Creative släpper Sound Blaster Z – nya ljudkort för spel och nöje

Permalänk
Medlem

Man blir väldigt trött på att läsa mest negativt från folk som inte haft erfarenheter de senare åren eller alls överhuvudtaget.
Se det som en positiv sak att det ens finns någon som vill satsa på ljudkort idag. Både Creative som ASUS gör bra och dåliga saker. Jag gillar Creative trots att deras mjukvara inte alltid är som de ska, men jag tycker inte illa om ASUS för det, jag ser det mer som en fördel att fler aktörer finns på marknaden. Det skapar mer konkurrens och lägger mer press på den andre (och priser för den delen). Se bara hur det går för Intel nu då de saknar konkurrens...

Creative släpper två huvudkategorier. Den tyngsta och dyraste för inriktning mot film/ljud-skapande för amatörer, och en för spel och underhållning varav den ena är bättre för dem med traditionella hörlurar/headsets.
Folk som klankar på deras tyngre kort med ett dotterkort bör gå in och läsa om det på deras engelska hemsida innan de uttrycker sig.
Tycker att det är klart trevligare med ett dotterkort än en fet frontpanel som de haft tidigare som mest var i vägen för dörren. Jag fick tom löda fast en digital kabel på kretskortet till min frontpanel då dörren inte gick att stänga när jag villa använda den digitalt, så detta har de löst bra nu.

Personligt har jag kört Creatives ljudkort sedan -96 och gått igenom de flesta serier. Jag sålde dock mitt sista kort X-Fi i vintras och tänkte att jag skulle skippa extra ljudkort då jag ändå fick med ett "hyfsat" kort med ASUS moderkortet jag kör. Men jag har saknat Creative mer och mer då ljudkvalitétsskillnaden är enorm mot det som ingick. Så deras nya Z-kort blir ett givet köp.
Ska bli härligt att dra på fler än 96 kanaler i spelen som stödjer det framöver. Förhoppningsvis kanske det tom kan hjälpa till att boosta spelen lite också bara de får till mjukvaran som tyvärr är deras akilleshäl. Tack och lov så finns det dock ett par riktiga entusiaster som trixar ihop mjukvarupaketen med drivrutiner som fungerar klockrent.

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du har en DAC i din receiver, den sitter utanför datorn, så tja, tekniskt sett kan man säga att du redan använder en extern DAC.
Testa att köra analogt från datorn istället, och se om du hör skillnad

Fast nu var det ju inte det han pratade om alla vet nog att analogt ljud från inbyggda ljudkort låter som en frusen hamster som du sågar i.

Permalänk
Skrivet av Gandir:

Fast nu var det ju inte det han pratade om alla vet nog att analogt ljud från inbyggda ljudkort låter som en frusen hamster som du sågar i.

Han pratade om att en extern DAC inte skulle ge någon extrem skillnad på hans ljud, och jag påpekade bara att han i stort sett redan använder en.

Sen så betyder ju inte "analogt från datorn" nödvändigtvis att man ska göra det via moderkortets ljudchip.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amelek:

Man blir väldigt trött på att läsa mest negativt från folk som inte haft erfarenheter de senare åren eller alls överhuvudtaget.
Se det som en positiv sak att det ens finns någon som vill satsa på ljudkort idag. Både Creative som ASUS gör bra och dåliga saker. Jag gillar Creative trots att deras mjukvara inte alltid är som de ska, men jag tycker inte illa om ASUS för det, jag ser det mer som en fördel att fler aktörer finns på marknaden. Det skapar mer konkurrens och lägger mer press på den andre (och priser för den delen). Se bara hur det går för Intel nu då de saknar konkurrens...

Creative släpper två huvudkategorier. Den tyngsta och dyraste för inriktning mot film/ljud-skapande för amatörer, och en för spel och underhållning varav den ena är bättre för dem med traditionella hörlurar/headsets.
Folk som klankar på deras tyngre kort med ett dotterkort bör gå in och läsa om det på deras engelska hemsida innan de uttrycker sig.
Tycker att det är klart trevligare med ett dotterkort än en fet frontpanel som de haft tidigare som mest var i vägen för dörren. Jag fick tom löda fast en digital kabel på kretskortet till min frontpanel då dörren inte gick att stänga när jag villa använda den digitalt, så detta har de löst bra nu.

