrutiner till sina ljudkort, något även Asus borde tänka på. Utvecklingskostnaden på att se till att ljudkorten har bra drivrutiner är låg i förhållande till hur mycket som krävs på ex. grafikkort och dy. så jag tycker att det borde kunna gå att få ihop ekvationen. Förhållande mellan drivrutiner och utvecklingskostnader på en produkt borde innebära att man kan lägga lite extra på drivrutinerna och få ut så mycket mer av produkten.

Av egen erfarenhet kan jag säga att Creatives drivrutiner är läskigt bra och stabila, har inte haft en enda krasch eller nåt på typ 7 år.
Förresten så ska dessa kort jämföras mot Xonar Phoebus och inte ST/STX.

Skrivet av Ultra94:

behövs ljudkort verkligen

Ja det behövs verkligen.
Det blir ett ENORMT lyft i ljudkvalité när man går från onboard pissljud till separat ljudkort, har man en gång skaffat ljudkort så kommer man aldrig gå tillbaks till onboard.

Skrivet av Mordrana:

Synd att deras drivrutiner samt ljudkort är skit. totalt.

Av egen erfarenhet kan jag säga att Creatives drivrutiner är läskigt bra och stabila, har inte haft en enda krasch eller nåt på typ 7 år.
Och deras ljudkort är extremt bra.

Skrivet av Fuusko:

Creative har under en längre tid visat att de inte längre är bäst på marknaden då deras drivrutiner är rena rama skämtet som ofta bidrar till klick och knaster -ljud..

Tacka vet jag ASUS.

Av egen erfarenhet kan jag säga att Creatives drivrutiner är läskigt bra och stabila, har inte haft en enda krasch eller nåt på typ 7 år.

Skrivet av Swedish Berserk:

Finns det någon anledning för en att köpa ljudkort? Kan det vara lönt att köpa om man kör en stereo med AUX? Vad säger ni?

Det blir ett ENORMT lyft i ljudkvalité när man går från onboard pissljud till separat ljudkort, har man en gång skaffat ljudkort så kommer man aldrig gå tillbaks till onboard.

Permalänk

Väldigt synd att korten är röda.
Det förstör ju allt om allt i datorn är svart och sen är ljudkortet helt plötsligt rött.

Undrar om DBpro grejen faktiskt ökar ljudkvalitén, nån som vet?

Väldigt saftig prislapp på ZxR.. men det är säkert bra då Creative gör VÄLDIGT bra produkter med VÄLDIGT stabila och fina drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Visar ju bara bilder på undersidan, syns ju ändå inte:p

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Avstängd

Creative gör bra grejjer.

Suttit på mitt x-fi xtreme gamer kort nu sedan det lanserades. Funkar fortfarande klockrent!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

ska fixa en usb dac nån dag då mitt x-fi låste datorn tillslut och det integrerade ljudkortet är hyffsat men jag hör lite skillnad ändå... vem fan köper dessa när de kostar som grafikkort, jag är inte villig att betala mkt över 300 kr för ett nytt ljudkort... dessutom kan man lika gärna köpa ett dyrt usb headset och hoppsan, ljudkortet ingår... samt är man audiofil och har riktigt dyra lurar varför ska man köpa creatives skit, då är det väl en dac som gäller.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ultra94:

behövs ljudkort verkligen

Oh ja, latency vid musikskapande är ingen höjdare, så det behövs verkligen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Creative har under en längre tid visat att de inte längre är bäst på marknaden då deras drivrutiner är rena rama skämtet som ofta bidrar till klick och knaster -ljud..

Tacka vet jag ASUS.

Skrivet av Mordrana:

Synd att deras drivrutiner samt ljudkort är skit. totalt.

Skrivet av IntelAti:

Nejtack! Creative gillade man tills man insåg vilket skitföretag de är med drivrutiner. Dyrt skit med ännu billigare komponenter och massa flashiga namn.

Håller mig till mitt Xonar

Nu vet jag inte vilka ljudkort ni har haft från Creative, men själv har jag haft tre olika och inget av dem har haft några konstigheter eller buggiga drivrutiner. Jag har ett X-Fi som jag köpte 2007 och det funkar kanonbra. Visst finns det bättre ljudkort, men är man så jävla kräsen skulle jag inte välja ett från Asus heller, för det är definitivt inte några 'audiofil'-grejer. Och ärligt talat, tycker ni att "SoundBlaster X-Fi" är ett mer "flashigt" namn än 'Asus Xonar Phoebus' eller 'Asus Xonar Essence STX' ? Trams.

