Creative släpper Sound Blaster Z – nya ljudkort för spel och nöje

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deusxxx:

Min Yamaha RX-V757 har 192 kHz/24-Bit DAC för alla kanaler. Läste att detta ljudkortet ligger på samma nivå.

Är det något som jag missat?

Låna hem en extern DAC och prova då olika kretsar konverterar olika bra oavsett om det står 192 kHz/24-Bit på dem

Permalänk
Medlem

Ja som säkert skrivits många gånger innan här bland kommentarerna, RUTTET företag! Efter dålig support och drivrutins-incidenten när Windows Vista kom på tapeten så tänker jag fan aldrig stödja de här jävlarna igen!

För er som missat det finns det en hel del artiklar om det här på Sweclockers.
Sweclockers sökmotor är verkligen inte på topp nu insåg jag när jag tänkte att jag skulle vara snäll och länka!

EDIT: saxat från wiki
"When Windows Vista was released, there was only a single beta driver for the Creative Audigy series that was usable on the operating system with minimal functionality and frequent instability reported by users. A Creative Forum activist named Daniel K. (His real name is Daniel Kawakami who is from Brazil) modified drivers from the X-Fi and applied it to the Audigy and Live! series, restoring most if not all of the features that came with the original XP setup CD in Vista. X-Fi drivers have noticeably better sound quality under Vista, and more bug fixes because of the newer build (last modified version is 2.15.0004EQ April). He managed to enable the X-Fi Crystallizer to work on Audigy series cards in software, however because of the patents involved, he was forced to remove all the modified drivers and DLL patch. The event ended as a PR disaster for Creative as they put legal pressure on a user who had succeeded in creating working Vista drivers where Creative had failed, especially on the Creative Forum and technical blog sites. It is possible that many previously loyal customers refused to buy Creative products and turned to other brands as a result."

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

2012 så har jag väldigt svårt att förstå vad Creative kan tillför till denna marknaden? För dessa pengar som man ska betala för toppmodellen får man ett fullt professionellt interface med milsvida mer möjligheter och välskrivna drivrutiner.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så varför lägger du spaltmeter på att snacka om något du uppenbarligen har noll till ingen erfarenhet av?

Drivrutinerna till de senaste generationen av ljudkort från Creative är ett stort jävla skämt. Icke existerande till extremt dåligt fungernade så länge inte solen råkar vara i zenit med månen och man har exakt rätt kombination som någon på Creative kände för att ge stöd för det årtiondet.

Säger bara Windows Vista. Räcker så.

Har haft MÅNGA Creative kort dock ej de senaste som sagt. Och nej jag kör inte Windows Vista (vem gör?)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy_h:

Ja som säkert skrivits många gånger innan här bland kommentarerna, RUTTET företag! Efter dålig support och drivrutins-incidenten när Windows Vista kom på tapeten så tänker jag fan aldrig stödja de här jävlarna igen!

För er som missat det finns det en hel del artiklar om det här på Sweclockers.
Sweclockers sökmotor är verkligen inte på topp nu insåg jag när jag tänkte att jag skulle vara snäll och länka!

EDIT: saxat från wiki
"When Windows Vista was released, there was only a single beta driver for the Creative Audigy series that was usable on the operating system with minimal functionality and frequent instability reported by users. A Creative Forum activist named Daniel K. (His real name is Daniel Kawakami who is from Brazil) modified drivers from the X-Fi and applied it to the Audigy and Live! series, restoring most if not all of the features that came with the original XP setup CD in Vista. X-Fi drivers have noticeably better sound quality under Vista, and more bug fixes because of the newer build (last modified version is 2.15.0004EQ April). He managed to enable the X-Fi Crystallizer to work on Audigy series cards in software, however because of the patents involved, he was forced to remove all the modified drivers and DLL patch. The event ended as a PR disaster for Creative as they put legal pressure on a user who had succeeded in creating working Vista drivers where Creative had failed, especially on the Creative Forum and technical blog sites. It is possible that many previously loyal customers refused to buy Creative products and turned to other brands as a result."