Personligt har jag kört Creatives ljudkort sedan -96 och gått igenom de flesta serier. Jag sålde dock mitt sista kort X-Fi i vintras och tänkte att jag skulle skippa extra ljudkort då jag ändå fick med ett "hyfsat" kort med ASUS moderkortet jag kör. Men jag har saknat Creative mer och mer då ljudkvalitétsskillnaden är enorm mot det som ingick. Så deras nya Z-kort blir ett givet köp.
Ska bli härligt att dra på fler än 96 kanaler i spelen som stödjer det framöver. Förhoppningsvis kanske det tom kan hjälpa till att boosta spelen lite också bara de får till mjukvaran som tyvärr är deras akilleshäl. Tack och lov så finns det dock ett par riktiga entusiaster som trixar ihop mjukvarupaketen med drivrutiner som fungerar klockrent.

Allt beror ju på vad du har för utrustning som du spelar upp musiken på, kör man vanliga pc högtalare från tillex logitech så ställer de heller inte lika stora krav på vad du har för ljudkorts lösning, visst även där hör man ganska stor skillnad på analoga ljudet från ett "riktigt" ljudkort. Sedan vad som är ett "riktigt" ljudkort varierar från systemet till system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Han pratade om att en extern DAC inte skulle ge någon extrem skillnad på hans ljud, och jag påpekade bara att han i stort sett redan använder en.

Sen så betyder ju inte "analogt från datorn" nödvändigtvis att man ska göra det via moderkortets ljudchip.

Ja och den biten har du onekligen helt rätt i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gandir:

Så länge man håller sig till TOSlink så fungerar det med alla ljudkort, så länge som de fungerar som den du svarade till sa. Däremot ger väll spdif lite fylligare ljud men det är mera än smaksak. Vet inte vad du skulle få bättre än en ren digital signal även som audiofil. Visst du kan inte få 24bit/192khz över TOSlink men det gör inte att det kommer att låta bättre eftersom det bara är tomma siffror har inget alls med kvalité att göra. Det är däremot fina höga siffror som låter bra i marknadsförningen.

När det kommer till analogt ljud däremot så skall man inte enns utsätta kablarna för det strunt som kommer ur dem och där finns det även få interna ljudkort som är bra nog blir i regel att ta till något externt tillex en USB dac eller dyrligt.

Analogt ljud är det absolut bästa som finns, men det är visseligen skillnad på att lyssna och lyssna, som musiker lyssnar jag på musik på ett helt annat sätt än många andra, jag lyssnar efter små små saker som knappt hörs men finns där i bakgrunden, svårt att förklara i ord för någon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Analogt ljud är det absolut bästa som finns, men det är visserligen skillnad på att lyssna och lyssna, som musiker lyssnar jag på musik på ett helt annat sätt än många andra, jag lyssnar efter små små saker som knappt hörs men finns där i bakgrunden, svårt att förklara i ord för någon

Skickades från m.sweclockers.com

Vad som är bäst analogt och digitalt är även en smaksak, analogt ljud blir lätt lite rundare och fylligare medan digitalt kan upplevas lite strävare, fast å andra sidan har det lika mycket att göra med vilken utrustning du har och vilken typ av musik du lyssnar på också.

Fast en musiker lyssnar inte på något annat sätt än en musik lyssnare gör, däremot finns det folk som lyssnar på olika saker om du är musiker eller inte har inget med saken att göra. Finns många som lyssnar efter detaljer som är svårt att höra det är därför många som bara lyssnar på musik köper dyr utrustning för att just kunna locka fram de ljuden.

Sedan håller nog stora delar av audiofil communityn med dig om att Analogt låter bäst. Men som allt som har med ljud att göra finns det inte som är givet eller absolut rätt eller bäst eftersom det är väldigt individuellt. Vissa människor tycker att ett par beats hörlurar är det bästa som finns, andra tycker att ett par hd 800 lurar är det bästa. Även fast jag inte förstår mig på någon som säger att beats är bra ljud, eller bose för den delen, men det är ju som sagt en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Allt beror ju på vad du har för utrustning som du spelar upp musiken på, kör man vanliga pc högtalare från tillex logitech så ställer de heller inte lika stora krav på vad du har för ljudkorts lösning, visst även där hör man ganska stor skillnad på analoga ljudet från ett "riktigt" ljudkort. Sedan vad som är ett "riktigt" ljudkort varierar från systemet till system.