Skrivet av fermia:

är nöjd med mitt x-fi men snyggt va det och förmodligen underbart till spel

Fattar inte hur ni gör med era creative ljudkort.Har haft detta i över 2 år och aldrig strulat.Kör win 8 nu och hur stabilt som helst.

Jag håller med dig, Creative har gjort en hel del bra grejer genom åren.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd

Gillar den röda färgen, har haft Creative -ljudkort i äldre maskiner & har aldrig varit missnöjd med något.. I dagsläget kör jag på moderkortets ljudkrets men kan lätt tänka mig att köpa ett Sound Blaster Z i framtiden ihop med ett par schyssta lurar då jag flyttar till lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Av egen erfarenhet kan jag säga att Creatives drivrutiner är läskigt bra och stabila, har inte haft en enda krasch eller nåt på typ 7 år.

Av egen erfarenhet kan jag säga att Creatives drivrutiner är läskigt bra och stabila, har inte haft en enda krasch eller nåt på typ 7 år.
Förresten så ska dessa kort jämföras mot Xonar Phoebus och inte ST/STX.

Av egen erfarenhet kan jag säga att Creatives drivrutiner är läskigt bra och stabila, har inte haft en enda krasch eller nåt på typ 7 år.
Och deras ljudkort är extremt bra.

Av egen erfarenhet kan jag säga att Creatives drivrutiner är läskigt bra och stabila, har inte haft en enda krasch eller nåt på typ 7 år.

Du verkar ju vara läskigt säker på det där

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

ASIO drivrutiner?

Man kan väll bara köra en ljudkälla i taget med ASIO drivers?
Så blir det i alla fall när jag kör ASIO4all med pro tools, alla andra ljudkopplingar "stängs av".

Skrivet av Justbecause:

Oh ja, latency vid musikskapande är ingen höjdare, så det behövs verkligen

Skickades från m.sweclockers.com

Fast då köper man knappast ett Sound Blaster från creative?

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Skrivet av Theposjo:

Du verkar ju vara läskigt säker på det där

Ja det är jag faktiskt.
Har en kompis också som har Titanium HD, den funkar förstås också som en dröm (vad annars kan man vänta sig från Creative).

Hm det suger att få ett kort till (DBpro) som man måste klämma in nånstans mellan grafikkorten och ljudkortet.

Permalänk
Medlem

Mitt Asus Xonar Essence STX sitter fortfarande ohotat i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Nejtack! Creative gillade man tills man insåg vilket skitföretag de är med drivrutiner. Dyrt skit med ännu billigare komponenter och massa flashiga namn.

Håller mig till mitt Xonar

Jaa för asus har ju skit bra drivers hahaha sitter på ett xonar phoebus och jag kan spela bf3 i hela 10min innan hela datorn hänger sig. det finns en beta driver som ska fixa det men om jag installerar den så hittar den ej mitt kort LOL 1.600kr i sjön! ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Fick ni pengar av creative för denna artikeln? Tänkte på orden som: "fenomenal ljudkvalitet" "enastående uppspelning". Eller är det verkligen så bra?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Skrivet av nino:

Fick ni pengar av creative för denna artikeln? Tänkte på orden som: "fenomenal ljudkvalitet" "enastående uppspelning". Eller är det verkligen så bra?

Eh förstår du inte att de har bara kopierat Creatives pressmeddelande eller reklam sida?
Hur svårt kan det vara att klura ut det, hårdvaru sajter gör det hela tiden.

EDIT: det t.o.m. står med stora bokstäver högst upp: "Pressmeddelande", suck alltså.

Permalänk
Medlem

detdär med dotterkort känns ju sisådär.. ännu en plats som ska fyllas, mer bök.. känns som dem kunde implementerat dotterkortets funktioner i pappakortet.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Ser lovande ut, undrar om man får plats med ett =3

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

De har inte tänkt på att de flesta som köper hemmabiosystem är uppsnurrade på att köra HDMI på allt?