Ingen större förlust att det inte fanns drivers till Vista, Vista i sig var ju ändå genomruttet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurtone:

Jag tror de har gjort en del designmissar:

1. Ingen 6.3mm uttag för hörlurar
2. Optisk ut på ett separat kort
3. Inte utbytbara (?) op-amps

Av tre så har du bara ett rätt: Nr 2

Står i pressmeddelandet att det är utbytbara op-amps.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Jag har aldrig haft några som helst problem med drivrutiner till mitt Asus Xonar DX. Har haft det i ca 2 år tillsammans med Windows 7 64 bitars.

Och ja, ett vettigt ljudkort är jävligt nödvändigt för de flesta! Den som inte hör en stor skillnad mellan ett 200kr-ljudkort och de flesta integrerade ljudkorten på moderkort måste nästan vara döv.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Har ett x-fi titanium har inte haft några problem med det sedan jag köpte det för 3 år sedan. Får några dagar sedan installerade jag Windows 8 64bit, ljudet dör efter en omstart av systemet och alla inställningar i resetar till default. Det finns en del workarounds men inga har fungerat för mig på ett tillfredsställande sätt.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

http://support.creative.com/downloads/welcome.aspx?nDriverTyp...

XFTI_PCDRV_WIN8_BETA_US_2_17_0008C.exe

Den kör jag med inga problem alls

this download contains a beta driver providing Microsoft® Windows® 8 support for Creative Sound Blaster® X-Fi™ Titanium series of audio devices.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Synd är däremot hur mycket av ett smutsigt skitföretag Creative är. Eländig support och skitdrivrutiner.

Jag har haft så mycket onödiga problem med mitt X-Fi Xtreme Gamer-kort att jag helst hade sett hela Creative smulas ned till spillror av ett företag. Never again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Synd är däremot hur mycket av ett smutsigt skitföretag Creative är. Eländig support och skitdrivrutiner.

Jag har haft så mycket onödiga problem med mitt X-Fi Xtreme Gamer-kort att jag helst hade sett hela Creative smulas ned till spillror av ett företag. Never again.

Kört med ett X-Fi sen det kom, inga problem... skumt.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Synd att det inte kommer i lågprofil så vi med små lådor kan få bättre ljud också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Antar att folk som klagar på drivrutiner sitter/suttit på gamla X-Fi kort. Som ägare av ett XtremeMusic kan jag hålla med om att de ej fungerar optimalt i Vista och senare Windows, men jag har hittills inte hört talas om någon som haft problem med Recon3Ds drivers. Har man dessutom spanat in komponenterna på dessa nya kort så ser man att det handlar om riktiga grejer denna gången, jämfört med leksakerna i R3D-serien. Sluta snacka skräp innan ni har koll.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk

Jag sade också att jag aldrig mer skulle köpa Creative pga struliga drivrutiner, för länge sedan. Detta var någon gång under Win95/98, och det är tur att man får ändra sig, för nu har jag ok ljud på jobbdatorn sen ett par år tillbaka, tackvare Creative.
0% krångel.

Dessa nischade gaming-kort kommer jag dock aldrig förstå mig på, men men, det är ju såklart en smaksak.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

De har för dåligt rykte med drivrutiner, jag skulle lätt välja Creative vilken dag som helst över moderkortsljudkort eller Asus drivrutiner som kunde få i stort sett vilken applikation som helst att krascha bara man tog på hårdvaruacceleration. Dessutom så får man bäst stöd för gamla spel med Creative, andras EAX låter helt åt skogen.

Har även testat M-audio revolution 7.1 som fick bra kritik (men hade usel dynamik och kass EAX), Terratec (dynamik med igen EAX helt åt skogen).

Har endast haft två problem med Creative, och det var vid Via KT133A chipset tiden då ljudet kunde klippa rätt rejält, vad det berodde på vet jag inte, och sedan så tog det Creative 1 år att fixa fungerande drivrutiner för Vista X64 men det operativsystemet var inte mycket att ha ändå så jag körde vidare med XP.