Nu börjar du gå mot lite djupare vatten med den tonen "bara" för att jag kör ett halvbilligt system som är framtaget för spel och filmunderhållning.
Tolkar det som att personer som använder sig av Logitech eller liknande är mindre värda och mer okunniga??
Självklart kan det spela roll vad man kör för system till, men kom inte och påstå att jag inte skulle märka skillnaden mellan ett sk "riktigt" system mot mina Logitech som nu inte skulle vara ett "riktigt system"??
Mitt Logitechsystem är f.ö kopplat digitalt och även digitalt märker man skillnad, speciellt när mjukvaran spelar så stor roll i datorvärlden och Creative erbjuder så mycket mer när man vill leka med EQ-inställningar än vad jag kan göra idag med mitt ljudkort (medföljande ASUS Supreme X-Fi).
Jag tror inte heller att folk skulle köpa dessa ljudkort utan att vara någon form utav entusiast i datorvärlden. Det är ju trots allt den publik korten är riktade emot.

För Gandirs intresse:
Tidigare hade jag min dator uppkopplad mot en riktig analog förstärkare med Bowers & Wilkins CM1 (jämför dem med dina MM1 vettja), denna blev sen utbytt till en bioreciever med suverän inbyggd DAC. Men nu har jag flyttat så inget av dessa gick in i nya rummet och MM1 var inget alternativ då de ej presterar i spel som jag använder datorn mest till, musiken strömmar genom en annan B&W-anläggning+Sonos. Då testade jag både analogt till MM1 och även den inbyggda DACen. Men de gav inte trycket jag sökte. Efter en heldel jämförelser så stod det mellan Focal och Logitech jag har idag. Men pris kontra ljud blev Logitechen mest intressant. Så jag vet vad jag pratar om då jag inte är en nybörjare.

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gandir:

Vad som är bäst analogt och digitalt är även en smaksak, analogt ljud blir lätt lite rundare och fylligare medan digitalt kan upplevas lite strävare, fast å andra sidan har det lika mycket att göra med vilken utrustning du har och vilken typ av musik du lyssnar på också.

Fast en musiker lyssnar inte på något annat sätt än en musik lyssnare gör, däremot finns det folk som lyssnar på olika saker om du är musiker eller inte har inget med saken att göra. Finns många som lyssnar efter detaljer som är svårt att höra det är därför många som bara lyssnar på musik köper dyr utrustning för att just kunna locka fram de ljuden.

Sedan håller nog stora delar av audiofil communityn med dig om att Analogt låter bäst. Men som allt som har med ljud att göra finns det inte som är givet eller absolut rätt eller bäst eftersom det är väldigt individuellt. Vissa människor tycker att ett par beats hörlurar är det bästa som finns, andra tycker att ett par hd 800 lurar är det bästa. Även fast jag inte förstår mig på någon som säger att beats är bra ljud, eller bose för den delen, men det är ju som sagt en smaksak.

På den punkten måste jag faktiskt säga både ja och nej, vad som är "rätt" i hur den låter bestämmer den som gjort, producerat och mixat låten, mastertapen är den som är rätt, sen förvränger respektive lyssnare ljudbilden till vad de tycker är rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amelek:

Nu börjar du gå mot lite djupare vatten med den tonen "bara" för att jag kör ett halvbilligt system som är framtaget för spel och filmunderhållning.
Tolkar det som att personer som använder sig av Logitech eller liknande är mindre värda och mer okunniga??
Självklart kan det spela roll vad man kör för system till, men kom inte och påstå att jag inte skulle märka skillnaden mellan ett sk "riktigt" system mot mina Logitech som nu inte skulle vara ett "riktigt system"??
Mitt Logitechsystem är f.ö kopplat digitalt och även digitalt märker man skillnad, speciellt när mjukvaran spelar så stor roll i datorvärlden och Creative erbjuder så mycket mer när man vill leka med EQ-inställningar än vad jag kan göra idag med mitt ljudkort (medföljande ASUS Supreme X-Fi).
Jag tror inte heller att folk skulle köpa dessa ljudkort utan att vara någon form utav entusiast i datorvärlden. Det är ju trots allt den publik korten är riktade emot.