Edit: Jag hade en gång ett 'bra' ljudkort från soundblaster, nån audigy variant. När de sedan släppte nästa generations ljudkort så bytte de ut de nerladdningsbara drivrutinerna för mitt ljudkort till något som gjorde det till det billigaste, billiga crappet man kunde hitta. -Utan några funktioner som helst.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

detdär med dotterkort känns ju sisådär.. ännu en plats som ska fyllas, mer bök.. känns som dem kunde implementerat dotterkortets funktioner i pappakortet.

Ja, men vart skall de göra av uttagen någonstans som sitter på DBpro:n kortet? För de får ju inte plats verkar det som på ljudkortet.

Permalänk

Är det seriöst bara jag som ställer mig frågande till om DBpro kortet verkligen höjer ljudkvalitén? Jag har frågat i typ 4 olika forum om det och alla vägrar svara.
Jag förstår att det inte finns någon som har testat kortet än men jag tänker generellt på om optiskt grejs kan höja ljudkvalitén..

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

sitter kvar med mitt 7 år gamla x-fi, kan inte släppa frontpanelen, fullstor phonoplugg rätt in är smutt.

Asus Xonar STX låter dig stoppa in den bakifrån, i ett 6.3mm jack.

Körde med ett X-Fi förut. Hade också skumma knaster till och från. Dock var som skrämde iväg en från deras produkter var den där resan gentemot den där killen som knopade ihop drivrutiner.

Tycker de här korten bara ser ut och vara billiga samt töntiga. Är det en CD/DVD spelare eller ett ljudkort? Kretsporr ska det vara.

Permalänk
Medlem

Själv är jag nöjd med använda Toslink från dator till Yamaha reciever.

Undra bara om ett ljudkort skulle göra någon större skillnad i mitt setup?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Intel Core™ i9 10900K | Corsair H100 | 4x8 GB Corsair 2933Mhz | ASUS ROG STRIX Z490-F | ASUS GTX 2080 8GB | Corsair AX 850W | Samsung 980 PRO 1TB | Logitech Wireless Solar K750 | Logitech Wireless G603 | Yamaha RX-V757 | Dynavoice 7-1 Surround | ASUS 27" ROG Swift PG279Q | BenQ GW2780 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Fick ni pengar av creative för denna artikeln? Tänkte på orden som: "fenomenal ljudkvalitet" "enastående uppspelning". Eller är det verkligen så bra?

Ja en recension vore ju inte fel, impulsköpte ju nästan kortet direkt (använder inbyggt ljudkort i en asusbräda just nu, så det kanske är på tiden).

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deusxxx:

Själv är jag nöjd med använda Toslink från dator till Yamaha reciever.

Undra bara om ett ljudkort skulle göra någon större skillnad i mitt setup?

Nej....men en bättre DAC än den i din reciver skulle lyfta ljudet en del......

Permalänk
Medlem

STAY AWAY.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeno88:

Creative släpper en drivrutin sedan skiter de i sin produkt. Tänker aldrig mer köpa något från det företaget.

ja för de är ju värt att släppa drivrutiner 1gång i månaden när de inte behövs.

Har för övrigt att billigt soundblaster ljudkort som jag ägt i 5år, kostar idag 370kr ~ och efter att ha kört med moderkorts ljudet i ett par månader så stoppade jag i mitt gamla ljudkort igen för att se om de blev någon skillnad... fy fan säger jag, hur teknologin för ljud på moderkort går ju inte fram alls, med de billigare ljudkortet så blev de som dag och natt. Skulle verkligen vilja veta hur dessa dyrare kort presterar.

För övrigt så tyckte jag den stora skillnaden var att ljudet blev mindre grötigt (lättare att höra en skype konversation ihop med andra ljud inträffar) och att de låter mer naturligt när objekt flyger runt om en. Finns många som inte märker någon skillnad men de är erat eget fel att ni förstört eran hörsel.

edit: Hade glömt bort varför jag tyckte att ljudet i bad company 2 och bf3 var de bästa jag hört i spel någon gång, fy fan säger jag vad mäktigt de är att höra när vapnen pumpar. Detta finns ej med moderkorts ljudet.

edit2: http://www.inet.se/produkt/6303299/creative-sound-blaster-aud... kommer vara de bästa 240kr du spenderat, bra jävla mycket mer värt en att spendera 1000kr extra för 20fps mer.

Permalänk
Medlem

Våga vägra creative!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!