Edit: Provade på Windows 8 lite kort, och det var inga problem med ljudet.

Edit2: Vissa grundinställningar är inte så smarta egentligen. CMSD-3d t.ex. bör inte vara på som default eftersom det får ljudet att låta dåligt vid musikspelning, åtminstone i 2 kanaler.
Men det är utmärkt till spel för att bättre lokalisera ljud. Crystalizer är också rent skräp, men det behöver man inte ta på.

Edit3: Recon3d är inte audiofil ljudkort, p.g.a. avsaknad av rak frekvenskurva.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av fermia:

http://support.creative.com/downloads/welcome.aspx?nDriverTyp...

XFTI_PCDRV_WIN8_BETA_US_2_17_0008C.exe

Den kör jag med inga problem alls

this download contains a beta driver providing Microsoft® Windows® 8 support for Creative Sound Blaster® X-Fi™ Titanium series of audio devices.

Självklart kör jag med dessa drivrutiner, har även testat win 7 drivrutiner med samma problem. Creative har går ut med att de ska släppa nya drivrutiner den 30 november så förhoppningsvis löser det problemet. Om du googlar på det så är det väldigt många som har samma problem som jag Google på "Windows 8 no sound x-fi"

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Jag har aldrig haft några som helst problem med drivrutiner till mitt Asus Xonar DX. Har haft det i ca 2 år tillsammans med Windows 7 64 bitars.

Och ja, ett vettigt ljudkort är jävligt nödvändigt för de flesta! Den som inte hör en stor skillnad mellan ett 200kr-ljudkort och de flesta integrerade ljudkorten på moderkort måste nästan vara döv.

Vad är det som gör så stor skillnad då, har man hemmabiosystem så är det ju HDMI som gäller som finns på grafikkortet. När det gäller analogt ut från ljudkortet så undrar man ju i så fall om DAC som används i 200kr-ljudkort nu är så överlägsna varför använder man inte dom på moderkorten också i så fall för det skulle ju knappast höja kostnaden på moderkortet nåt speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Antar att folk som klagar på drivrutiner sitter/suttit på gamla X-Fi kort. Som ägare av ett XtremeMusic kan jag hålla med om att de ej fungerar optimalt i Vista och senare Windows, men jag har hittills inte hört talas om någon som haft problem med Recon3Ds drivers. Har man dessutom spanat in komponenterna på dessa nya kort så ser man att det handlar om riktiga grejer denna gången, jämfört med leksakerna i R3D-serien. Sluta snacka skräp innan ni har koll.

Jag har ett Recon3D pro och har haft det i ett år snart och jag har haft ett enda problem med det och jag vet inte vad det beror på, för när jag enbart använder skype och det är någon som ringt mig och jag har en flash video igång kan ljudet fuck upp och dö eller brusa, sker dock väldigt sällan, hände mer ofta innan jag bestämde mig för att installera om drivrutinerna och stängde av alla uppstarts program innan jag installerade, för enligt en av creatives installations guider så skall man stänga av alla uppstarts program innan installtion, för de kan fucka upp installationen och nu när jag gjorde detta har kortet fungerat till 99%, istället för 90% som det var innan.

Men problemet är ju tyvärr kvar och jag har varit i kontakt med supporten hos creative och deras test grupp säger att det inte ska vara några problem mellan skype och kortet och jag börjar hålla med dem, eftersom skype använder flash och spelaren på youtube gör det och problemet uppstår enbart när jag har dem uppe samtidigt, så jag börjar undra om det är något mellan creatives drivrutiner och flash. Sen kan det ligga mellan Win7 och drivrutinen också. Men jag tycker det är så svårt att veta vad det är som gör detta eftersom problemet sker så sällan att man inte vet när det ska ske.