För Gandirs intresse:
Tidigare hade jag min dator uppkopplad mot en riktig analog förstärkare med Bowers & Wilkins CM1 (jämför dem med dina MM1 vettja), denna blev sen utbytt till en bioreciever med suverän inbyggd DAC. Men nu har jag flyttat så inget av dessa gick in i nya rummet och MM1 var inget alternativ då de ej presterar i spel som jag använder datorn mest till, musiken strömmar genom en annan B&W-anläggning+Sonos. Då testade jag både analogt till MM1 och även den inbyggda DACen. Men de gav inte trycket jag sökte. Efter en heldel jämförelser så stod det mellan Focal och Logitech jag har idag. Men pris kontra ljud blev Logitechen mest intressant. Så jag vet vad jag pratar om då jag inte är en nybörjare.

Har aldrig sagt att någon är mindre värda däremot har olika människor olika smak och vissa nöjer sig med ett logitech system andra gör det inte, det är väll mera en fråga om intresse än värdighet. Jag spenderar hellre min surt förvärvade slantar på ett ljud jag själv är nöjd med vilket är den viktiga principen när det kommer till ljud allt är "riktigt" så länge man gillar det man hör, alternativt att man inte tycker sig behöva bättre än det man hör.

Jag tycker däremot inte tung bas är något att eftersträva i någon större utsträckning mycket för att slippa störa mina grannar, men även på en ren musikalisk nivå, eftersom jag tycker att tungbas förstör detaljerna i musiken.

Sedan när det kommer till jämförelsen mellan ett par MM1or och CM1 så är det lite orättvist att jämn föra ett par högtalare gjorde för att vara små, portabla, billigare PC högtalare med ett par HiFi högtalare som CM1 och en riktigt förstärkare eller reciver vet inte vad du använder inte speciellt rättvist på någon punkt. Ett par CM1or kopplade till en bra förstärkare är en väldigt bra anläggning i de flertalets öron

Sedan duger ett logitech system bra för film och spel, använde själv mina Logitech 5500 till hemmabio innan de gick sönder, men spelade aldrig musik på dem för det ändamålet är de enligt mig undermåliga. Där briljerar till ex ett par MM1 för att vara datorhögtalare, däremot är inte MM1 speciellt dåliga för spel eller film heller de må sakna djupbasen men det gör man i regel mer eller mindre alltid när man inte har en subwoofer. Däremot har det bättre klang och bättre detaljer istället, men det är ju en smaksak vad man vill ha där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

På den punkten måste jag faktiskt säga både ja och nej, vad som är "rätt" i hur den låter bestämmer den som gjort, producerat och mixat låten, mastertapen är den som är rätt, sen förvränger respektive lyssnare ljudbilden till vad de tycker är rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Ja fast samtidigt är det den som lyssnar som bestämmer vad som är rätt för dem. Jag föredrar ljud som låter så nära inspelningen som möjligt men då är jag en lite bit av en purist också.

Permalänk
Medlem

Jahopp... nu fick jag uppleva ett exempel från levande världen, Köpte ett ASUS Xonar DSX idag... (ja jag vet, snik) i hopp om att det skulle bli bättre ljud än moderkortet. Men gud vilket jävla krångel. Det buggade ur hela datorn, tog en timma innan datorn kom igång och man fick bild. Har äntligen fått ljud efter ha uppdaterat till dom senaste drivrutinerna 3 gånger. Fine tror man... allt löst... men NEJ! tänkte ta en tur på Steam och spela lite. Dom flesta spel kraschar... Lust att trycka ner det här kortet i halsen på nån.
Hade Creative X-fi gamer innan men det var ett PCI kort... passar inte till den nya datorn tyvärr. Och visst, hitta drivare till den var ju ett litet äventyr men när allt var igång så kraschade inget iaf.

Edit, Nu åker skiten ur. Går inte att göra ett skit.
Hoppas att Webhallen tar tillbaka junket utan krångel i morgon

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Även om de har högtalare via recievern så behöver de ett ljudkort, är även jävligt dumsnålt att slänga ut flera tusen på en HiFi anläggning för att snåla på ljudkortet och tro att ljudet ska bli bra

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ovanstående, se mitt bildgalleri. Och jag känner mig inte "dumsnål" alls. Du vet inte vad du pratar om, det är där problematiken ligger. Du tror dig veta.
Du sitter just nu och blandar in musikskapande å´la analogt med ett gamerljudkort från Creative. Du är i helt fel tråd kan jag tycka...
Skilj på begreppen analogt och digitalt. Och lär dig skillnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Han pratade om att en extern DAC inte skulle ge någon extrem skillnad på hans ljud, och jag påpekade bara att han i stort sett redan använder en.

Sen så betyder ju inte "analogt från datorn" nödvändigtvis att man ska göra det via moderkortets ljudchip.

Skrivet av Gandir:

Ja och den biten har du onekligen helt rätt i

Det är ju många posts i denna tråden så det kan vara svårt att hitta allt

Jag har:
Kört på ett X-Fi till vanliga datorhögtalare (Creative) och det lät "bra", testat att köra på integrerat ljud till vanliga datorhögtalare (Creative) det lät som skit.
Tog min förra receiver (Yamaha RX-V450) och körde Toslink till den via X-Fi och det lät bra,men var tvungen att köra via frontpanelen då jag inte fick multijacket på baksidan att fungera. Jackade ur det kortet och körde Toslink från det ingbyggda koretet och det var ingen skillnad på ljudkvaliteten.
Det var väl mest det jag ville komma fram till

TLDR;
X-Fi analogt = bra
Integrerat analogt = skit
X-Fi digitalt (toslink) = bra
Integrerat digitalt (toslink) = bra

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Jag har ovanstående, se mitt bildgalleri. Och jag känner mig inte "dumsnål" alls. Du vet inte vad du pratar om, det är där problematiken ligger. Du tror dig veta.
Du sitter just nu och blandar in musikskapande å´la analogt med ett gamerljudkort från Creative. Du är i helt fel tråd kan jag tycka...
Skilj på begreppen analogt och digitalt. Och lär dig skillnaderna.

Var exakt pekade jag på att vi diskuterade et gamingljudkort från Creative? Ingenstans i den diskutionen har det tagits upp då det inte ens vad det jag svarade på från början...eller att det varit gaming det har handlat om, utan just musik, håll isär begreppen själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Analogt ljud är det absolut bästa som finns, men det är visseligen skillnad på att lyssna och lyssna, som musiker lyssnar jag på musik på ett helt annat sätt än många andra, jag lyssnar efter små små saker som knappt hörs men finns där i bakgrunden, svårt att förklara i ord för någon

Skickades från m.sweclockers.com

Analogt ljud är lite som IRL, upplösningen är oändlig.
Men men, när det gäller ljud uppspelat från en dator bör man köra digitalt så långt som möjligt i signalkedjan.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Var exakt pekade jag på att vi diskuterade et gamingljudkort från Creative?

Läs trådrubriken. Hela diskussionen bottnar i ett pressmeddelande från Creative, om ett gamingljudkort.
Sluta trolla nu är du snäll, du gör bort dig och tror att du har "full koll". Analogt är en sak och digitalt något helt annat. Har man förstärkare med HDMI och ett grafikkort som kan skicka ljuddata så är ett ljudkort totalt pointless.

Permalänk
Medlem

säljes på Mindfactory för ungefär 753kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Läs trådrubriken. Hela diskussionen bottnar i ett pressmeddelande från Creative, om ett gamingljudkort.
Sluta trolla nu är du snäll, du gör bort dig och tror att du har "full koll". Analogt är en sak och digitalt något helt annat. Har man förstärkare med HDMI och ett grafikkort som kan skicka ljuddata så är ett ljudkort totalt pointless.