Men, men annars så är kortet hur bra som helst, även om DAC:en och några andra komponenter på den är kass. Den ger i alla fall bättre ljud än realtek kretsen som sitter på mitt ASUS P8Z77-V pro och det är huvudsaken för mig. För när jag använde realtek kretsen så var ljudet som att sitta och höra ljud från gamla filmer och sen vet jag inte tycker den har något slags ihåligt ljud alltså det låter lite som om man står i ett tomt rum, vet att man kan ställa olika miljöer på det för att det skall låta som om man är i ett badrum t.ex., men sånna effekter hade jag inte igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Vad är det som gör så stor skillnad då, har man hemmabiosystem så är det ju HDMI som gäller som finns på grafikkortet. När det gäller analogt ut från ljudkortet så undrar man ju i så fall om DAC som används i 200kr-ljudkort nu är så överlägsna varför använder man inte dom på moderkorten också i så fall för det skulle ju knappast höja kostnaden på moderkortet nåt speciellt.

Därför att moderkorts tillverkarna kostar inte på ljudet på moderkort som kanske ligger mellan ca 1000-2500 kr. Utan bara vill ha ut fungerade moderkort som ger dem pengar, därför gör de inte det.

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Vad är det som gör så stor skillnad då, har man hemmabiosystem så är det ju HDMI som gäller som finns på grafikkortet. När det gäller analogt ut från ljudkortet så undrar man ju i så fall om DAC som används i 200kr-ljudkort nu är så överlägsna varför använder man inte dom på moderkorten också i så fall för det skulle ju knappast höja kostnaden på moderkortet nåt speciellt.

Nej, DAC's i ljudkort för 200kr är inte ett dugg överlägsna, vad har du fått det ifrån? Det är antagligen precis samma saker där som återfinns på dom flesta moderkort.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Dessa kort är totalt meningslösa för just lyssna på musik och alldaglig användning, själv kör jag optisk ut till en DAC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, DAC's i ljudkort för 200kr är inte ett dugg överlägsna, vad har du fått det ifrån? Det är antagligen precis samma saker där som återfinns på dom flesta moderkort.

Jag citerade en i tråden som påstod att det va så och det verkar ju vara flera som håller med. Jag skulle kunna tänka mig att det skulle kosta under 10kr för en moderkortstillverkare att köpa in en sån DAC som sitter på 3 år gamla Creative Audigy SE att sätta på moderkortet. Hade kunderna efterfrågat det så hade man väl gjort det för att sälja fler moderkort.

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Jag citerade en i tråden som påstod att det va så och det verkar ju vara flera som håller med. Jag skulle kunna tänka mig att det skulle kosta under 10kr för en moderkortstillverkare att köpa in en sån DAC som sitter på 3 år gamla Creative Audigy SE att sätta på moderkortet. Hade kunderna efterfrågat det så hade man väl gjort det för att sälja fler moderkort.

Ja titta, det missade jag.
Själv är jag skeptisk till att man skulle höra nån skillnad, om vi inte snackar nån modell som kostar mer för flera år sedan och nu reas för 200.
Ljudkretsar på moderkort är inte fullt så hemska nu som när dom började komma.
Snackar man ljudkort från runt en femhundring och uppåt, då blir det nog skillnad.

Sen är folk för fokuserade på DAC-chipen överlag, det räcker inte med ett bra sådant för att slutresultatet skall låta bra.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ja titta, det missade jag.
Själv är jag skeptisk till att man skulle höra nån skillnad, om vi inte snackar nån modell som kostar mer för flera år sedan och nu reas för 200.
Ljudkretsar på moderkort är inte fullt så hemska nu som när dom började komma.
Snackar man ljudkort från runt en femhundring och uppåt, då blir det nog skillnad.

Sen är folk för fokuserade på DAC-chipen överlag, det räcker inte med ett bra sådant för att slutresultatet skall låta bra.

Det va väl i och för sig jag som började prata DAC för jag vet inte vilka andra komponenter som skulle kunna påverka. Själv har jag både ett Asus Xonar DG för 250kr och ett inbyggt Realtek på mitt gamla moderkort och den enda skillnaden jag kan höra är att volymen från mitt Asus Xonar DG är lägre vid samma volyminställning i Windows. Det sitter säkert bättre komponenter på ett ljudkort för 1200 spänn än dom som används på moderkorten men dom korten för 200 spänn och liknande nä det tror jag inte på.