ELLER så kan du läsa helheten i det jag har svarat på, det har ingenting med just spel att göra, eller börjar du alltid att läsa en bok från mitten eller börjar se en film efter att halva har gått, jag är väl medveten vad rubriken säger, men det är inte vad jag har svarat på...och om jag nu "gör bort mig" så är väl det knappast din ensak, jag kan stå upp för mig själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

ELLER så kan du läsa helheten i det jag har svarat på, det har ingenting med just spel att göra, eller börjar du alltid att läsa en bok från mitten eller börjar se en film efter att halva har gått, jag är väl medveten vad rubriken säger, men det är inte vad jag har svarat på...och om jag nu "gör bort mig" så är väl det knappast din ensak, jag kan stå upp för mig själv

Skickades från m.sweclockers.com

Du skrev tidigare att:

Skrivet av Justbecause:

Även om de har högtalare via recievern så behöver de ett ljudkort, är även jävligt dumsnålt att slänga ut flera tusen på en HiFi anläggning för att snåla på ljudkortet och tro att ljudet ska bli bra

Då försökte jag förklara för dig hur det fungerar. Eftersom du med ovanstående text menar att jag bl.a då är "dumsnål".
Men jag gör det lätt för dig och ställer en rak fråga istället eftersom du inte kan diskutera;
Varför är man dumsnål om man inte använder ett ljudkort?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Du skrev tidigare att:
Då försökte jag förklara för dig hur det fungerar. Eftersom du med ovanstående text menar att jag bl.a då är "dumsnål".
Men jag gör det lätt för dig och ställer en rak fråga istället eftersom du inte kan diskutera;
Varför är man dumsnål om man inte använder ett ljudkort?

Även jag får väl räkna mig till skaran som tydligen är dumsnåla.
Jag har en dator utan extern eller pci-ljudkort, med moderkortets ljudchip avaktiverat, kopplat till en inte helt billig ljudanläggning. Antar att ljudanläggningen var pengarna i sjön då.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Hehe, det känns som att man jämför äpplen & päron med en hel fruktkorg i denna tråden
Alla har olika behov och krav, man kan inte jämföra vad en musiker behöver och en person som spelar BF3. Vad vi kanske kan vara överens om är följande:
* Om du kör med analoga hörlurar (ej USB) eller datorhögtalare så är ett "externt" ljudkort att rekommendera.
* Om du kör med en ljudanläggning kopplad till datorn så är Toslink eller S/PDIF från det integrerade ljudkortet att rekommendera.
* Om du är musiker så är det ljudkort ur en helt annan liga som gäller.

Eller vad säger ni?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Hehe, det känns som att man jämför äpplen & päron med en hel fruktkorg i denna tråden
Alla har olika behov och krav, man kan inte jämföra vad en musiker behöver och en person som spelar BF3. Vad vi kanske kan vara översen över är följande:
* Om du kör med analoga hörlurar eller datorhögtalare så är ett "externt" ljudkort att rekommendera.
* Om du kör med en ljudanläggning kopplad till datorn så är Toslink eller S/PDIF från det integrerade ljudkortet att rekommendera.
* Om du är musiker så är det ljudkort ur en helt annan liga som gäller.

Eller vad säger ni?

Precis!! bra sammanfattat

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Hehe, det känns som att man jämför äpplen & päron med en hel fruktkorg i denna tråden
Alla har olika behov och krav, man kan inte jämföra vad en musiker behöver och en person som spelar BF3. Vad vi kanske kan vara överens om är följande

Håller med. Dock förstår inte folk vad tråden handlar om. Vi är i en tråd där vi diskuterar ett "gamerljudkort" från Creative. Inte i en tråd där vi pratar om musikskapande...
I frågan om "gamerljudkort" så vill jag hävda att man inte behöver ett sådant om man kör digitalt. Några håller inte med mig och jag försöker få dessa personer att förstå. Men det går inte så jag lägger ner och nöjer mig med vad jag har i mitt hem.

Skrivet av warh0g:

* Om du kör med en ljudanläggning kopplad till datorn så är Toslink eller S/PDIF från det integrerade ljudkortet att rekommendera.