Permalänk
Medlem

Helt okej ljudkort fär man anta, deras äldre serier är alla bra. Men herrejävlar... maken till sämre drivruitner får man leta efter.
Jag fick mitt gamla X-fi ExtremeGamer att fungera enbart pga. en snäll amerikan som byggde sin egen drivrutin och gav ut den.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Måste säga att det är en minoritet av pc spelare som har högtalare via receiver. Många har vanliga aktiva datorhögtalare och liknande vid skrivbordet och då hjälper ett ljudkort.

Det kanske är så. Men ett onboardkort känner jag räcker för "gamers". För vilken ljudkvalité har egentligen dagens lir? Jag ska erkänna att jag inte har full koll på den biten men jag tvivlar på att dagens spel har ofantlig hög kvalité så att ett onboardkort sätter "käppar i hjulen"?

Jag kör som sagt med HDMI hela vägen via en receiver så jag bryr mig egentligen inte om ljudkort, vare sig externa eller onboard.
Någon som har bättre koll på hur dagens spel ser ut, ljudmässigt. Kvalité osv. Varför inte ta ett populärt spel som BF3 som exempel?

Dessutom så är det ju så att om man byter till ett "riktigt" ljudkort så måste man också bättra på övriga komponenter för att faktiskt höra skillnaden. Ett par små aktiva datorhögtalare t.ex har ofta en begränsning, även om det finns bra sådana också givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Vad är det som gör så stor skillnad då, har man hemmabiosystem så är det ju HDMI som gäller som finns på grafikkortet. När det gäller analogt ut från ljudkortet så undrar man ju i så fall om DAC som används i 200kr-ljudkort nu är så överlägsna varför använder man inte dom på moderkorten också i så fall för det skulle ju knappast höja kostnaden på moderkortet nåt speciellt.

#12871726

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag är inte nån ljudexpert men om man jämför SNR specifikationer så har en del moderkortsljud lika bra SNR som billigare separata ljudkort. För en hemanvändare så har man väl oftast en digital ljudström ut till sitt ljudsystem idag i dom fallen som ljudsystemet är något att räkna med bortsett från studiomonitorer och hörlurar då kanske. Att man kan ha nytta av ett bättre ljudkort när man producerar musik är väl en sak men vem behöver ett ljudkort med 5.1 eller 7.1 surround för tusen kronor och köra analogt till en reciever?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Jag är inte nån ljudexpert men om man jämför SNR specifikationer så har en del moderkortsljud lika bra SNR som billigare separata ljudkort. För en hemanvändare så har man väl oftast en digital ljudström ut till sitt ljudsystem idag i dom fallen som ljudsystemet är något att räkna med bortsett från studiomonitorer och hörlurar då kanske. Att man kan ha nytta av ett bättre ljudkort när man producerar musik är väl en sak men vem behöver ett ljudkort med 5.1 eller 7.1 surround för tusen kronor och köra analogt till en reciever?

En digital ljudström till en reciever är att föredra så optisk ut är i princip ostörbar. Även SPDIF är väldigt störningståligt.
Och JA detta klarar ett internt ljudkort galant. Men för de som inte har en reciever kan det vara en bra idé med ett extra ljudkort.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunmoses:

Vad är det som gör så stor skillnad då, har man hemmabiosystem så är det ju HDMI som gäller som finns på grafikkortet. När det gäller analogt ut från ljudkortet så undrar man ju i så fall om DAC som används i 200kr-ljudkort nu är så överlägsna varför använder man inte dom på moderkorten också i så fall för det skulle ju knappast höja kostnaden på moderkortet nåt speciellt.

Långt ifrån alla har HDMI på sin HiFi anläggning och ännu färre har datorn placerad så pass att ljudet skulle bli bra ifall man kopplade in det den vägen och satt vid datorn för att t.ex spela, det skulle bara bli en skev ljudbild

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!