Glöm inte HDMI, från grafikkortet. Man behöver, återigen, inte ha ett ljudkort! Internt från Creative, inbyggt på moderkortet eller ett externt. Ett grafikkort med HDMI fixar den biffen idag, utan förluster!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Eh förstår du inte att de har bara kopierat Creatives pressmeddelande eller reklam sida?
Hur svårt kan det vara att klura ut det, hårdvaru sajter gör det hela tiden.

EDIT: det t.o.m. står med stora bokstäver högst upp: "Pressmeddelande", suck alltså.

Ojdå, missade det. Hoppade in och läste lite snabbt. Är inte likt swec att kopiera saker, därför blev jag förvånad.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nino:

Ojdå, missade det. Hoppade in och läste lite snabbt. Är inte likt swec att kopiera saker, därför blev jag förvånad.

Inte?! De kopierar nyheter hela tiden, allihop faktiskt, en del publiceras t.o.m upp till 3 veckor efter att jag läst dem på annat håll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av warh0g:

Jo, jag vet det. Men ändå skriver folk "köp en extern DAC och hör skillnaden" i denna tråden. Personligen tror jag att min receiver (som har ett par år på nacken) klarar jobbet galant

Skrivet av n_sandstrom:

Du har en DAC i din receiver, den sitter utanför datorn, så tja, tekniskt sett kan man säga att du redan använder en extern DAC.
Testa att köra analogt från datorn istället, och se om du hör skillnad

Skrivet av Gandir:

Fast en extern DAC kan vara många gånger bättre än den DAC som sitter i din reciver eftersom jag inte vet vilken reciver du har är det visserligen svårt att säga. Men de flesta märken använder inte allt för bra DAC i hemmabio recivers, så även då kan det bli bättre men inte på grund av ljudkortet dock Men en bra DAC gör stora skillnader i ljudet jämnfört med en lite mindre bra.

Så det kan vara ett bra tips även om man använder sig av TOSlink eller någon annan digital överföring.

Missade ett det faktiskt stog vilken reciver du hade i din signatur, och en bra DAC skulle eventuellt kunna piffa upp ditt ljud en del. Men frågan är ju om det är värt att få lite bättre ljud för ganska mycket pengar.

För att råda lite klarhet i förvirringen så kommer här dagens Wikipedia;

Citat:

"In electronics, a digital-to-analog converter (DAC or D-to-A) is a device that converts a digital (usually binary) code to an analog signal (current, voltage, or electric charge)."

Allt ljud som spelas upp från en dator till vilka typer av ljudbringande enheter (vanligtvis det vi kallar förstärkare -> högtalare) kräven en DAC. Man kan ju alltid testa att stoppa TOSLINKEN i örat och höra efter lite men jag har inte hört något hittils. Mina öron är fortfarande analoga och reagerar på lufttryck.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

För att råda lite klarhet i förvirringen så kommer här dagens Wikipedia;

Allt ljud som spelas upp från en dator till vilka typer av ljudbringande enheter (vanligtvis det vi kallar förstärkare -> högtalare) kräven en DAC. Man kan ju alltid testa att stoppa TOSLINKEN i örat och höra efter lite men jag har inte hört något hittils. Mina öron är fortfarande analoga och reagerar på lufttryck.

Och exakt vad skrev jag som gjorde dig förivrad, och motiverade den wiki'n?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

För att råda lite klarhet i förvirringen så kommer här dagens Wikipedia;

...

Allt ljud som spelas upp från en dator till vilka typer av ljudbringande enheter (vanligtvis det vi kallar förstärkare -> högtalare) kräven en DAC. Man kan ju alltid testa att stoppa TOSLINKEN i örat och höra efter lite men jag har inte hört något hittils. Mina öron är fortfarande analoga och reagerar på lufttryck.

Diskussionen gällde väl mer om det är värt att ha en bra DAC på ljudkortet eller inte. Jag tror dom flesta är på det klara med att det inte räcker med att stoppa TOSLINKen i örat.

Permalänk
Medlem

Till alla er som inte hör skillnad på 24bit 192hz lossless mp3 eller vad det nu kan vara,, Var jävligt glada för det!
När man väl lärt sig lyssna, så kan man inte bara stänga av det och köra mp3 på MB audio, utan man måste kosta på sig en massa dyra grejor och köra lossless mm.

I detta fall så är verkligen "Ignorance is bliss!" sant.